Adobe Systems FAVh048 Kostým, maska a výprava v kinematografii 6. 3. 2023 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. FAV MUNI, JS 2023 Adobe Systems 2 Dáma na kolejích ČSSR 1966 Kostýmy: Jiří Janeček a Jan Skalický Masky: František Čížek Výprava: Josef Calta, Karel Černoch •Hudební komedie o řidičce tramvaje Marii Kučerové, která po odhalení manželovy nevěry radikálně mění svůj život •Spolu s obměnou šatníku Marie získává sebevědomí a odvahu být inspirací pro další ženy nespokojené s vlastním životem >> transformační film Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Dáma na kolejích ̶Film stojící ve stínu předchozího filmu Ladislava Rychmana, muzikálu Starci na chmelu; nebývá příliš často zmiňovaný ani v kontextu nejlepších filmových rolí Jiřiny Bohdalové. ̶Pro návrhy filmových kostýmů angažování dva výtvarníci: Jiří Janeček a Jan Skalický. Většinu návrhů však vytvořil druhý jmenovaný, protože Janeček po neshodách s hlavní star projekt opustil. 1.Zamyslete se nad filmem v kontextu socialistické kultury. Jaký obraz ženství přináší a v čem se liší od představ ideální ženy, které vládly přechozí dekádě? 2.Jmenujte alespoň tři způsoby, kterými snímek Dáma na kolejích pracuje s šaty a s módou. 3.Film byl od začátku psaný pro Jiřinu Bohdalovou. Jaké aspekty jejího hvězdného obrazu film pomocí šatů podtrhuje? 4. Adobe Systems zápatí prezentace 4 Kontext •Odklon od starších vizí, glorifikujících pracující ženy v nenápadných a neforemných oděvech a uniformách •Film ukazuje transformaci pomocí šatů a pěstěného zevnějšku jako dostupnou každé socialistické ženě, zároveň toto vyznění ve finále podrývá >> vyjádření tenzí obklopujících módu a konzumní životní styl v ČSSR v 60. letech ̶ Obsah obrázku osoba, oblek, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Text •Na kostýmy připadá zhruba šestina rozpočtu (cca 550 000 Kčs) •Výrazným motivem je množství šatů, kterými hrdinka náhle disponuje •Šaty mají schopnost vytvořit hrdince novou identitu (vzhled + odpovídající vystupování >> scéna módní přehlídky) •Film určený primárně ženskému publiku (viz recenzce FaD x reportáže časopisu Květy) • ̶ Obsah obrázku patro, interiér, židle, jídelní stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, osoba, exteriér, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 6 Hvězda •Film od začátku koncipovaný pro hlavnní star – Jiřinu Bohdalovou •Její hvězdná osobnost, balancující mezi důrazem na obyčejnost a výjimečnou pozici ceněné ženské komičky, adekvátně vyjadřuje obě stránky Marie Kučerové •Bohdalová a její vztah k módě také dvojznačný >> není módní ikonou ani “dámou”, ale jako herečka se spoléhá na transformační možnosti kostýmování ̶ Obsah obrázku osoba, žena, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku žena, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Organizační změny ̶Lekce odpadají v pondělí 13. 3 a v pondělí 17. 4. (reading week). ̶ ̶Obě zrušené hodiny si nahradíme v úterý 4. a 11. 4. od 8:00 do 11:40 v kinosále C34. Adobe Systems 8 L4_Čtení NIELSEN, Elizabeth. Handmaidens of the Glamour Culture. Costumers in the Hollywood Studio Systém. In: Jane Gaines and Charlotte Herzog (eds.). Fabrications. Costume and the Female Body. London and New York: Routledge, s. 160–179. GMITERKOVÁ, Šárka–PAPEŽOVÁ, Miroslava. Only a Groomed Woman Deserves Her Name. Fashion, Emancipation and Stardom in the Czechoslovak Film musical Lady fo the Lines. NECSUS. 2017, roč. 6, č. 2, s. 123–141. