Adobe Systems FAVh048 Kostým, maska a výprava v kinematografii Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. 3. 4. 2023 JS 2023 Adobe Systems 2 Zrodila se hvězda USA 1937 Kostýmy: Omar Kiam Masky a vlasový styling: Elizabeth Arden, Paul Stanhope a Edie Voight Výprava: Lyle R. Wheeler a Sydney Moore zápatí prezentace Adobe Systems 3 BERRY, Sarah. Screen Styles. Fashion and Femininity in 1930s Hollywood. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, s. 94–141. (kapitola „Hollywood Exoticism“) zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 4 Makeup a masky ̶Kontinuita příběhu / konstrukce postavy / glamour ̶ ̶Typy líčení 1) Straight = nenápadný – přirozený 2) Korekční (dosažení preferovaného tvaru obličeje, nejrůznější úpravy (optické zkracování nosu, spadlá víčka atd). 3) Character = spojený s postavou – důraz položený na výraznou transformaci postavy, horory, tělesné deformace, speciální efekty. ̶Herci se zpočátku líčí sami, svým vlastním vybavením, postupně vzniká potřeba maskéra na place >> pravidelné korekce Adobe Systems zápatí prezentace 5 Max Factor 1909–1938 ̶Rodák z Lodže (Rusko), původní jméno Maksymilian Faktorowicz; také vlásenkář, kadeřník a výrobce paruk ̶velmi rozšířený a populární díky řadě technologických inovací ̶Supreme Greasepaint: makeup v tubě, v celkem 12 odstínech, později panchromatický makeup a Society Makeup ̶Marketingové strategie – školení herců i veřejnosti ve správném nanášení makeupu ̶Vlastní sídlo v srdci Hollywoodu s názvem Studio (ne “House“ nebo „Salon“) ̶Rodinná firma (synové Davis, Louis, Sidney a Frank) ̶Ceněný za spolupráci s hvězdami, ale i za rychlost a efektivitu, s níž pracoval ̶ ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 6 Demonstrace líčení, tzv. Claudette Colbert look Max Factor a Pluma Noison (stand in herečka) Y2Mate.is - Max Factor MakeUp Masterclass 1935 Film BW Version-qR5IHlCN9n4-720p-1654213869155 Adobe Systems zápatí prezentace 7 Westmorovi ̶Oproti Maxu Factorovi nelíčí sboristky a kompars, ale hlavní role (nejen dámy, ale i pány: Rodolpho Valentino a Paul Muni) ̶První generace ̶George Westmore ̶ ̶Druhá generace ̶Montague (Monty), Percival (Perc, Warner Bros.), Ernest (Ern, RKO), Walter (Wally, Paramount), George Hamilton (Bud, Universal), Frank a Patricia ̶ ̶Třetí generace ̶Montague Jr, Michael ̶ ̶Zkraje 30. let si založili vlastní, bohužel neúspěšnou značku kosmetiky House of Westmore ̶Velmi viditelné veřejné figury a propagátoři správného líčení (obočí) a zdravého životního stylu ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 8 Nástup Technicoloru ̶Nová výzva pro maskéry: jaké charakteristiky musí mít krásný obličej v barvě? ̶Přirozenost X Křiklavost (Barva jako znak „Odlišnosti“ – etnické, genderové, kulturní) ̶O exkluzivitu bojují tři firmy: Max Factor s PanCake, Westomorovi a Elizabeth Arden se Screen and Stage MakeUp ̶Produkt Elizabeth Arden je problematický, protože vyžadoval několik vrstev a složitou aplikaci Adobe Systems zápatí prezentace 9 „Powder Puff Wars“ ̶PanCake nabízí preferovanější řešení, protože má snazší aplikaci a pochází od Maxe Factora, kterého studia vnímají jako hollywoodskou instituci ̶masová výroba, kontroly kvality, výzkumná laboratoř >> jakmile se objevila inovace ve zasvětlovacím systému nebo kameře, studia se obracela na tuto firmu, která stála NAD jednotlivými studii). ̶Kromě technologických a marketingových výhod má PanCake také výhodu větší dostupnosti >> Elizabeth Arden si buduje auru exkluzivity ̶Nástup Technicoloru přináší ideál exotické krásy, který souzní s výraznými barvami preferovanými tímto systémem (do roku 1936, tzv.demonstrativní mód) ̶X marketingový tah, Max Factor nenabízí tolik odstínů. ̶Color Harmony makeup zahrnoval čtyři typy dle barvy vlasů, s nejtemnějším odstínem “olivové“ barvy