Lekce 9 Gramatická látka Odkaz na gramatiku Deklinace: Konsonantické kmeny ražené §§153-156 1. Platón o mužích, kteří by ve státě jím navrhovaném měli úlohu „strážců": <&iXóooQ psAxioTog soxai ó naiQ- napa yáp SKaoxov Kai spyov Kai Aóyov6 óióáaKouai toú<; Ttaióag Kai évósiKvuvTai7, 6ti tó psv óúcaiov, tó óe ccóikov, Kai tóós psv KaAóv, tóós óe aíoxpóv, Kai tóós psv óaiov, tóós óe ávóaiov. (piat. Prot. 325 C) 4. "HAiKa ó TtaAaiog Xóyoc, (Xéyei) xspTisiv tóv rjAiKa. r\ yáp xpóvou ioóvr\Q ett' íoac, f\6ovác, aysi Kai 61' ópoiÓTT|Ta £ióíav Ss tóv épYocoá|i£vov tó tou Aióg11 ayaA,pa sivou (Aéyouoiv), kou tó éTuypappa12 tó ÚTCÓ TOÍg TOU AlÓg TTOOÍV éoTlV eiq pOCpTUpiOCV- $ElAlAEXAPMlAOYYIOEA@HNAIOEMElIOIHEE (PaUS. 5,10,2) (Lucian. Nigr. 1,1) 7b. 'EXXá&oq 'EXXác, ' Aůřjvou. (Anth.Pai.7,45) 7c. Ai éXiiíbec, póoKouoi13 tovq kzvovc, ppouwv. (Mm. sent. si;ed. jákei) Slovní zásoba io%upó<;, -á, -óv mocný validus, potens eoopai budu ero botou bude erit péA,A,G), -rjoco, -r|oa, —, —, — chtít, hodlat, mít -urus esse, -ndus esse Ó (pÚXaE,, -KOQ strážce custos v\ péŮT), -r]Q opilost ebrietas xoiovtoq, -aúxr|, -oůxo(v) takový talis, huiusmodi ysAoioc;, -oía, -oíov žertovný ridiculus OTTOU kde ubi ÓÉOpOU, SeTJoofxai, 6e5éT||xai, éóerjůr|v potřebovat, žádat egere, opus alci esse, rogare ŮSCOpOCl, -áaůai, -aoofxai, -aaafxriv, -afxai, — dívat se spectare YpCÍ(pG), ypát|;cú, EYPall;a: yéypaípa, yéypa\i\iai, ĚYP«cpr|v psát, kreslit seribere, pingere YpaTTTÓg, -rj, -óv napsaný, nakreslený seriptus, pictus Ó Tlíva^, -KOQ deska, obraz tabula CKpOCTTG), a(pá^o), -a^a, -axa, -ay^ai, -áyT|v zabít occidere Ó TldlQ, TtcaSót; chlapec puer T1) TtOÚc;, TtcaSót; dívka puella 11 tou Aióq gen. vl. jména ó Zeúq 12 tó éTuypappoc 'nápis' 13 póoKG) 'živit, sytit' 98 Lekce 9 0Cp%O|I0Cl, upE,o\iai, r\pE,á\ir\v, r\py\iai, — začínat incipere T| TpOípÓg, -ofi kojná, chůva altrix, nutrix ó TraiôaycoYÓí, -oů vychovatel paedagogus Ôl0C|IC(%O|I0Cl, oiafiaxoůnai, 6ie\iaxeoá\ir\v, ôia-\ie\iáxr\\iai, — usilovat, bojovat dimicare OTl(x)Q aby, jak (jen) ut (úQ (se superl.) co, co možná nej- ut ó psAxioTog nej lepší optimus TTOCpá (ak.) při, u, skrz penes, per aíoxpÓQ, -á, -óv ošklivý, hanebný foedus, turpis Ó T)A,IŠ, -Kog vrstevník coetaneus TraAaióc;, -á, -óv starý antiquus, vetus TSpTUG), xépi|;co, ěxept|;a, —, —, — (ak.) dělat radost, potěšení laetari ÍOOQ, -r\, -ov rovný, shodný, stejný aequus T| ioOTTjc;, -xoq rovnost aequitas 0|I010<;, -a, -ov podobný similis T| Ó|IOlÓTr|<;, -Tog podobnost similitudo TUOCpé^G), Ttapaax^oco, -éoxov, -éax^Ka, —, — poskytovat praebere ô 0CI)|1 -áao[iai, -aaa, -axa, -aofxai, -áaůr|v obdivovat admirari to |iáůri|ia, -axoc, učení, věda, vědění studium, disciplina tô oQ>[ia, -xoQ tělo corpus r\ pťa, -ac, síla, divokost vis, violentia pťaiog, -a, -ov divoký, násilný violens £pYC(Co|I0Cl, -áoofxai, -aoáfxriv, ei'pyaa\iai, eípY«oůr|v pracovat, zhotovit operari 0CTU£pYC(Co|I0Cl, -áoofxai, -aaá\ir\v, -cípyaa[iai, -eipY«oůr|v dokončit, dodělat conficere TOIVUV a tak, tedy igitur, ergo