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/3404 zpatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 9 Jakým způsobem psát o kariérách kostýmních výtvarníků…? ̶Jde o “služebnou” profesi, která na sebe nemá upozorňovat >> internalizovaný postoj ̶Nekompletní nebo kusé filmografie ̶Absence zdrojů ̶Komplikované produkční historie (módní návrháři vs kostýmní výtvarníci) ̶Častým zdrojem je samotný kostým (objekt), případně jeho různé vývojové fáze (scénář, skicy, kresby, popisky) – jak nám může posloužit při interpretaci filmového textu? ̶Kontextualizace je nezbytná! ̶ >>> Textuální analýza jednotlivých filmů zůstává nejjednodušším a často aplikovaným řešením ̶ Adobe Systems 10 Kostým a Hollywood •První cena Akademie za kostým udělena roku 1949 a do roku 1966 se udílela ve dvou kategoriích – za kostýmy v barevném a čb filmu •Maskéři a kadeřníci dlouho fungují jako součást kostýmního departmentu >> v klasickém období zaměstnávají suverénně nejvyšší počet pracovníků •Časté překrývání pravomocí • zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 11 Kostýmní praxe v období němého filmu ̶Kostýmy a make-up se zpočátku řeší čistě z hlediska zachování kontinuity ̶Herci často používají svoje vlastní oděvy ̶Kostymér důležitý spolupracovník kameramana – hlídá barvy a světelné efekty různých látek ̶Kostýmní výtvarníci jako součást studií zhruba od poloviny 10. let ̶Spolu s oblibou historických námětů studia začínají budovat vlastní fundusy a ustavují se kostýmní půjčovny (historické a etnické oděvy) ̶ ̶ ̶ ̶ Obsah obrázku text, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 12 Clare West – kostýmy ve filmu Zrození národa a Intolerance Natacha Rambova – spolupráce s Allou Nazimovou na filmech Camille a Salomé Adobe Systems zápatí prezentace 13 Organizace práce v klasickém Hollywoodu ̶Vrcholně rozvinutý hvězdný systém >> hvězdy spojené s konkrétními styly a návrháři/výtvarníky (nejsou to anonymní, veřejnosti neznámá jména) ̶Efektivita práce postavená na přesné organizaci a hierarchizaci práce ̶Klíčové principy ̶Snaha o maximální efektivitu ̶Každé z oddělení zodpovědné za jinou sadu povinností a za jinou fázi produkce a provedení prací dle ideálního časového harmonogramu ̶Koordinace s dalšími departmenty (casting) i jednotlivci/tvůrci ̶Historická autenticita upozaděna >> výsledné kostýmy odpovídají spíš kulturním stereotypům ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 14 Adobe Systems zápatí prezentace 15 Studio + vedoucí kostýmního departmentu + star ̶Paramount ̶Travis Banton + Marlene Dietrich, Carole Lombard a Claudette Colbert ̶Po rezignaci Bantona nastupuje Edith Head, která ve funkci setrvá do roku 1967. V tomto období výsadní spolupráce s Barbarou Stanwyck a Dorothy Lamour; později s Audrey Hepburn. ̶Warner Brothers ̶Orry-Kelly + Bette Davis, Kay Francis a Dolores del Rio; po válce spolupráce s Marilyn Monroe ̶RKO ̶Walter Plunkett + Katharine Hepburn ̶MGM ̶Adrian + Greta Garbo, Norma Shearer, Joan Crawford a Rosalind Russell ̶Columbia ̶Jean Louis + Rita Hayworth ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 16 Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, paže Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 17 Kostýmy Edith Head Sabrina (1954, r. Billy Wilder) Kostýmy Hubert de Givenchy ̶ ̶ sabrina-1.jpg audrey-hepburn-45.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 18 Spor Edith Head vs Hubert de Givenchy ̶ ̶ Audrey-Hepburn-in-black-Sabrina-frock.jpg Annex - Hepburn, Audrey (Sabrina)_08.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 19 axjg5f.jpg Obsah obrázku interiér, strop, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 20 Kostým a herecká praxe v ČSR •Filmové odívání vychází z divadelní praxe až do konce 30. let 20. století ̶ •Herci si oděvy pro soudobý repertoár zajišťovali sami (“Toiletní příspěvky”) ̶ •Spolupráce mezi módními domy a předními salony iniciována na personální bázi • ̶ Inzerát_oděvní firma.JPG Adobe Systems zápatí prezentace 21 ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-04-04 v 9.45.56.png Nový_NM_1.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 22 Švadlenka (ČSR 1936, r. Martin Frič) Švadlenka - Inspirace Adobe Systems zápatí prezentace 23 ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-04-03 v 10.50.04.png Snímek obrazovky 2018-04-03 v 10.50.46.png Adobe Systems zápatí prezentace 24 Fernand Vácha ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-04-02 v 10.09.50.png Snímek obrazovky 2018-04-04 v 9.56.50.png IMG_1593.jpg