A) Koncepty historické gramotnosti (SEIXAS, Peter – MORTON, Tom: The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto 2013.) Historický význam: Podle čeho rozhodujeme, co je třeba se z minulosti naučit? Výpověď pramenů: Jak víme, co víme o minulosti? Příčiny a důsledky: Proč se události dějí a jaké mají dopady? Dobové perspektivy: Jak lépe porozumět lidem, kteří žili v minulosti? Trvání a změna: Jak najít logiku ve složitých historických procesech? Etická dimenze historického poznání: Jak nám historie může pomoci v přítomném životě? B) Koncepty historické gramotnosti (didaktici Oddělení vzdělávání ÚSTRu) Příčiny a důsledky: Proč se události dějí a jaké mají dopady? Dobové perspektivy: Jak najít logiku ve složitých historických procesech? Trvání a změna: Jak lépe porozumět lidem, kteří žili v minulosti? Vztah k minulosti: K čemu nám jsou dějiny