TiaíCw, -oco, -aa, —, —, — hrát si, žertovat ludere TÔ ayOcAlia, -axo<; obraz, socha (boha) simulacrum, statua (dei) ó Trouc;, nobóc, noha pes r\ |iapTupťa, -íac, svědectví, důkaz testimonium KO|lť£G), -ico, -laa, -iKa, -ia\iai, -íoůr|v přinést, obstarat portare r\ yhavE,, -kóq sova ulula r\ éXníq, -íôoQ naděje spes KSVÓc;, -rj, -óv prázdný vacuus 99 Lekce 9 Ó ppOTÓg, -oú smrtelník, člověk mortalis Cvičení 1. Vyhledejte v lekci 9, 1 všechny tvary substantiva (púXaE, a doplňte tvary chybějící. 2. a) Skloňujte paralelně tvary: ŕ\ yXavE,, yXavKÓq — ó yúi|/, yvnóq (sup). b) Skloňujte: • tô oôpoc • ó tzotôq 3. a) Určete pád, číslo a vytvořte nom. sg: • ttouoív • éAiuôi • tuvockocc; • éoôŕjTa (oblečení) • yXa\)E,ív • 'EXXáôi • paOrjpaTa • ttooí • Ypáppaai (písmeno) • (púAaKa • " Apapsg (Arab) • rjAiKac; • KúkAcottoc; (Kyklop) b) Uspořádejte tato substantiva podle kmenového zakončení. c) Všimněte si rozdílu mezi dvěma možnými způsoby tvoření nom. sg. u konsonantické deklinace. 4. Podle vzoru vytvořte analogicky substantiva k následujícím adjektivům a odhadněte jejich význam: íaoc, — stejný ó^oiot; — stejný, podobný íaÓTr|<; — rovnost 6[ioióxr\c,— podoba • íôiOQ • ôoiOQ • npäoQ (mírný, pokojný) • kockó<; • véoq (mladý, nový) • ôeE,ióq 5. Vyložte etymologii slov: • pedagogický • matematický • epigram 6. Doplňte věty tak, že z větných úseků uvedených v části b) vyberete ten, který odpovídá kontextu, a věty přeložte: a) (púA,ocK£<;.....oú ôéovtou • pŕ| pťqc... xpéípe • i|/uxíi pícciov (vynucený)... • naiQ ... ouveivou éůsAsi •... r\[iäQ ispTisi (xspTTG) 'těšit'). b) Toug Tiaioag év toí<; paůrjpaoi • áyáApaTa • (puAáKcov • ttouôí • oúôsv éppsvsi páôripa. 7. Přeložte a vysvětlete základní významy genitivu: a) toiocCtoc Kpíveiv oú veavíou, áXX' épTrsťpou (zkušený) ôikocotoC sotiv. b) psůrig (opilost) Toug (púAaKac; áTisxsoôai ôsi. c) ys^oiov tôv (púAaKa (púAaKoc; ôsioôai. 100 Lekce 9 d) oú yiyvúoKovoiv, óttou yf\Q síoiv. 8. Přeložte se zřetelem na správný význam předložek: • oi šsvoi ôiá noXe[LÍac, xwpag TropsúovTOU. • ôiá iroťav aíxťav xoug ávůpcÓTrouc; (peúyeic,; • outoi ôiá |i£Ôr)v oú yiyvúoKovoiv. * A xpóvou ioói:r\Q ôť ó|ioiÓTr|Ta (piXíav TTapsxsxai. • nXr\oiáCo\)oi tíj ůaA,áTTT| ôiá ttoA,A,oC xpóvou. • ôi' r\[iQ>v (túv vÓ|ig)v) sAaps tt)v |ir)t£pa aou ó ttocttjp. 9. Gramaticky určete následující tvary, přeložte a utvořte 1. sg. préz. ind.: • £|iaÔ£v • r|A,Ô£<; • £7t.uůó|j,r|v • KaTSTTSOSV • £ítt£v • a7T£A,Ô£ • áTTSÔaVS* TipOSÍAsTO • £íôo|i£v • áTTSOXOVTO. 10. Přeložte 1. Platón soudí, že strážcové se musí vyvarovat opilosti, protože by bylo směšné, aby sami potřebovali strážce. 2. Co je na těch obrazech? Na tomto vidím sovu, na tamtom orla. Nemáš snad z těch zvířat radost? 3. Myslím, že učitelé nemohou učit děti násilím, protože takové vědomosti v duši nezůstávají. 4. Athéna dávala lidem naději na vítězství. Těla ani duše otroků se neliší od těl a duší jejich pánů. 5. Vychovatelé učí děti svých pánů a snaží se o to, aby se nedopouštěly chyb, aby se co nejvíc naučily a byly co nejlepší. 101