Inspirace pro metodiku mikrovyučování Osnova 1. téma + očekávaný výstup/cíl 2. doporučený časový harmonogram (plán hodiny) 3. doporučené formy a metody práce 4. kontext a. rozlišení “povinného” minima + rozšiřující fakta/zajímavosti pro učitele interpretace pramenů včetně kontextu hodnocení a. návrh hodnocení ve třech úrovních: základní - rozvinutá - expertní úroveň Příklad Kostnický koncil – metodika pro práci s filmovými ukázkami (pro ZŠ) Anotace V této lekci se žáci přenesou do Kostnice na středověký církevní koncil. Pomocí dvou filmových ukázek se seznámí s problémy a dilematy tehdejší společnosti a církve. Nahlédnou situaci na koncilu z různých perspektiv – samotného Husa, představitelů církve, Zikmunda Lucemburského i české šlechty. Lépe tak porozumí středověkému vidění světa, kde otázky víry zastávaly klíčovou úlohu, ovšem podobně jako dnes měl každý z aktérů i své osobní zájmy. Vzdělávací cíl ● Žák chápe význam církve ve středověké společnosti ● Žák rozumí postojům, jež Hus v tehdejší společnosti zastával. ● Žák dokáže vysvětlit okolnosti, jež vedly k Husovu upálení. ● Žák dokáže vysvětlit pojem – církevní koncil, zároveň dokáže vysvětlit základní pravidla, jimiž se řídí. Vazba na RVP ZV ● D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám. Cílová skupina ● 7. ročník ZŠ (odpovídající ročník gymnázia) Použité materiály ● Ecce Constantia [film]. Režie Pistorius Luboš, Pistoriusová Jitka. ČR, 1992. ● Jan Hus [film]. Režie Jiří Svoboda. ČR, 2015. Metoda · Badatelsky orientovaná výuka Ústřední badatelská otázka ● Jaké bylo postavení církve v tehdejší společnosti, čím se mu Jan Hus vzepřel? Časová dotace pro aktivitu ● 30 minut Plán hodiny · Úvod (5 minut) · Sledování dvou videoukázek (5 minuty) · Vyplňování pracovního listu (10 minut) · Kontrola a reflexe (10 minut) Popis filmových zdrojů ● Film Ecce Constantia byl natočen na základě scénáře, jenž byl původně spisovatelem a dramatikem Pavlem Kohoutem sepsán jako divadelní drama pro městské divadlo v Kostnici. Při jeho psaní věnoval čas studiu pramenů přímo se týkajících koncilu. Ve filmu sám Kohout vystupuje v roli televizního reportéra Ulricha Richentala, odkazující ke kostnickému kronikáři, jehož jméno i záznamy Kohout pro inscenaci využil. Postava televizního reportéra je součástí televizních vstupů TV Constantia, jež diváka informují o potřebných souvislostech. ● V ukázce samotné diskutují čtyři církevní představitelé, jakožto účastníci koncilu, o průběhu Husova procesu a možnostech dalšího jeho vývoje. Jedná se o scénu nacházející se v polovině filmu (1:08:35 až 1:12:19) ● Film Jan Hus byl natočen k 600 výročí Husova upálení. Film má tři díly po 80 minutách, kde postupně rozebírá politické a náboženské okolnosti tehdejší doby, jež postupně vyústily na koncilu v Kostnici. Autorkou scénáře je spisovatelka a historička Eva Kantůrková, která už dříve věnovala Husově osobnosti jednu ze svých knih ● Ukázka pochází ze závěru druhého dílu (1:08:35 až 1:10:18). Zikmunda Lucemburského se v ní snaží přesvědčit český šlechtic Jan z Chlumu, aby vyvíjel v rámci koncilu větší aktivitu k Husově záchraně. ⮚ Přestože se oba filmy snaží v rámci možností držet faktické správnosti událostí, mohou samozřejmě jen těžko dnešnímu divákovi zprostředkovat středověké myšlení a vzorce chování. Ovšem pro základní uvedení do tématu v rámci pochopení tehdejších událostí jsou myslím pro žáky základní školy vhodné. Návrh postupu při výuce ● Žáci se již na prvním stupni či jinde setkali s osobností Jana Husa. Aktivita slouží k prohloubení a upevnění jejich vědomostí. ● Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. ● Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi ● Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí) ● Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií: * Odpověděli žáci na všechny otázky? * Byly jejich odpovědi relevantní? * Identifikovali žáci důležité rysy Husovy osobnosti? * Popsali Žáci, čím se Jan Hus vzepřel tehdejší církvi, jež rozhodla o jeho upálení? * Dokázali vystihnout postavení Zikmunda Lucemburského, jakožto římského krále, na církevním koncilu v Kostnici?