Nahlédnutí do kuchyně projektu Dějepis+ 13. dubna 2023 Pavla Sýkorová (sykorova.pavla@gmail.com, ÚSTR, NPI) a Jiří Münich (jiri.munich@msmt.cz, MŠMT) Co nás čeká? 1.Popis projektu Dějepis+ 2.Zapojení se do výzkumu – vyplnění dotazníku 3.Buďte jako výzkumníci - worskopová část 4.Co jsou to epistemická přesvědčení a jakou roli hrají v dějepise 5.Možnost sledovat nás dál… Co je to Dějepis+? proč po vás chceme BHQ - vyzkoušíte, co vyplňují učitelé; zajímá nás BHQ samotné, srovnání učitelů a budoucích učitelů Proč vznikl projekt Dějepis+? Dějepis je nejfrontálnější předmět. (ČŠI) Diskuse ve veřejném prostoru. „Cílem je ověřit moderní a efektivní metody výuky dějepisu směřující k rozvoji klíčových kompetencí žáků a ověřit způsob podpory škol ve vztahu k faktické proměně způsobů a metod výuky.” Žáci jsou aktivní (vlastní bádání, badatelské dovednosti) Žáci jsou sami schopni uvažovat o minulosti (historické myšlení) Žáci si dokáží vytvořit vlastní podložený názor Žáci dokáží své názory posoudit Teorie změny vzít od zadu… Měřící nástroje BHQ: co to vlastně učím, když učím dějepis? Mnichovský test: jak učím dějepis? RHMS: pane učiteli, k čemu je dějepis dobrý? HistoryLab: pracuju jako opravdový historik / opravdová historička? Focus group a záznamy hodin: protože čísla nejsou všechno k vysledování změn v projektu - soustředit se na hodně dimenzí.. Zapojení do výzkumu proč po vás chceme BHQ - vyzkoušíte, co vyplňují učitelé; zajímá nás BHQ samotné, srovnání učitelů a budoucích učitelů Buďte jako výzkumníci Workshop Zadání 1)ve skupině máte 3 položky, každá reprezentuje jednu skupinu 2)další položky přiřaďte k jedné z vyznačených tří 3)popište jednotlivé skupiny (co mají společného, jak se liší od dalších dvou skupin?) Pokud si hodně nebudete vědět rady, otočte list a máte na něm nápovědu pro odlišnosti tří skupin. Epistemická přesvědčení a jejich role v dějepise Přiřazení položek v čem se líší? navést? Epistemická přesvědčení (EB) Kriterialistické přesvědčení Subjektivistické přesvědčení Objektivistické přesvědčení Závěry v historii se tvoří na základě uznaných postupů, tedy metod a technik historické práce vedoucích k silnějším či slabším dokladům. Výzkum se řídí položením badatelské otázky. Historické poznání je zcela závislé na tom, kdo minulost zkoumá, je věcí názoru. Každý má právo na svůj pohled. Mezi pohledy nelze vybírat jinak, než na základě osobních preferencí. Historici určují jeden správný příběh. Zjišťují, co se v minulosti stalo na základě pramenů, které jim to říkají. závěrečný bid . konkrétnost, nevím, jako co odpovídám, některým položkám nerozumím Jaké výzvy stojí před BHQ? Srozumitelnost/představitelnost položek. Hranice mezi jednotlivými konstrukty. Způsob odpovědi záleží na roli, kterou člověk právě zastává. Mnichovský test Účel: Zhodnotit, co si učitelé představují pod pojmy souvisejícími s badatelskou výukou: A - Jaká je povaha historického poznání B - Co je to historický důkaz C - Co je to badatelská aktivita jak vznikal dotazník Diskuzní bod V čem jsou si podobní a v čem se tyto prameny liší (z pohledu využití ve výuce) ˗esej Konráda Henleina o národech Československa ˗projev Karla Kramáře o Edvardu Benešovi stavba dotazníku je proces, komunikace, proces, co se v ním děje.. napřed ve dvojici Jak jsme vyvíjeli Mnichovský test? máte text mnichovské dohody, učebnici z 50. let, mapu českých zemí ze 14. století Jak by to v hodině využil kriterialistický a jak objektivistický učitel? Shrnutí Chceme učit žáky historické myšlení a badatelské dovednosti. Chceme, aby učitelé byli kriterialisté (BHQ). Kriterialismus je možná situační. A my to zkoumáme. Testy se nevyvíjí samy (Mnichovský test). Dali jsme vám jen ochutnat. Co vlastně Zajímá vás více? Doporučujeme: Preregistrace Winenburg: Historical Thinking and Other Unnatural Acts SHEG: Stanford History Education Group Peter Seixas: The Big Six Maggioni: STUDYING EPISTEMIC COGNITION IN THE HISTORY CLASSROOM: CASES OF TEACHING AND LEARNING TO THINK HISTORICALLY historylab.cz …. sledujte web Dějepisu+, OSF Převážně jako O a K, S není samostatné (podle výsledků BHQ) Mnichovský test Mnichovský test Učitelé rozlišují objektivistické (2, 5, 6) a kriterialistické (1, 3, 7) aktivity a zdroje. Ale: ˗Co nám říká položka 4 o položkách 3 a 7? ˗Dělení může být na heuristice „primární zdroj” ˗Proč s dělením nesouvisí názory na povahu historického vědění Celková vnitřní konzistence odpovědí je nízká – vztahy mezi položkami jsou, ale jsou slabé na to, abychom z nich mohli počítat s jedním jednotícím postojem (tj. korelace jsou, ale relativně slabé). Odpovědi téměř nesouvisí s odpověďmi na BHQ