Když se řekne ilustrace, pravděpodobně se vám v mysli vybaví dětská knížka plná obrázků. Knižní ilustrace je etablovaný obor s dlouholetou tradicí, nicméně dnes pro nás může být užitečné o ilustraci uvažovat o něco šířeji. Jak a proč? A jak v procesu ilustrování pracovat s jedním z jejichž nejnosnějších prvků - s barvou?
Ilustrace dnes
Ilustraci si můžeme definovat jako vizuální doprovod textu. Jedná se o vizuální objekt, který v kombinaci s textem komunikuje význam. Obvykle doprovází knižní a časopisecké texty, nebo se objevuje hudebních deskách, obalech kávy a jinde. Může být vytvořena ručně nebo digitálně, pro komerční, vzdělávací i umělecké účely, může být velkoformátová, ale také úplně minimalistická.
Ilustrace tradičně vytvářel ilustrátor nebo grafický designér. S rozvojem digitálních technologií můžeme sledovat proces částečné deprofesionalizace tohoto odvětví. Výrazně se rozšířilo pole, na kterém se ilustrace uplatňují a také typologie lidí, jenž ilustrují. Přibyly digitální platformy, které nejsou výhradně doménou vizuálních profesionálů a často mají DIY charakter - webové stránky, profily na sociálních sítích, youtubové kanály atd. Na všech se setkáváme s texty v kombinaci s vizuálními materiály, tedy s ilustracemi v širším slova smyslu.
Také vy se tedy můžete poměrně snadno ocitnout v roli ilustrátora či ilustrátorky. Například, když se rozhodnete přidat fotky ke svému článku na knihomolském blogu, v případě, že spravujete sociální sítě svého zaměstnavatele, nebo také když publikujete školní esej na svém portfoliu či jinde. V takových situacích možná nad vizuální stránkou věci zas tolik nedumáte, nebo ji děláte na poslední chvíli. ,,Vymazlíte“ hlavně text a vizuál vnímáte spíše jako něco na okraj, něco "navíc". Avšak pokud má být ilustrace textu smysluplná, rozhodně si zaslouží pozornost a je dobré do časového plánu zařadit i čas na vizuální obohacení vašeho textu. Jaké máte možnosti a co promyslet?
Jak na ilustraci?
CO? | Kresba, fotografie i screenshot
Jak už jsme naznačili, ilustraci můžeme chápat šířeji než jako doprovodní grafiku k literárnímu textu. Zbavte se tedy pomyslného rovnítka mezi pojmem ilustrace a kresleným obrázkem. Nebojte se uvažovat šířeji a kreativně! Text můžete doplnit fotografií, ať už autorskou nebo z fotobanky, screenshotem, videem, sketchnotem, kresleným schématem, grafem, gifem, ikonou. Záleží na vašich (nebo zadavatelových) preferencích, rozpočtu a účelu, který má ilustrace plnit.
KDO?|Svépomocně i profesionálně
Ilustrace je obor, který se studuje naUMPRUMa dalších odborných středních a vysokých školách. Kvalitní ilustrace vyžaduje jistou zručnost, důkladný trénink a především čas. Kreslení ale nemusíte úplně opustit i když nejste vystudovaní umělci - sketchnoty, ikonky a jiná jednoduchá schémata zvládnete hravě. Někdy nevadí, pokud je váš autorský pokus trošku amatérský a nedokonalý, může to například vašemu portfoliu či blogu dodat punc autentičnosti. Jsou však případy, kdy se bez profesionálních ilustrací neobejdete, zpravidla, když se jedná o rozsáhlejší projekt, jakým jetvorba vizuální identity festivaluneboedukačního webu. Pokud chcete kvalitní autorskou ilustraci a neumíte si ji vytvořit sami, oslovteprofesionálního ilustrátora.
Čtěte texty, které ilustrujete
Tato rada zní možná banálně, ale je klíčová. Váš vizuál a text by měly komunikovat jednotný význam, musí být teda v souladu. Dřív, než začnete hledat obrázky nebo kreslit sketchnoty, důkladně se začtěte do textu. Hledejte to, co se k němu skutečně hodí a ne pouze to, co vám přijde hezké - estetika je jenom polovina úspěchu. Pokud máte k dispozici text, který není váš a něco vám není zcela jasné, zeptejte se autora textu - vyhnete se tak možným nedorozuměním.
