Adobe Systems FAVh048 Kostým, maska a výprava v kinematografii 27. 2. 2023 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. FAV MUNI, JS 2023 Adobe Systems 2 Domácí mazlíček (2008) kostýmy: Mona May Masky: Patti York Výprava: Missy (Melissa) Stewart Film rámovaný popelkovským vyprávěním zapadá do širšího parodického cyklu, který se vysmívá známým dílům, cyklům, scénám nebo hereckým výkonům. Mnohem důležitější než osobnost režiséra tu je scenáristická dvojice podepsaná pod filmem Pravá blondýnka (stejně tak vedoucí výpravy Missy Stewart) a hvězda na pokraji slávy Anna Faris, která se stala tváří série „Scary Movie“ nebo filmů jako Chechták. Obsah obrázku text, budova, exteriér, kufr Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 „Vysokoškolská komedie, která jakoby vypadla z 80.let, pomazaná tlustou vrstvou lesku na rty v duchu dívčí skupiny Pussycat Dolls.“ X Existuje řada akademických studií zaměřená na teen filmy (Timothy Shary) a jejich estetiky pohádkového realismu (Catherine Driscoll, Samantha Colling). Jedním ze zásadních prvků pohádek je kouzlo proměny, které jsme svědky i v teen filmech. 1.Uvědomte si, jaké žánrové odstíny a emocionální polohy v sobě film obsahuje. Jsou v rozporu a/nebo ve vzájemné souhře? Zkuste uvést minimálně jeden důvod proč a jeden příklad. 2.Kolika proměn jsme ve filmu svědky? Kterých postav se týkají a jaký efekt s sebou nesou? 3.Pokud si vybavíte další filmy, které obsahují scény transformace hrdinky pomocí šatů, make-upu, úbytku na váze a změny účesu, srovnejte ji s filmem Domácí mazlíček. Vidíte/cítíte nějaké rozdíly či nikoliv? 4. 4. Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku exteriér, tmavé, noc Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku osoba, exteriér, strom, země Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Obsah obrázku exteriér, dům Popis byl vytvořen automaticky Film Domácí mazlíček obsahuje proměnu v souladu s konvencemi žánru dívčího teen filmu. Jde o proces zatížený mnoha protichůdnými charakteristikami, stejně jako hrdinky tohoto filmu. Na jednu stranu je proměna povrchní, dočasná, která nekoresponduje se skutečnými povahami dívek, na stranu divákům i postavám proces dopřává standardní (hlavně vizuální) potěšení (barvy, matérie, textury, tempo, “catwalk“). Stylizaci pohádky o Popelce rámuje úvodní sekvence, který se láme mezi ilustracemi v dětské knížce a sídlem Playboye. Zlom podtrhují audiovizuální prostředky (hudba, barvy), zároveň výprava zůstává na rovině paradoxního pohádkového realismu (zámek Hugha Hefnera; historický, dřevem obložený dům v Santa Monice). Adobe Systems 8 McDonald, Tamar Jeffers (2010): Hollywood Catwalk. Costume and Transformation in American Film. London and New York: I. B.Tauris. •Transformace ženských postav pomocí šatů v amerických filmech •Tři sekce 1.Kostým a film – přehled základní literatury k tématu proměny hrdinek pomocí šatů 2.Tropy – výzkumná část – představení tématických a vizuálních postupů, jejichž prostřednictvím se transformace realizuje 3.Případové studie: The Bride wore read (USA 1937), Calamity Jane (USA 1953), Ďábel nosí Pradu (USA 2006) •Rámcová analýza mužských postav + rozdílné přístupy ke kostýmní transformaci v různých národních kinematografiích zápatí prezentace Snímek obrazovky 2018-03-20 v 10.49.03.png Adobe Systems zápatí prezentace 9 La Chrysalide et le Papillon d’Or (1901) r. Georges Méliés GEORGES MÉLIÃ�S _ La Chrysalide & le Papillon (1901) LES CHEVALS & LAWRENCE LEHERISSEY (2013) (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 10 Kořeny transformačních filmů ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-03-20 v 15.41.31.png 008a.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 11 1. Viditelná proměna ̶Jsme přímými svědky proměny hrdinky v její nové, lepší já ̶“Makeover” – lépe se hodí pro vystižení tohoto procesu, jde o ulpívání na povrchu proměny ̶ ̶Dvojí funkce ve vztahu k naraci 1.Dočasné pozdržení příběhu, kdy se soustředíme na jednotlivé náležitosti proměny (sestřih, make-up, šaty) 2.Moment, který přináší nové impulzy do příběhu 3. ̶Diváckou reakci supluje pohled muže, který proměněnou ženu oceňuje ̶Star moment – transformace odhaluje důvěrně známou hvězdu (pokud je role takto cíleně obsazená) ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 12 Bezmocná (USA 1995, r. Amy Heckerlingová) Clueless Makeover (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 13 Starší protagonistky take podstupují proměnu Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Snímek obrazovky 2018-03-20 v 19.36.12.png Adobe Systems zápatí prezentace 14 Snímek obrazovky 2018-03-21 v 8.58.23.png Snímek obrazovky 2018-03-21 v 9.02.23.jpg Snímek obrazovky 2018-03-21 v 9.01.23.jpg Snímek obrazovky 2018-03-21 v 9.03.13.