Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice
Vnímání postižení, inkluze a legislativa
Speciálně pedagogické vývojové fáze
Vývoj postoje společnosti a inkluzivní vzděláváníInkluze
Inkluze (UNESCO, 2005)
Proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání.
Inkluze ve školním prostředí
- Je to snaha o co možná společnou edukaci žáků s postižením a žáků nepostižených (intaktních)
- Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám
Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7)
Inkluze = inkluzivní škola
- Inkluze = respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009. Pedagogický slovník
- škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009 Pedagogický slovník
- vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol
- při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti
- víc se snaží přizpůsobit edukační prostředí dětem
- Lechta, V. 2010. Základy inkluzivní pedagogiky
Medicinský a sociální model postižení
Od osobní tragédie k faktorům v prostředí
Medicínský - postiženi je životní tragédií
Sociální - my ale nejsme ti, kteří je potřeba litovat - esej, na základě které vzniklo hnutí --> vytvořilo sociální model postiženi
- Postiženi neexistuje - existují jen bariéry
Sami lidé s postižením říkali, že tak to úplně není
- proto vzniká biosocialni model
- máme nějaké postiženi ale jsou i bariéry...
Integrace - více k medicínskému modelu
Inkluze - více k sociálnímu modelu; bariéry v prostředí
Ratifikované mezinárodní dokumenty
- Všeobecná deklarace lidských práv (1948)
- Právo na bezplatné povinné základní vzdělání pro všechny děti.
- Úmluva OSN o právech dítěte (1989)
- Právo všech dětí získat vzdělání bez jakékoliv diskriminace.
- Světová deklarace vzdělání pro všechny (1990)
- Právo na vzdělání pro všechny bez rozdílu.
- Salamanská deklarace UNESCO (1994) a Akční rámec pro speciální vzdělávání
- Běžné školy s inkluzivní orientací jsou nejefektivnějším nástrojem v boji proti diskriminaci, ve vytváření přátelských komunit, v budování inkluzivní společnosti a v dosahování vzdělávání pro všechny.
- Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením (2006, ratifikace 2009)
- Státy zajistí inkluzivní systém vzdělávání na všech úrovních, plnohodnotný rozvoj lidského potenciálu a smysl pro důstojnost a vlastní hodnotu.
Legislativa v České republice:
- Školský zákon č. 561/2004 Sb. v platném znění
- novela č. 82/2015 Sb. (důležitá pro oblast SP)
- § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP
- § 116 Školská poradenská zařízení
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., v platném znění, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- podpůrná opatření
- individuální vzdělávací plán (IVP)
- plán pedagogické podpory (PlPP) - není samostatným odstavcem
- asistent pedagoga
- doporučení (z vyšetření ze školského poradenského zařízení)
- postup při poskytování podpůrných opatření (PO) 1. st. / 2.-5. st.
- organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO
- pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona
- nadaný a mimořádně nadaný žák
- její přílohy – pomůcky – hlavně 1. a 2. st., IVP, PlPP
Kurikulární dokumenty ČR
- Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+
- Rámcové vzdělávací programy (viz samostatná kapitolka)
Výzkumy ukazují, že osobní postoje a přesvědčení učitelů ve značné míře ovlivňují způsob výuky, očekávání od žáků a komunikaci s nimi. Každý pedagog by si měl být vědom toho, jaké jsou jeho postoje a jakým způsobem mohou jeho pedagogickou práci ovlivňovat. Proto nabízíme několik otázek k zamyšlení.
- Koho se týká inkluzivní vzdělávání?
- Jaké je zastoupení lidí s postižením/znevýhodněním ve veřejném životě?
- Jak se staví většinová populace k lidem s postižením nebo znevýhodněním (včetně etnických, kulturních, náboženských minorit?
- Odkud informace pro tyto postoje čerpá?
- Jakou roli hraje homogenita české společnosti v přístupu Čechů k diverzitě?
- Jaká je vaše osobní zkušenost? Ovlivňuje nějak vaše postoje a očekávání?
TED Talk Jeníka Tyla o životě s bipolární poruchou a osvětová kampaň osob s psychiatrickým onemocněním
Dylan Alcott – paralympijský reprezentant Austrálie s nadsázkou hovoří o svém životě s postižením a střetu s názorem „zdravé“ většiny.
Disability Sensitivity Training Video: https://www.youtube.com/watch?v=Gv1aDEFlXq8&t=143s
Budu chodit do stejné školy… https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod
Integrace x Inkluze - https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5
0:44 – 1:30