Učící knihovník Spolupráce knihoven a škol v ČR v rozvoji (informačního) vzdělávání Předmět Informační vzdělávání Semestr jaro 2022 1 Východiska • Gramotnosti • Různá vzdělávací prostředí • Celoživotní vzdělávání • Aktéři veřejného prostoru ve vzdělávání • Význam spolupráce knihoven a škol 2 Východiska • Na každém dalším stupni vzdělávání čeká studenta nový knihovník, který jej provede dalším studiem. V případě, že chceme informační výchovu řešit systematicky a efektivně, musíme mezi sebou být na různých stupních studentova života propojeni. • Jeden může obohatit druhého a posílit tak sám sebe. Stejné je to s knihovníky a pedagogy, i s knihovníky navzájem. Proto sdílejme svoje zkušenosti a společně tvořme systematický a propojený systém informační výchovy v knihovnách. • Větší akcentace problematiky UČÍCÍHO knihovníka od r. 2015 - Quo vadis, informační vzdělávání? – https://ipk.nkp.cz/docs/Mazacova_Pardubice.pdf 3 Teaching librarian – koncept 4 Judith Peacock 2001 Akcentace reflexe didaktických kompetencí, evaluace Učící knihovník • Synonyma konceptu v zahraničí: teaching librarian / teacherlibrarian / school librarian • Komplexní teoretické ukotvení – diplomová práce Mgr. Jana Harnuška Proměny profesní identity učícího knihovníka se zřetelem k mezinárodnímu i lokálnímu kontextu (KISK, 2020) – zkoumá široký zahraniční kontext týkající se edukační role, která je přisuzována učícím knihovníkům – popsány historie a současnost několika různých profesí a rolí, které s edukační rolí souvisejí • Odborné platformy: – časopis Teaching librarians – Organizace Australian School Library Association (ASLA) 5 6 Vývoj konceptu učícího knihovníka (teaching librarian) – dle J. Harnuška (2020) 7 Syntéza konceptů knihovníka pro vzdělávání dle J. Harnuška (2020) Klíčové dokumenty • Koncepce rozvoje knihoven 2021-2027 (2020) – 3 pilíře rozvoje knihoven • Strategie vzdělávání v ČR 2030+ (2020) – 2 strategické cíle • Doporučení Rady EU ke klíčovým kompetencím pro celoživotní učení (2018) – https://eur-lex.europa.eu/legal- content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01) 8 9 Doporučení Rady EU ke klíčovým kompetencím pro celoživotní učení Pohled zpět - Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2017-2020 • PRIORITY: https://ipk.nkp.cz/docs/koncepce/koncepce_k_vystaveni.pdf 10 SWOT analýza stavu v koncepci 2017-2020 • Slabé stránky: 11 Prioritní oblast 2 koncepce 2017-2020 Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra 12 Prioritní oblast 2 koncepce 2017-2020 Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra 13 Prioritní oblast 2 koncepce 2017-2020 Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra 14 Tradice v ČR – IVIG, IVU SDRUK • IVIG – Komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost (IVIG) při Asociaci knihoven vysokých škol (AKVŠ) ČR • Klíčovým bylo vytvoření Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v České republice (2008) • Standardy informačně gramotného studenta vysoké školy (2004/2007), které přijala jako doporučující dokumenty Asociace knihoven vysokých škol České republiky • Viz např. článek M. Dombrovské – http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/v iew/2010-2-4 • Spolupráce VŠ s akademickými knihovnami • Koncepční a metodické materiály, odborné příspěvky • Např. článek P. Mazáčové Metodika lekcí informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě v Brně (s akcentem pedagogického konstruktivismu) • https://is.muni.cz/el/1421/jaro2016/VIKBA32/um/62707957/Infos_a_jak_na_I V_ve_vysokoskolskem_prostredi.pdf 15 Spolupráce učitelů a knihovníků na MU 16 17 Výzkumy spolupráce knihoven a škol v ČR • Nesystematické • Na úrovni profesních organizací knihovnictví v ČR (SKIP, SDRUK IVIG AKVŠ) • Na úrovni akademického pracoviště Katedra informačních studií a knihovnictví (TAČR, OP VVV, také v rámci bakalářských a diplomových prací) 18 Aktuální průzkum v ČR K dispozici zpracovaná a vyhodnocená data na • https://ipk.nkp.cz/docs/pardubice-2019/Pillerova.pdf • Zakázka pro potřeby Memoranda o spolupráci MŠMT a MK ČR • Na tvorbě dotazníku se začalo pracovat na jaře 2019 – KI NK, Sekce VK SKIP, KISK FF MUNI • Sběr dat se uskutečnil v období květen/červen 2019 pomocí online dotazníků • Určen pro všechny typy knihoven • Cíle: – Zmapovat současný stav spolupráce knihoven a škol – Zjistit překážky a příležitosti pro další rozvoj této spolupráce – Mít podklady pro lepší nastavení spolupráce mezi knihovnami a školami 19 Účast v dotazníkovém šetření 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 Názor knihovníků 36 37 38 Průzkum Spolupráce knihoven a škol 39 Příklad dobré praxe spolupráce knihoven a škol