Adobe Systems Kostým, maska a výprava v kinematografii FAVh048 4. 4. 2023 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. Adobe Systems 2 Úsvit planety opic USA 2014 Kostýmy: Melissa Bruning Masky: Lisa Love (maskérka), Anji Bemben (kadeřník) a tým pracovníků speciálních efektů Výprava: James Cinlun a Naaman Marshall zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Oblíbený námět o střetech mezi lidstvem a vyvinutými primáty má má dlouhou tradici v inovaci maskérského oboru. Verze z roku 2014 ukazuje možnosti těsného propojení tří oblastí: herectví, masek a speciálních efektů. Jaký efekt má takový přístup na konstrukci hlavní postavy Césara (ve smyslu herectví a/vs masky)? Jak takové rozhodnutí ovlivňuje další možnosti konstrukce fikčního světa? Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 4 Planeta opic (2001) vs Úsvit planety opic (2014) ̶Verze Tima Burtona z roku 2001 představuje maximum možného ve smyslu provázání masky s tvářemi a těly hereckých představitelů (protézy, paruky, obličejové konstrukce), bez digitální postprodukce ̶Nutí herce k posílení některých výrazových prostředků na úkor jiných (zakrytý obličej X hlas a výrazné pohyby) ̶https://www.youtube.com/watch?v=_FrG35ULtOI ̶https://www.youtube.com/watch?v=zOFZ7hH8o3Q&t=492s ̶ ̶ Obsah obrázku interiér, primát, savec Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku primát Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 5 STACEY, Jackie. Feminine Fascinations. Forms of identification in star-audience relations. In: Christine Gledhill (ed.): Stardom. Industry of Desire. London: Routledge, 2001, s. 145–168. Pozor! Vložený text je staršího data a z jiné publikace než je ta na obrázku (kapitola otištěná na základě probíhajícího výzkumu, z něhož poté vzešla monografie. zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 6 Klasický Hollywoodský Systém •Majors studia organizovaná na principu vertikální integrace – maximální kontrola celého filmového životního cyklu – od námětu přes casting a natáčení až po distribuci a uvádění (vlastní síť kin) •Vertikální integrace funguje také na bázi šatů a kosmetiky – jednotlivé “screen styles” propagované v návaznosti na konkrétní film i hvězdu • •“Filmový makeup je s filmovou hvězdou ztotožněný natolik silně, že celý moderní kosmetický průmysl je založený na jménech Max Factor a Elizabeth Arden, maskéři hollywoodských hvězd.” (Edgar Morin, 1957). • •Ester Blogget/Vicky Lester je vynikající vzor, protože tady sledujeme proměnu obyčejné dívky v neobyčejnou hvězdu. (Hvězdný paradox, proto se systému dařilo i v době ekonomické krize) • • ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 7 Glamour (Stepen Gundle, 2008) ̶Umí pozvednout věci, osoby a místa, primárně ženská charakteristika (pojí se s ženami, které nemají přístup k moci nebo jejím strukturám, ale na ekonomické bázi jsou vlivné, viditelné a důležité) ̶Okamžitě rozeznatelný >> výrazný vizuální efekt, exces ̶Příslib dostupnosti a zároveň aura exkluzivity jako únik od každodennosti a průměru ̶Okázalý X střídmosti a skromnosti ̶krása jako forma fyzického kapitálu a prostředek sociální mobility ̶Pohyblivost a distance ̶Performativní aspekt ̶ ̶ Jackie Stacey: Star gazing (1994) •Vymezování se jak vůči dominatnímu pojetí konzumpce, chápané v binárních kategoriích (aktivní top-down, pasivní recepce bottom-up), tak vůči převládajícím feministickým paradigmatům •Do počátku 80. let diváctví jako proces diferencované pouze na bázi genderu •Aktivní (mužské) vs pasivní (ženské) diváctví •Bytí-pro-pohled (to-be-looked-at-ness) Obsah obrázku zeď, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Historická a geografická situovanost recepce ̶Recepce hvězdných obrazů (stylů) je geograficky a historicky podmíněná ̶ ̶Recipientky vstupují do hvězdných stylů formou tzv. “poaching” (napichování); jednotlivé styly nejsou pouze pasivně kopírované, ale vždy je z nich selektováno a jednotlivé prvky jsou adaptovány a transformovány na míru konkrétním potřebám ̶ ̶Respondentky vzpomínají na dobu dospívání – Hollywoodské hvězdy jako alternativní vzory pro učení se “ženské kulturní kompetenci” (jak se vhodně obléct pro různé příležitosti, jak správně vystupovat na veřejnosti, jak se česat a líčit) ̶ ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, staré Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 10 Rozpad studiového systému ̶Úpadek jak profese kostýmního výtvarníka, tak maskéra (Čelisti z roku 1975 mají v titulcích uvedených 15 trikařů, ale žádného ze tří maskérů ani ze tří kostymérů) ̶Herci se v řadě autorských projektů líčí sami a upravují nakoupené oděvy (souvisí s oblibou metodického herectví) ̶Kostýmní výtvarníky a maskéry zajímá hlavně postava na úkor hvězdných obrazů ̶Zneviditelnění profese: v rozporu s předchozím obdobím a s Hollywoodskou tendencí stavět se jako neviditelný, zakrýt působení všech profesí ve prospěch vytváření bezešvého světa. V očích široké veřejnosti byli známí pouze maskéři a kostýmní výtvarníci, vždy v součinnosti s hvězdami (ekonomické hledisko) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 11 Nové výzvy pro „character“ makeup Adobe Systems zápatí prezentace 12 Firma zaměstnávající maskéry, kteří se specializují na tvorbu makeupu (ve smyslu emulze roztírané po tvářích a tělech herců), které dovedou maximalizovat efekt MoCapu. Vývoj v souladu s tradicí, kdy v reakci na nové technologické postupy a inovace se musí maskéři přizpůsobovat kamerám a technice snímání.