Vývoj, formy a obsah informačního vzdělávání se zaměřením na trendy a aktuální témata ISKB14 Informační vzdělávání Mgr. Veronika Batelková Mgr. Veronika Batelková • Absolventka KISKu • Technologie ve vzdělávání • How to Tackle Disinformation Pandemic • Externí spolupráce • Předsedkyně spolku Zvol si info • Lektorka Gramotnost • Číst, psát, počítat • Orientace v informacích • odlišit podstatné od nepodstatných • rozpoznat manipulace a skryté významy • Odlišit fakta od názorů, odhalit nepodložená fakta • Formulace a zápis vlastních myšlenek (Niklesová a Bína, 2010) Gramotnost • Základní dovednost/vědomost v určité oblasti poznání • Jazyková, literární, numerická, přírodovědecká (Dostál 2007) • Mezioborový přesah • Čtenářská - schopnosti, dovednosti a hodnoty napomáhající ke komplexní práci s textem a k jeho porozumění • Vizuální - analýzu a tvorbu obrazových sdělení • Finanční – orientace v každodenních finančních otázkách • ... (Niklesová a Bína, 2010) Mediální gramotnost • Média = komunikační prostředky, spojnice mezi komunikátory • Nosiče psaného slova/mluveného slova/Audiovizuální • jak a proč byl mediální obsah vytvořen, jaký je jeho smysl, účel (Goessling a Vadeboncoeur 2019) • dekódování, hodnocení, analyzování a produkce mediálních obsahů (Aufderheide 1992) Mediální gramotnost „Mediálně gramotní lidé by měli být schopni provádět informovanou volbu, chápat povahu obsahu a služeb a být schopni využívat celé šíře příležitostí, které nabízejí nové komunikační technologie. Měli by být schopni lépe chránit sebe a své rodiny před škodlivým nebo urážlivým obsahem. Proto je třeba rozvoj mediální gramotnosti ve všech oblastech společnosti podporovat a pečlivě sledovat její pokrok.“ (Evropská komise 2010) Mediální gramotnost • Pasivní -> Aktivní • Recepce médií -> Tvorba • Konzumenti -> Producenti (Hobbs a Jensen, 2009) • Sociální a kulturní dovednosti • experimentovat při hledání řešení problémů, plnit různé typy rolí, rozumět modelům a procesům reálného světa, používat získaný mediální obsah, pracovat na více úkolech současně, rozšiřovat svou mentální kapacitu díky nástrojům, spolupracovat s ostatními na kolektivním poznání, pracovat s více různými zdroji informací, pracovat ve sdíleném prostředí, komunikovat s lidmi z jiných prostředí a schopnost vizualizace. (Jenkins 2009) Informační gramotnost • 1974 – Paul Zurkowski – termín IG • připravený používat informační zdroje při práci, při řešení problémů využívat širokou škálu technik a informačních nástrojů stejně jako primární zdroje. • 1989 – ALA • schopnost uvědomit si potřebu určité informace, schopnost tuto informaci nalézt, kriticky ohodnotit a efektivně použít. „Mohli bychom dlouze diskutovat, jaký je rozdíl mezi gramotností informační a mediální, a s jistotou bychom nějaký našli. Je mnoho různých definic, ve všech však určitě je informační gramotnost (jako schopnost ověřovat informace) součástí jak digitální, tak mediální gramotnosti, a naopak.“ (Brdička 2020) Mediální a informační gramotnost • MIL – UNESCO (2013) • 3 komponenty: • Přístup • Hodnocení • Tvorba