Jak poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu Překlad z How to provide constructive feedback (European School Academy) Zpětná vazba je jedním z nejsilnějších vlivů na učení: jejím cílem je identifikovat silné stránky a slabé stránky a poskytuje jasné kroky ke zlepšení. Proto by měla mít výchovný charakter. Jaký postup můžete použít, abyste zlepšili zpětnou vazbu a poskytovali ji s jistotou? 1. Zpětná vazba by měla být krátká, ale efektivní Na vašich slovech záleží, proto se snažte, aby vaše zpětná vazba byla krátká, smysluplná a výstižná. Doporučuje se používání trpného rodu, protože je klíčem k poskytování zpětné vazby, která je užitečná, aniž by byla osobní (např. "je tu (nabízeno) málo příkladů" místo "nabízíte málo příkladů"). 2. Zaměřte se na silné stránky Můžete začít tím, že se zaměříte na silné stránky dané práce - na to, co se vám na ní líbí -, abyste zmírnili „štiplavost kritiky“ a stimulovali centra odměny v mozku, díky čemuž bude příjemce otevřený tomu, aby přijal kritiku. 3. Všimněte si oblastí, které je třeba zlepšit Vyhněte se vágní a obecné zpětné vazbě a snažte se najít oblasti, kde by práce mohla být provedena lépe (vycházíme ze zadání, tj. cíle aktivity). 4. Buďte konkrétní a poskytněte praktické návrhy Podělte se o své nápady, jak by bylo možné tyto oblasti zlepšit a vysvětlete, proč by tyto nápady mohly vést k lepším výsledkům. Váš kolega bude lépe reagovat na pokyny, pokud budou jasné a konkrétní. 5. Poděkujte a zakončete ZV pozitivně Nezapomeňte diskusi ukončit v pozitivním duchu, abyste dali najevo důvěru ve schopnosti svých kolegů zlepšit jejich práci. Navažte na ni diskusí o tom, jak lze k tomuto účelu využít jejich silné stránky. Příklad 1. Tohle je skvělá/skvělé....... (např. plán lekce) s inovativními nápady, jak ...... (téma aktivity). Zvláště se mi líbí způsob, jakým ...... (např. kombinace těchto vyučovacích metod) a myslím, že aktivita ...... (popis) bude velmi užitečná. 2. Za velmi zajímavý považuji také způsob, jak ..... (popis konkrétní části aktivity) 3. Mám však pocit, že ..... (např. více společných aktivit) mohly být plánovány a ...... (např. mohly být zahrnuty další zdroje). Například ...... (uvést praktické návrhy). 4. Dalším dobrým nápadem by mohl být ....... (poskytnout praktické návrhy). Taková aktivita by mohla poskytnout příležitost...... (vysvětlit účel svého návrhu). 5. Celkově velmi dobře promyšlená a zorganizovaná práce. Děkuji