PROČ? | Ujasněte si, jaká je funkce vaší ilustrace Když už máte načteno, zamyslete se nad tím, proč by vlastně měl být váš text ilustrovaný? Chcete přilákat pozornost? Něco naučit, nebo sdělit vizuálem důležitou informaci? Odpověď na tyto otázky vám pomůže vybrat tu správnou formu a neztratit se v krajinách samoúčelné estetizace. Pro inspiraci se podívejte do tabulky níže na výčet funkcí, které může ilustrace v kombinaci s textem nabývat. Samozřejmě funkcí i způsobů použití může být daleko více a můžete je různě kombinovat. Schválně - které použití funkčních ilustrací jste si všimli napříč tímto kurzem? 😉
FUNKCE ILUSTRACE
PŘÍKLADY POUŽITÍ
🧐vzbuzuje pozornost
výrazná titulní fotografie na facebookové události; pohyblivý gif nebo vtipné meme na proložení delšího textu; ikona, která zvýrazňuje důležitý paragraf v textu
😊podporuje motivaci a zapojení
interaktivní prvky jako kvízy, ankety, grafy, doplňovačky, minihry; meme z oblíbeného seriálu čtenářů mého blogu; autentický obsah na portfoliu, například osobní fotografie
🧠aktivuje nebo buduje znalosti
graf, který ukazuje trend, o kterém se v textu mluví; tabulka, která přehledně uvádí důležité číselné hodnoty z výzkumu; screenshot s návodem
📉minimalizuje kognitivní zátěž
tematické obrázky z fotobanky v dlouhém článku; krátké video o složitějším tématu; mezititulky a jiné typografické prvky odlišné od těla textu
🔗buduje mentální modely a vytváří souvislosti
fotografie zaměstnanců na firemním webu; zelená barevnost pro článek o ekologii; výstižné a zapamatovatelné logo na portfoliu
📣informuje
vizitka s logem instituce; obrázek jídla na jídelním lístku; mapa s vyznačenou trasou
🌈vyvolává emoci
fotoalbum se spoustou spokojených lidí z akce uveřejněné na Facebooku; žluto-oranžové barvy pro podzimní příspěvek na Instagramu; graf ukazující dramatický trend
JAK? | Zachyťte se konkrétního, a/nebo myslete v metaforách
Pokud už víte, k jakému textu a proč tvoříte/hledáte ilustraci, podívejte se po záchytných bodech. Pro začátek hledejte konkrétní slova a věty, které se dají dobře zobrazit (,,Mám ráda knihy z nakladatelství Rubato.“ → vyfotím a přiložím vlastní fotografii knížek vydaných v Rubatu). Pokročilejší a kreativnější strategií je zkusit tvořit vizuální metafory, počítejte však s tím, že vám to pravděpodobně zabere více času a musíte dávat pozor, aby byla vaše metafora srozumitelná nejen vám, ale také vašemu publiku (např. článek o dezinformacích → obrázek věcí, které nedávají smysl, jako růžová vrána nebo pole vysázené ozubenými kolečky). Srozumitelnost můžete otestovat na kamarádovi, nebo v uživatelském testování. Pokud stále nevíte, kudy kam, podívejte se na Behance, Instagram nebo Pinterest. Pomoci vám může také tvorba mood boardu, kterou si vyzkoušíme na workshopu v tomto týdnu.
Jak na barvy?
CO? | Hrajte si s barevným kruhem
V případě, že tvoříte nebo vybíráte ilustrace k textu, klíčová pro vás bude barva. Pokud bude ilustrací víc, nebo váš text či layout již nějakou barvu obsahuje (např. v rámci nadpisu, šablony ve Wordpressu), potřebujete tyto různé barvy sladit, aby váš celek působil soudržně a promyšleně. Jak na to? Skvělým pomocníkem jsou nástroje typu Adobe Color Wheel, které pracují s barevným kruhem. Barvu z obrázku, webové stránky či jiného média si můžete "vzít" pomocí kapátka (vestavěného v programu, nebo jiného) a následně k ní hledat doplňující barvy v barevném kruhu. Můžete zde najít barvy, které spolu budou vypadat dobře díky pravidlům teorie barev - budou to např. barvy komplementární, které stojí na opačné straně barevného kruhu, nebo barvy analogické, které jsou na barevném kruhu blízko sebe, či barvy uspořádané ve čtverci nebo trojúhelníku, které vám vytvoří barevnou paletu z tří nebo čtyř barev.
PROČ? |Berte v úvahu symboliku
Některé barvy a jejich použití se vám mohou líbit, nebo zdát originální. Nicméně předtím, než je použijete "naostro" vždy zvažte i jejich typickou symboliku (viz. obrázek výše) a emocionální náboj, který mohou vyvolat v divákovi. Toto působení se přitom může kulturně lišit, takže zvažte i geografickou lokaci, pro kterou tvoříte. Například bílá barva v Číně či Indii symbolizuje smrt, v západní Evropě je vnímána jako svatební barva či barva čistoty (více fascinujících kulturních významů barev najdete v této vizualizaci). Pokud chcete vyvolat poklidný dojem, asi neuspějete, když zalijete celé vaše dílo červenou. V případě, že tvoříte pro instituci, berte v úvahu i barvy, které běžně používá ve svém vizuálním stylu a slaďte s nimi svůj výběr barev.
