Adobe Systems Proměna a vývoj univerzitního vzdělávání Michal Černý Adobe Systems Před dávnými časy… ̶Vznik vzdělanost v současném slova smyslu je ve starověkém Řecku (rozchod náboženství a řemeslné zkušenosti a vědy) ̶Platónova akademie 387 př. n. l. ̶Alexandrijská knihovna – 3. století ̶Zrod moderní vzdělanosti je ale křesťanský: ̶6.-12. katedrální školy: gramatika, rétorika, dialektika – aritmetika, geometrie, astronomie a hudba. ̶Školy klášterního typu ̶Od 10. století vznik univerzit ̶ Adobe Systems První univerzity Adobe Systems Základní body ̶Studium není třeba ukončit ̶Studium má vždy mezinárodní charakter (viz rok 1409 a DK) ̶Mluví se latinsky, ale i dalšími jazyky ̶Složitá je otázka neevropských či nekatolických univerzit ̶Studium má velice volný charakter ̶Cílem univerzity je vždy určitá universalita ̶Bakalář je typicky ze svobodných umění, magistr (mistr) se již profiluje (medicína, teologie, právo,…), doktor ̶Silné spojení s církví – bula od papeže, církevní hodnosti (rektor, děkan, …), sliby (dnes promoce), kanonické mise, … ̶Specifické právní postavení Adobe Systems K čemu je nám univerzitní studium? ̶Důvody personálně – sociální (Keller): ̶Vzdělání jako chrám ̶Vzdělání jako výtah ̶Vzdělání jako pojišťovna ̶Důvody politické: ̶Zemská správa ̶Ekonomický rozvoj ̶Nástroj politické emancipace ̶Pro koho: ̶Pro nemnohé ̶Pro širší vrstvy ̶Pro téměř všechny Adobe Systems Základní struktura univerzity v dlouhém století v R-U monarchii ̶Katedra = docent nebo profesor ̶Velice omezený počet studentů – řádově stovky na fakultu ̶Institut řádného a mimořádného docenta ̶Výrazná centralizace ̶Výrazná snaha o nepřítomnost národnostního etosu (neúspěšná) ̶Postupný rozpad privilegia jasné univerzitní pozice – vysoká učení technická, spolková činnost, … ̶Vzdělávání je stále velice výběrové ̶Profesory jmenuje panovník ̶Problémy s financováním škol a akademiků (řeší to ministerstvo) ̶Klesá význam a role církve ̶V USA je ale už situace úplně jiná! Adobe Systems Socialistické školství ̶Typickými rysy je přijetí sovětského modelu vzdělávání a akademické struktury (kandidát věd), extrémně malá internacionalizace a kádrové profily ̶Vznikají vojenské katedry ̶Jedinou přijatelnou filosofií je Marxismus – leninismus (nikoli komunismus!), která se učí všude ̶Velký důraz na centralitu a řízení (od osnov po univerzity) ̶Odstranění akademického étosu – často roční právnické kurzy pro dělníky atp. ̶Církev ze vzdělávání mizí a je nahrazena vědeckým světonázorem, k tomu směřují i reformy kurikula a kádrové posudky ̶Vzdělávání v teologii je zásadně deformováno a kontrolováno (když církev nemůžeme zničit, tak si ji indoktrinujeme zevnitř) ̶ Adobe Systems Po roce 1989 ̶Dvojí systém habilitací a problémy s ním ̶Nárůst internacionalizace ̶Extrémní a dramatický růst kvality vzdělávání a vědy ̶Významná modernizace a přítomnost soutěže s dalšími univerzitami ̶Masifikace vzdělávání ̶Decentralizace vzdělávání (konec osnov na ZŠ a SŠ, institucionální akreditace) ̶Bolognský proces – tři stupně studia ̶Vzniká mnoho nových vysokých škol, univerzit,… ̶Dnes cca 40 % populačního ročníku začne studovat VŠ, což odpovídá průměru OECD ̶ ̶ Adobe Systems Stále se jen blížíme ̶Chybí nám spolková činnost ̶Stále velice zastaralý model fakultní správy ̶Nefunkční kariérní řád (titul jako šlechtický titul) ̶Vysoká míra studijní neúspěšnosti ̶Chybí rozdělení na různé směry – vědecký x profesní ̶Vysoká rigidita systému ̶Nízká míra internacionalizace ̶Příliš učíme česky ̶…