KULTURNÍPOLITIKA AKREATIVNÍPRŮMYSLY CHODÍ DNES LIDÉ MÉNĚ DO KINA NEŽ DŘÍV? Český filmový divák v době covid-19 Redukce dopadů krize a nové příležitosti pro fi lmovou distribuci Kina vs. Covid 2020 2021 13. března 10. května 12. října 23. května 9. června 22. listopadu Zavřená kina Zavřené multiplexy Povinné respirátory Povinné očkování 2021 9. února 13. března Metodologie • 2 519 respondentů • 3 skupinové diskuze (24 účastníků) • 30 kvalitativních rozhovorů AV konzumace před a po pandemii Online sledování (hod.) Návštěvy kin Postoje ke covid-19 a omezením: cinema audience • 25 % věrní • 14 % kompenzační • 37 % prožívající • 24 % nenávštěvních kin nenávštěvníci kin 24 % prožívající 37 % kompenzační 14 % věrní 25 % F MM F FM M FF M F M Lukeworm media consumers TV audience TV audience – parentsTechnophile-cosmopolitan Intense audience (entertainment) Unidentified group Typologie českého diváka Obr. 3.2 Charakterizace diváckých segmentů. Televizní diváci 23,9 % • nejpočetnější skupina • nadprůměrně sledují TV, méně využívají VOD služby • nižší počítačová gramotnost, hůře se orientují v nabídce fi lmů a seriálů mimo klasickou TV • preferují české fi lmy a fi lmy s českým dabingem Vlažní mediální konzumenti 17,7 % • nesledují v zásadě žádnou AV tvorbu • v TV sledují hlavně zpravodajství a českou tvorbu • VOD vnímají jako příliš složité • do kina nechodí • nejstarší a nejchudší skupina Technofilní-kosmopolitní 16,7 % • preference zahraničního obsahu • klasické TV vysílání nesledují, sledují fi lmy a seriály online • technicky zdatní • více utrácí za stravovací služby • preference fi lmů v původním znění • spíš zahraniční tvorba než česká • spíš mladší, bohatší, vzdělanější Intenzivní diváci – zábava 15,6 % • kulturní všežravost = kombinují TV, VOD i kino • do kin chodí ze všech skupin nejvíce • ze všech nejvíc utrácí za stravovací služby • mainstreamová produkce i artové fi lmy • spíš zahraniční tvorba než česká • spíš mladší, bohatší, vzdělanější Televizní diváci – rodiče 14,8 % • větší převaha žen • preference české a dabované tvorby (kulisa) • fi lmy sledují doma (pohodlí, cena) • do kina chodí minimálně • spíše chudší, méně vzdělaní