Adobe Systems FAVh048 Kostým, maska a výprava v kinematografii Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. 24. 4. 2023 JS 2023 Adobe Systems zápatí prezentace 2 Výprava: Marcel Hána Vyprávěj (epizoda „Sedmdesátky“) Volha (epizoda „Foxteriéry“) Výprava: Jan Vlasák Obsah obrázku vojenská uniforma, oblečení, Lidská tvář, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Otázky 1.Jakým způsobem oba seriály vybranou éru (70.léta 20.století) vykreslují (příběh, konstrukce postav, hodnotový rámec)? 2. 2.Dá se o promítnutých audiovizuálních dílech hovořit jako o nostalgických (a jak nostalgii sami chápete)? 3. 3.Jak ke konstrukci nostalgického/vzpomínkového efektu přispívá výprava a dekorace – tedy vědomí místa příběhu? Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Historie/Paměť/Nostalgie Pokud historii budeme vnímat jako něco objektivně spolehlivého, distancovaného, pak nostalgie je opačný extrém – sladkobolné ohlížení se do minulosti. Adobe Systems zápatí prezentace 6 Nostalgie jako součást postmoderny ̶Postmoderní společnost jako společnost spektáklu ̶ ̶Postmoderní kultura jako sled obrazů, povrchů a jejich následných citací X absence pevného jádra a podstaty + absence hloubky ̶ ̶podezíravost vůči vizualitě a síle obrazů? ̶ ̶Ceněným rysem postmoderních děl je jejich heterogenita ̶postmoderní společnost je zbavená vší historicity, vše je redukováno jen na obrazy ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 7 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Osmdesátá léta VS Osmdesátky ̶Nostalgické návraty formou stereotypů, zažitých představ a evokace pocitů; intertextualita ̶Dějiny v performativním, subjektivním rozměru, zpochybnění lineární historie i pokroku jako takového >> ztracený ideál, který se už nikdy nevrátí a zpřístupní se pouze pomocí obrazů, předmětů nebo performance uplynulé éry ̶únik do celistvých a přehledných světů minulosti před chaotickou a neuspokojivou přítomností >> jako rezignace na přítomnost nebo kritický dialog se současností? ̶ Obsah obrázku osoba, dívka Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Ostalgie ̶Nostalgická vlna v zemích bývalého východního bloku, která se smířlivě ohlíží za érou socialismu ̶Původ v Německu, kombinace nostalgie a německého slova „Ost“ – východ. ̶V různých zemích má různé podoby (Polsko víc camp, v Německu komerční aspekt, v Rusku posvěceno státními strukturami) ̶U nás od druhé poloviny 90. let >> filmy Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, seriál Vyprávěj, pořad Retro, soutěž Tenkrát na východě + opětovné uvedení tv seriálů ze 70.let) ̶Negativní konotace socialistického kýče ̶ ̶ Obsah obrázku text, podepsat, oranžová Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, skupina, tanečník Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, muž, oblek Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 11 Výprava VS autorská teorie 1. Filmové autorství jako ryze vizuální záležitost (Francois Truffaut a Cahiers du Cinema x adaptacím, x filmu jako literárnímu médiu, X tradici kvality, X studiovým filmům) 2. Andrew Sarris: také tematická konzistence přispívá k autorství 3. Osobnost auteura je nejdůležitější Adobe Systems zápatí prezentace 12 Stylizace filmu noir a neo-noir Obsah obrázku oblečení, okno, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku oblečení, osoba, Lidská tvář, muž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 13 Hollywoodská renesance = důraz na realističnost Obsah obrázku oblečení, zeď, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku svíčka, oheň Popis byl vytvořen automaticky Potlačení scénické stylizace a důraz na realistickou motivaci 1)Natáčení na lokacích, kdy se namísto studií používají nijak pozoruhodné a zaměnitelné lokality 2)Realismus motivovaný postavou – prostory a místa plná detailů, která napomáhají v charakterizaci postav\y 3) Adobe Systems zápatí prezentace 14 Postmoderní obrat ̶Charlese Tashiro: v prostředí filmu McCabe a paní Millerová se žije (minulost jako přítomnost), prostředí Barryho Lyndona se ukazuje (minulost jako muzeum, distance). ̶ ̶Postupná fetišizace dobovým dekorem a detaily jako specifická forma pastiše, tedy nápodoby. ̶ ̶Médium dovede velmi dobře napodobit sebe sama, přežité žánry, směry a poetiky. Adobe Systems zápatí prezentace 15 Výprava jako paratext Obsah obrázku venku, strom, obloha, voda Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku skica, kresba, Lidská tvář, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Začíná nabývat na důležitosti design sám o sobě, jako svého druhu samostatná vizuální atrakce. Cení se okamžitá rozpoznatelnost designu a jeho možného rozšiřování nad rámec samotného filmu (transmédia, paratexty). Výjevy z filmu často vstupují do jiných kontextů, recepčních rámců a režimů oslovení – mohou to být umělecké artefakty, mohou prodávat objekty a zážitky nad rámec filmu samotného, můžou se stát součástí jiného vyprávění.