Ivo Plšek Seminář japonských studiíí ivoplsek@mail.muni.cz JPNB43 Japonská kultura ve filmu 12. březen 2023 FILM: Harakiri (1962) Film – základní údaje Název: harakiri či seppuku (切腹): rituální sebevražda Období: třicet let po bitvě u Sekigahary (1600) období konsolidace Tokugawského šogunátu Hlavní témata: život „róninů“ (samurajů bez pána) institucionální systém samurajské vlády v období Tokugawů samurajská morálka “bušidó“ Další: v hlavní roli Nakadaj Tatsuja ocenění v Cannes (1963) jeden z nejvýše hodnocených japon. filmů všech dob Režisér: Kobajaši Masaki 1916 - 1996 Jeden z hlavních představitelů “zlaté éry” jap. filmu Rebel, pacifista, levicový autor Sociální kritika japonské společnosti hlavní tvorba v 50. a 60. letech Známé filmy The Thick-Walled Room (壁あつき部屋) 1956 Black River (黒い川) 1957 The Human Conditon (人間の条件) 1959 - 1961 Harakiri (切腹)1962 Kwaidan(怪談] 1964 Samurai Rebellion (上意討ち 拝領妻始末) 1967 Tokyo Trial (東京裁判) 1983 小林 正樹 Otázky 1. Dokáže Tsugumo nakonec prohlédnout pošetilost samurajského kodexu cti, nebo je sám tragickým hrdinou, který je chycen v jeho pasti? 2. Řídí se Sajtó (nejvyšší samuraj sídlící v domě Iyi) kodexem bušidó, nebo je to naprostý pokrytec? Může být obojím? 3. Jakou symbolickou funkci plní "červená zbroj” ve flimu? 4. Jak si vykládáte samotný závěr filmu? Je to vítězství lidskosti, nebo její porážka? 5. Je film Harakiri samurajským či anti-samurajským filmem? 6. Existuje důvod, proč je film situován do roku 1630 a ne na konec období Tokugawů? 7. Koho se film snaží kritizovat? Jaké je jeho hlavní poselství? Má nějakou vazbu na japonskou historii ve 20. století?