Optimismus jako explanační styl Psychologie zdraví a psychohygiena pro sociální pedagogy PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Martin Seligman nar. 1942, americký profesor psychologie na Pensylvánské univerzitě •„Od nařčení, která se nezakládají na pravdě, se můžeme více či méně snadno distancovat. Mnohem hůře se však distancujeme od žalob, kterými denně častujeme sami sebe.“ Martin Seligman on Psychology Teorie naučené bezmocnosti (learned helplessness) •60. a 70. léta 20.stol. •Živý organismus nebo skupina organismů se mohou naučit, že svým chováním nemohou ovlivnit určitý situační výsledek, a tuto svoji zkušenost zobecňují a přenášejí do jiné situace. • •emoční rozvrat •redukce motivace •kognitivní deficit • •Naučená bezmocnost je rizikovým faktorem deprese. • Depresivní atribuční styl •Abramson, Seligman, Teasdale, 1978 •příčiny negativních událostí jsou vnímány jako interní, globální a stabilní Interní Externí Stabilní Nestabilní Stabilní Nestabilní Globální Nedostatečná inteligence Únava Testy jsou neobjektivní Dnes je pátek 13. Specifické Nedostatečné matematické schopnosti Matematika mě zrovna nebaví Náš učitel užívá neobjektivní test Špatně vytisknutý testový formulář Optimismus jako explanační styl •Test optimismu jako explanačního stylu • •V čem se liší myšlení optimistů od pesimistů? • SeniorTip Optimismus jako explanační styl •Základní rozdíly v myšlení optimistů a pesimistů: • •Posouzení stability dobrého a • špatného v životě •Posouzení pronikavosti • (průraznosti) dobrých a špatných událostí •Posouzení vlastního podílu na dobrých a špatných událostech (personalizace) • • boj o myšlenky Optimismus jako eplanační styl •Trvalost, stabilita dobrého a špatného (permanent good / bad) - vidění světa ve smyslu posouzení délky trvání dobrých nebo špatných okolností •Optimisté: „Příznivé okolnosti našeho života jsou relativně stálé, trvají déle, nepříznivé okolnosti jsou relativně dočasné.“ •„Život je fajn, daří se mi,...“ •„Dnes (mimořádně) měl můj šéf špatnou náladu.“ •Pesimisté naopak. •„Život je těžký, je plný námahy, překážek, zklamání a ztrát. Radost je pomíjivá.“ •„Moje kolegyně byla na mě dnes (mimořádně) milá.“ •„Se šéfem se nikdy nedomluvím.“ • • Optimismus jako eplanační styl •Pronikavost (pervasiveness) dobrého a špatného •intenzita, s jakou se lidé dají ovlivnit pozitivními nebo negativními událostmi - pronikavost/průraznost dobrého nebo zlého •Optimista věří, že dobré události zlepšují i všechny ostatní záležitosti • „Vše, co dělám, dělám naplno, jsem dobrý trenér, dobrá prodavačka.“ •Pesimista vidí dobré události jako specifické • „Jsem dobrý/dobrá (pouze) v matematice a to mi moc nepomůže.“ •U pronikavosti zlého je to naopak. • Optimismus jako explanační styl •Naděje (hope) •schopnost hledat a najít dočasné a specifické (neprůrazné) důvody špatných časů nebo neúspěchu • Naděje svítí | i60.cz Optimismus jako explanační styl •Personalizace (personalisation) •míra subjektivně vnímaného vlastního podílu na dobrých či špatných událostech života •Optimista vinu na všem nepříjemném nepřipisuje svým schopnostem, naopak úspěch si dokáže „užít“ a posílí jím vlastní sebevědomí. •Pesimista vinu za špatné události připisují sobě (tzv. negativní personalizace). • „Jsem hlupák a nešika.“ Případný úspěch vnímá jako náhodu, která se nebude opakovat. • Je optimismus vrozený nebo naučený? Proč pláčí? Nejčastější důvody, které k tomu děti vedou | MimiBambini Potřebujete přeučit na optimistu? •Necháváte se snadno zbavit odvahy? •Býváte v depresi častěji, než chcete? •Děláte víc chyb, než byste měli? • •Martin Seligman: Learned Optimism, 1991; •u nás Naučený optimismus, 2013 • •flexibilní optimismus • Měření optimismu jako eplanačního stylu •Attributional Style Questionnaire. ASQ (Peterson et al., 1982) •12 hypotetických situací (6 pozitivních a 6 negativních), které se mohou stát. Respondent má určit hlavní příčinu vzniku každé situace, pak ji vymezit na škálách internality, stability a globality. Skóry jsou počítány zvlášť pro pozitivní i negativní situace. •The Children´s Attributional Style Questionnaire. CASQ (Kaslow, Tannenbaum, & Seligman, 1978, dle Reivich, & Gillham, 2003) pro 8-14 let •Academic Attributional Style Questionnaire, AASQ • (Peterson, Barrett, 1987) •12 položek týkajících se interpretace negativních školních událostí, •např.: „Nejste schopen/schopna nastudovat všechnu literaturu, kterou vám učitel uložil ke studiu.“ •Respondent určí hlavní příčinu a tu hodnotí na sedmistupňových škálách z hlediska subjektivní kontroly, stability příčiny a její pronikavosti •Content Analysis of Verbatim Explanations, CAVE (Schulman, Castellon, & Seligman, 1989) •Obsahová analýza atribucí v přirozeně vzniklém verbálním materiálu • Výběr z literatury •Peterson, C., Semmel, A., von Baeyer, C., Abramson, L. Y., Metalsky, G. I., & Seligman, M. E. P. (1982). The attributional Style Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 6 (3), 287–300. •Peterson, Ch., & Seligman, M. E. P. (1984). Casual explanations as a risk factor for depression: Theory and evidence. Psychological Review, 91, 347–374. •Seligman, M. E. P., Abramson, L. Y., Semmel, A., & von Baeyer, C. (1979). Depressive attributional style. Journal of Abnormal Psychology, 88, 242–247. •Seligman, M. E. P. (1990). Learned optimism. New York: Knopf. •Seligman, M. E. P., Castellon, C., Cacciola, J., Schulman, P., Luborsky, L., Ollove, M., & Downing, R. (1988). Explanatory style change during cognitive therapy for unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 97, 13–18. •Seligman, M. E. P. (2003). Opravdové štěstí. Euromedia Group, Praha. •Seligman, M. E. P. (2013). Naučený optimismus. Jak změnit své myšlení a život. Praha: Nakladatelství Dobrovský. •