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 15 Cher - Oscar za ženský herecký výkon v hlavní roli ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 16 2. Neviditelná proměna ̶Podstatný není proces proměny, ale její výsledek ̶Vnější transformace s sebou nese proměnu vnitřní, kterou příběh tímto naznačuje >> proměna jako prostředek, který hrdince umožňuje nastoupit podstatnější vnitřní změnu ̶ ̶Nástroj pro vytváření napětí a překvapení ̶Prostředek pro udržení fantazie a utopického náboje příběhu – viz finální proměna Sandy v muzikálu Pomáda >> z vzorné panny v sexuálně aktivní a atraktivní mladou ženu ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 17 Pomáda (USA 1978, r. Randal Kleiser) Grease Ending Songs HD - You're the One That I Want - We Go Together - Grease (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 18 3. Nákupy ̶Mají transformační efekt samy o sobě >> stačí pořídit ty správné svršky ̶Mezistupeň mezi viditelnou a neviditelnou transformací. Ukazuje totiž proces změny, ale ne ve smyslu vynaloženého úsilí (práce = labor), ale spíš jako cíleně vedená činnost ̶ ̶Divácky vstřícné – je možné dosáhnout změny, ale bez náročného režimu, cvičení, diet a učení se novým sociálním dovednostem ̶Svázané s elevací sociálního statusu ̶Komerční aspekt – finance jsou důležitější než vůle ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 19 Pretty Woman (USA 1990, r. Garry Marshall) Pretty Woman goes shopping (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 20 4. Nerozpoznání ̶Zásadní, dramatická proměna >> muž v první chvíli ženu nepoznává ̶Během transformačního procesu zůstává muž stranou a slouží jako potvrzení absolutního úspěchu transformace ̶ ̶Dvojí motiv 1.Díváme se spíš na šaty než na postavu 2.Šaty vynášejí na povrch něco, co by jinak v hrdince zůstalo ukryto >> šaty slouží k odhalení skutečného, autentického jádra postavy 3. ̶Nepříliš častá transformace, ale velmi konvecionalizovaná (má vždy téměř shodný průběh i na bázi stylu a mizanscény) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 21 Pretty Woman (USA 1990, r. Garry Marshall) Pretty Woman black Cocktail Dress scene (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 22 5. Mé pravé já ̶Spíš nez metamorfóza je tento způsob pročištěním, úpravou hrdinky ̶Proměna pouze vyzdvihuje a zviditelňuje ty kvality, které v hrdince jsou ̶ ̶Paradox – pokud je hrdinka skvělá a úžasná ještě před proměnou, proč tak razantní změna zevnějšku? 1.Podobně jako v případě narativu o Popelce jde o to, že hrdinka musí sladit svůj vzhled se svými nespornými vnitřními kvalitami >> sociální nutnost cca od poloviny 19. století 2.Vrací nás zpět k fluidní koncepci identity, která není pevným, celistvým jádrem, ale entitou, kterou lze měnit v souladu s vnějšími náležitostmi 3. ̶Nebezpečí komodifikace narativ řeší úhybnámi manévry (Vivian v Pretty woman postupně vykreslovaná jako nevinnná a idealistická) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 23 Taková normální holka (USA 1999, r. Robert Iscove) She's All That | â€�New Laney Boggs’ (HD) - Freddie Prinze, Jr., Rachael Leigh Cook | MIRAMAX (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 24 6. Falešná proměna ̶Antiteze mého pravého já >> vnější proměna nekoresponduje s vnitřní nebo se skutečnou identitou hrdinky ̶ ̶Zatímco předchozí transformační konvence jsou svázané s žánrem romantické komedie nebo melodramatu, falešná proměna patří filmům noir nebo thrillerům (femme fatale) ̶ ̶Ekonomický rozměr transformace a komodifikace ženského těla může nabrat až hororové přesahy ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 25 7. Dočasné vylepšení ̶K proměně hrdinky dochází, ale výsledek není slučitelný s její každodenní existence ̶ ̶I když se transformace ve výsledku utlumí, hrdinka nikdy nesklouzne zpět k výchozí pozici, ale nalézá kompromis mezi starší a proměněnou verzí sebe sama ̶ ̶Ideálním příkladem Slečna Drsňák (USA 2000, r. Donald Petrie) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 26 Děsnej doják (USA 2006, r. Jason Friedberg, Aaron Seltzer) Date Movie - Pimp my bride (youtubemp4.to)