Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Vnímání postižení, inkluze a legislativa

Speciálně pedagogické vývojové fáze

Vývoj postoje společnosti a inkluzivní vzdělávání 

Inkluze

Inkluze (UNESCO, 2005)
Proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání.
Definic inkluze je asi tolik, co pohledů na ni. Můžete se podívat také do Indexu inkluze od Bootha a Ainscowa, knih prof. Lechty, doc. Hájkové, prof. Vítkové, atd.
 
Inkluze ve školním prostředí
  • Je to snaha o co možná společnou edukaci žáků s postižením a žáků nepostižených (intaktních)
  • Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám
Koho se inkluze týká v celosvětovém kontextu?

Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7)


Inkluze = inkluzivní škola

  • Inkluze = respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby
    • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009. Pedagogický slovník
  • škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí 
    • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009 Pedagogický slovník
  • vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol
  • při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti
  • víc se snaží přizpůsobit edukační prostředí dětem 
    • Lechta, V. 2010. Základy inkluzivní pedagogiky


Medicinský a sociální model postižení

Od osobní tragédie k faktorům v prostředí 


Medicínský - postiženi je životní tragédií

Sociální - my ale nejsme ti, kteří je potřeba litovat - esej, na základě které vzniklo hnutí --> vytvořilo sociální model postiženi 

  • Postiženi neexistuje - existují jen bariéry 

Sami lidé s postižením říkali, že tak to úplně není 

  • proto vzniká biosocialni model 
  • máme nějaké postiženi ale jsou i bariéry...  

Integrace - více k medicínskému modelu 

Inkluze - více k sociálnímu modelu; bariéry v prostředí



Ratifikované mezinárodní dokumenty


  • Všeobecná deklarace lidských práv (1948)  
    • Právo na bezplatné povinné základní vzdělání pro všechny děti. 
  • Úmluva OSN o právech dítěte (1989) 
    • Právo všech dětí získat vzdělání bez jakékoliv diskriminace. 
  • Světová deklarace vzdělání pro všechny (1990) 
    • Právo na vzdělání pro všechny bez rozdílu. 
  • Salamanská deklarace UNESCO (1994)  a Akční rámec pro speciální vzdělávání
    • Běžné školy s inkluzivní orientací jsou nejefektivnějším nástrojem v boji proti diskriminaci, ve vytváření přátelských komunit, v budování inkluzivní společnosti a v dosahování vzdělávání pro všechny. 
  • Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením (2006, ratifikace 2009) 
    • Státy zajistí inkluzivní systém vzdělávání na všech úrovních, plnohodnotný rozvoj lidského potenciálu a smysl pro důstojnost a vlastní hodnotu.

Existuje samozřejmě velké množství dalších mezinárodních úmluv a prohlášení, např. Úmluva o právech osob s mentálním postižením, atd.

Legislativa v České republice:

  • Školský zákon č. 561/2004 Sb. v platném znění 
    • novela č. 82/2015 Sb. (důležitá pro oblast SP)
    • § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP
    • § 116 Školská poradenská zařízení
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., v platném znění, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
    • podpůrná opatření
    • individuální vzdělávací plán (IVP)
    • plán pedagogické podpory (PlPP) - není samostatným odstavcem
    • asistent pedagoga
    • doporučení (z vyšetření ze školského poradenského zařízení)
    • postup při poskytování podpůrných opatření (PO) 1. st. / 2.-5. st.
    • organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO
    • pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona
    • nadaný a mimořádně nadaný žák
    • její přílohy – pomůcky – hlavně 1. a 2. st., IVP, PlPP

Kurikulární dokumenty ČR

  • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+
  • Rámcové vzdělávací programy (viz samostatná kapitolka)

Výzkumy ukazují, že osobní postoje a přesvědčení učitelů ve značné míře ovlivňují způsob výuky, očekávání od žáků a komunikaci s nimi. Každý pedagog by si měl být vědom toho, jaké jsou jeho postoje a jakým způsobem mohou jeho pedagogickou práci ovlivňovat. Proto nabízíme několik otázek k zamyšlení.

  • Koho se týká inkluzivní vzdělávání? 
  • Jaké je zastoupení lidí s postižením/znevýhodněním ve veřejném životě? 
  • Jak se staví většinová populace k lidem s postižením nebo znevýhodněním (včetně etnických, kulturních, náboženských minorit? 
  • Odkud informace pro tyto postoje čerpá?
  • Jakou roli hraje homogenita české společnosti v přístupu Čechů k diverzitě? 
  • Jaká je vaše osobní zkušenost? Ovlivňuje nějak vaše postoje a očekávání?


Pro zajímavost:
TED Talk Jeníka Tyla o životě s bipolární poruchou a osvětová kampaň osob s psychiatrickým onemocněním
 
Dylan Alcott – paralympijský reprezentant Austrálie s nadsázkou hovoří o svém životě s postižením a střetu s názorem „zdravé“ většiny.
 

Disability Sensitivity Training Video: https://www.youtube.com/watch?v=Gv1aDEFlXq8&t=143s

Budu chodit do stejné školy… https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod
 
Integrace x Inkluze - https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5
0:44 – 1:30