9. tematický okruh: Černá menzurální notace 9.1 Ars nova – charakteristika období 9.2 Systém francouzské notace [rozšíření notačních znaků a menzurních vztahů - zrovnoprávnění imperfektní menzury – identifikace menzury – imperfekce – alterace] 9.3 Notační podoby repertoáru období ars nova I - moteto [izoperiodicita- izorytmie – talea- color- izorytmické moteto] 9.4 Notační podoby repertoáru období ars nova II – repetiční princip [ouvert - clos – balada – virelai –rondeau] 9.5 Italská a smíšená notace [koncepční a grafické rozdíly mezi francouzskou a italskou notací – diviso – smíšená notace] 9.6 Manýristická notace [Vymezení pojmu – charakteristické znaky – Codex Chantilly] 9.7 Terminologie [trecento, divisio secunda, divisio tertia, ars nova, ars subtilior, balada, moteto, rondeau, prolatio, pausa triorum temporum, virelai, punctus additionis, imperfectio, imperfectio ad totum, pausa duorum temporum, imperfectio ad partem, imperfectio ad partem remotam, talea, imperfectio ad partem remotissimam, isorytmie, isometrie, ligatura, hoquetus, alterace, clos, isoperiodicita, divisio, divisio binaria, divisio ternaria, divisio quaternaria, divisio senaria perfecta, divisio senaria imperfecta, octonaria, novenaria, ouvert, divisio duodenaria] 9.8 Prameny a literatura: Apel, Willy: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, VEB Breitkopf & Härtel Musikverlag, Leipzig 1962 (též v anglické verzi) Johannes de Muris: Musica practica (GS III, 292) Libellus cantus mensurabilis (Couss II, 46) Marchetus de Padua: Pommerium musicae mensurates (GS III, 121) Philippe de Vitry: Ars nova (Couss III, 13) Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982 Codex Chantilly (Musée Condé 1047), 2.pol. 14. stol. Codex Rossi, asi 1340, Biblioteca Apostolica Vaticana, Rossi 215 Codex Squarcialupi (Biblioteca Laurenziana, Cod. Pal. 87) Roman de Fauvel (Paris, Bibliotheque Nationale, fonds francais 146)