v ČR 40 https://www.conebylovucebnici.cz/ 41 https://www.conebylovucebnici.cz/ Co nebylo v učebnici Podpora MŠMT 2018-2020 ▪ SKIP + CRA UZS ČR ▪ Cca 20 veřejných knihoven + 20 škol (různé kraje ČR, různé typy škol) Cíl: • rozvoj deklarované a perspektivní spolupráce na úrovni společenství praxe, především v žité realitě knihovník – učitel • sdílení dobré praxe • společná podpora potřebnosti informačního vzdělávání reflektujícího práci s informacemi a technologiemi • snaha prosadit oblasti IG do kurikulárních dokumentů a šablon 42 Fungování společenství praxe v projektu 43 Akademik KISK FF MU + studenti KISK FF Učitel Knihovník 44 45 Conebylovučebnici Téma I Od autora ke čtenáři Expertní tým 1 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 1ací program 1 Expertní tým 2 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 2ací Expertní tým 3 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 3ací Téma II S informacemi za lepším celoživotním učením Expertní tým 4 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 4cí Expertní tým 5 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 5ací Expertní tým 6 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 6ací Téma III Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text Expertní tým 7 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 7cí Expertní tým 8 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 8ací Expertní tým 9 Edukační jednotky knihovník + učitel Vzdělávací program 9ací 46 Rozvíjení informační gramotnosti 47 Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu) 48 Moderní didaktika v edukační praxi knihovny (a spolupracující školy) aneb a) Potřeby učícího knihovníka jako vzdělavatele b) Nároky či požadavky učitele c) Vzdělávací potřeby žáků c) NUTNOST evaluace a reflexe výuky od všech jejích aktérů 49 50 Výstupy projektu Co nebylo v učebnici 51 52 EVALUACE V INFORMAČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ • Nepříliš řešená (viz průzkum) • Potřebný (sebe)reflektivní přístup lektora – P. Mazáčová, Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe. ITlib. Informačné technológie a knižnice, Centrum vedecko-technických informácií SR, 2018, roč. 22, č. 2, s. 12-17. ISSN 1335-793X. – Diplomová práce: E. Hermanová (2019). Formy a nástroje evaluácie informačného vzdelávania užívateľov: prax vybraných mestských knižníc z Českej republiky a Slovinska. KISK. Vedoucí P. Mazáčová • dílčí publikace, nástroje (např. 100 metod - https://100metod.cz/) 53 PRŮBĚH EVALUACE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU na příkladu projektu Co nebylo v učebnici 54 55 56 EVALUAČNÍ NÁSTROJE PRO EDUKAČNÍ AKTIVITY 57 EVALUAČNÍ NÁSTROJE PRO EDUKAČNÍ AKTIVITY 58 PILOTNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 59 FINÁLNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 60 PILOTNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 61 FINÁLNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 62 FINÁLNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO B 63 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 64 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 65 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 66 Projekt Co nebylo v učebnici Vzdělávací program: S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení Cílová skupina: žáci 3. až 5. ročníku ZŠ EVALUAČNÍ PROCES 16 VYUČOVACÍCH HODIN (PILOT + FINÁL) 67 Reflexe spolupráce učících knihovníků a učitelů 68 Moderní didaktika ve spolupráci knihoven a škol – co už tedy víme Žák • Čtenářská gramotnost = informační gramotnost = digitální kompetence • Heterogenita a dynamika skupiny (inkluze) • Různorodé postoje / názory (i politické) / sociální zázemí žáků • Žák upřednostňuje obraz a zvuk • Žák chce akci / změnu / konkrétní výstup / technologie ano i ne 69 Moderní didaktika ve spolupráci knihoven a škol – co už tedy víme Metody pro podporu celoživotního učení a rozvoj gramotností, které žáky baví • Místně zakotvené vzdělávání (regionální problematika, práce s mediálními produkty) • Badatelská výuka (informační gramotnost, kritické myšlení) • Problémová výuka (spolupráce, komunikace, sdílení) • Zážitková pedagogika (knihovna, text, sdělení) • Projektové aktivity (cesta za odborným textem) 70 MÁ TO SMYSL ☺ • Akcentace odborného zájmu o informační gramotnost (modely, standardy) • Posílení digitálních kompetencí • Vytvoření funkčního společenství praxe knihovníků a učitelů • Zkušenost studentů KISK pro budoucí knihovnickou praxi • Koncept informačního vzdělávání pro 21. století • Moderní edukační přístupy k celoživotnímu učení • Evaluace, reflexe a sebereflexe jako součást práce vzdělavatele i žáků 71