JAK? |Sestavte si paletu
Když už jste prozkoumali barvy, které máte k dispozici a zvážili jejich vnímaný význam, můžete se pustit do "míchání" vaší originální palety! S tím vám také pomůže Adobe Color Wheel a jeho funkce Prozkoumat či Trendy, nebo Color Hunt, kde si palety můžete namíchat dle konkrétní barvy, nálady či aktuální popularity. Barevné palety mívají typicky 3 až 5 barev a obsahují akcentovou barvu (na zvýraznění), primární barvu (hlavní pro vaše dílo), sekundární barvu (doplňkovou barvu, může to být např. odstín primární barvy) a základní barvy (odstín černé a odstín bílé). Zezačátku doporučujeme tvořit spíše s míně než více barvami, ale každý proces ilustrace je jiný, takže toto doporučení neberte dogmaticky.
Příklady ilustračního procesu
Jak jsme si ukázali výše, ilustrace je pole široké a skýtá mnoho možností. Ukažme si na několika příkladech ze vzdělávání, jak různě může vypadat proces ilustrování. Příklady prosím berte jako inspirační - váš proces může být podobný, i zcela odlišný.
Jak ilustrovat online kurz tak, aby byl jeho vizuál originální a zároveň srozumitelný? Nahlédněte do procesu designérky Barbory Fukárkové, která navrhla a spracovala podobu kurzu Techniky sociálního inženýrství. A to v rámci videa tutorky Šárky Matouškové, které využívá techniku sketchnotingu - neboli vizuálního poznámkování, která je sama o sobě zajímavou formou ilustrování, jenž můžete využít v statické formě kresby i v dynamické podobě videa.
b) Fotografie z fotobanky využívající metaforu v online kurzu
Při ilustraci vzdělávacího webu otevřeného Kurzu práce s informacemi jsem pracovala s fotografiemi z Unsplasha Pexels. Pro modul Tvorba informací jako proces jsem hledala titulní fotografii dlouho. Při slově ,,tvorba“ mě napadly stále ty samé často využívané vizuály - umazané ruce od barvy, tvořivý nepořádek na stole apod. Teprve když jsem se zachytila slova ,,proces“, přišla mi na mysl metafora růstu. Při tvorbě postupně rostete a proměňujete se stejně tak, jako roste maličké semínko v dospělou rostlinu. Konkrétní fotografii, kterou jsem si ve fotobance zvolila, jsem si zpětně vyhledala také v Google Images, abych si ověřila, že není na každém druhém webu. Z technického hlediska jsem pak zvažovala také barevnost - tmavou půdu pod rostlinami jsem vybrala proto, aby na ní dobře vynikalo bílé písmo nadpisu.
Toto schéma je vám důvěrně známé. Vzniklo pro účely tohoto kurzu, aby vám pomohlo pochopit teoretický koncept, který jsme si nejprve představili slovně a pak ještě pro rekapitulaci, ujasnění a lepší zapamatování vizuálně (vzpomínáte na teorii duálního kódování?). Tato ilustrace tedy aktivuje a buduje vaše znalosti a zároveň minimalizuje vaši kognitivní zátěž, jelikož překládá hutný teoretický text a rozděluje ho tak do více menších celků, u kterých je snadnější udržet pozornost. Vzhledem k tomu, že jsem schéma nenašla nikde v podobě, v jaké by mi přišlo výstižné k textu v kurzu, nakreslila jsem si ho sama - pouze fixou na papír, s patřičně autentickými nedokonalostmi, ve stylu sketchnotingu.
ÚKOL
Tak co, máte chuť se pustit do ilustrování? 😊 V tomto týdnu nás čeká druhý workshop, na kterém si vyzkoušíme právě tvůrčí proces ilustrátora či grafického designéra. Vidíme se online 15.4. od 9:00 do 13:00! Některé podrobnosti k průběhu workshopu ještě zveřejníme v průběhu týdne.Účast je povinná. Načerpejte síly na workshop, prostudujte téma a přineste své zvídavé dotazy. Už se na vás moc těšíme! 🙏
PRO NADŠENCE
Čtěte |sérii monografií od ilustrátora Marka Wigana, pokud chcete prozkoumat principy ilustrace do větší hloubky
Sledujte |weby Czech Illustrators nebo Czech Design, pokud vás zajímají inspirace a novinky ze světa českých ilustrací a designu
Zapište si |online kurz o ilustraci na Domestika - najdete zde spoustu kurzů pro začátečníky, které vám pomohou probudit kreativitu a radost z ilustrování, i kdybyste měli pocit, že neumíte kreslit :)