Gramotnosti a kompetence dětí a teenagerů (nejen v zrcadle výzkumů) Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Katedra informačních studií a knihovnictví Filozofická fakulta MU Brno pmazacov@phil.muni.cz Výzkumná publikace •celorepublikový reprezentativní výzkum •reprezentativní vzorek 2 040 respondentů •Národní knihovna ČR + agentura Nielsen Admosphere •návazně na léta 2013, 2017 •fenomén covid-19 • • Cílové skupiny •děti ve věku 6 až 8 let (nejmladší školní děti), •9 až 14 let (starší děti) •15 až 19 let (mládež) •rodiče dětí 6 až 8 let Témata výzkumu ̶četba knih, čtenářské chování ̶obvyklé způsoby trávení volného času ̶vlivy rodinného a školního prostředí na vztah dětí ke knihám a čtení ̶nově také proměny dětského čtenářství a mediálního chování v době pandemie COVID-19 ̶cíleněji také práce s informačními zdroji při učení Dvě klíčová zjištění výzkumu ̶1) výrazné změny volnočasových aktivit dětí v době pandemie ̶nárůst digitální kultury dětí, více času v digitálním prostoru a na internetu: hraní elektronických her, využívání sociálních sítí a sledování filmů, seriálů i videí ̶nový fenomén distanční výuky ̶ ̶2) na samotném čtení knih a vztahu dětí ke čtení se pandemická situace projevila spíše okrajově Jak děti a mládež tráví volný čas ̶medializované dětství (u starších potřeba wellbeingu) ̶ ̶ Vybavenost ICT u dětí a teenagerů ̶Tablet? Notebook? Čtečka? ̶NE! Smartphon! Vztah dětí a teenagerů ke čtení ̶pokles počtu pravidelných čtenářů – starší děti a teenageři ̶nárůst četby kratších informativních textů, blogů, příspěvků na internetu a sociálních sítích Vliv pandemie na čtenářství Proč některé děti a mládež četly v době pandemie MÉNĚ Obliba žánrů se výrazně mění s věkem Mediální prostor a alternativy četby ̶Fenomén podcasty Fenomén audioknihy ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Pořizování knih na internetu Čtení elektronických knih ̶ ̶nepostradatelný univerzální mobilní telefon Výběr knih ke čtení Děti, teenageři a knihovny ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶10 % mládeže 15-19 let za pandemie využilo digitální knihovnu ̶ Plány využívání knihovny po pandemii Jak výzkumná zjištění využít ̶Rozvíjení gramotností a kompetencí pro život ve 21. století ̶ ̶Ve školním prostředí: učitel a pedagogičtí pracovníci ̶Ve veřejné knihovně: učící knihovník ̶Při spolupráci knihovny a školy ̶V rodinném prostředí Otázky k diskusi ̶1. Změnily se - pod vlivem boomu technologií a také v době pandemie - podmínky žité každodennosti dětí a teenagerů? Jak? ̶2. Jakou roli zaujímají v životě dnešních dětí a dospívajících knihovny? Jaké místo je určeno pro knihy, čtení, práci s uměleckým textem? ̶3. Reaguje na změny informačního chování a čtenářských strategií školní prostředí? Jak? ̶ ̶4. Co poskytují nebo mohou poskytovat současné knihovny učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům? ̶ ̶5. Jaké možnosti pro spolupráci mezi knihovnami a školami veřejný prostor nabízí? Příklady dobré praxe? ̶ Zdroje a obrázky §Archiv autorky §Národní knihovna, Nielsen Admosphere. Čtení v době koronavirové pandemie, CAWI, únor 2021. §Co nebylo v učebnici – Spolupráce knihoven a škol ve vzdělávání žáků 21. století [online]. 2020 [cit. 2020-10-10]. Dostupné z: http://www.conebylovucebnici.cz/ §MAZÁČOVÁ, Pavlína. Informační gramotnost. Teorie a vzdělávací praxe [online]. © Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019 [cit. 2020-10-20]. 93 s. ISBN 978-80-7603-065-7. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Teorie_a_vzdelavaci_praxe.pdf ̶ ̶ Kontaktní údaje Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. pmazacov@phil.muni.cz pmazacova@gmail.com Profil: https://kisk.phil.muni.cz/cs/osoba/2935