RVP pro obor vzdělávání Základní škola speciální
RVP ZSS - I. díl
Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (RVP ZSS, 2008)
Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie zahrnuje základy práce s osobním počítačem a vybraným základním programovým vybavením, zejména textovým editorem, speciálními výukovými a vzdělávacími programy. Jako nadstandardní učivo je možno v této oblasti zařadit práci s webovým prohlížečem a s poštovním klientem.
Žáci si prostřednictvím práce s výukovými počítačovými programy osvojují obsluhu počítače na elementární uživatelské úrovni a získané dovednosti se pro ně stávají výhodou v praktickém životě tím, že jim usnadní způsob komunikace.
Cíle vzdělávací oblasti
Vede žáka k:
- poznávání možností výpočetní techniky, osvojení základních znalostí a dovedností práce s počítačem
- získání základních dovedností v oblasti informační gramotnosti
- rozvíjení myšlení, postřehu a koncentrace pozornosti
- rozvíjení a zdokonalování jemné motoriky
- zapojování více smyslů, k rozvíjení estetického cítění
- využívání potřebných informací
- komunikaci prostřednictvím výpočetní techniky
- získávání povědomí o nevhodném obsahu vyskytujícím se na internetu
Vzdělávací obor Informační a komunikační technologie (RVP ZSS, 2008)
I. stupeň
Očekávané výstupy − 2. období žák by měl
- zvládat základní obsluhu počítače – zapnutí, vypnutí, práci s myší
- pracovat s vybranými a přiměřenými výukovými a zábavnými programy podle pokynu
- zvládat psaní známých písmen na klávesnici
- dodržovat pravidla bezpečné a zdravotně nezávadné práce s výpočetní technikou
II. stupeň
Očekávané výstupy žák by měl
- zvládat psaní jednoduchých slov, krátkých vět, popřípadě pracovat se základními symboly alternativní komunikace
- zvládat práci s vybranými jednoduchými výukovými a herními programy
- vyhledávat informace na internetu podle pokynů
- dodržovat pravidla zacházení s výpočetní technikou
- zvládat základní funkce mobilního telefonu – přijetí hovoru, případně zprávy SMS
RVP ZSS - II. díl
Nemají specificky zaměřenou oblast na technologie, spíše skrytě v jednotlivých kompetencích, vzdělávacích oblastech...
- kompetence k učení: používá učební pomůcky
- kompetence komunikativní: dorozumívání se verbálními nebo nonverbálními formami komunikace
- kompetence sociální a personální: navazuje kontakt a adekvátně se dorozumívá s okolím
Vzdělávací oblasti
- Člověk a komunikace
- Využití augmentativních a alternativních komunikačních systémů
- Vzdělávací obor: Řečová výchova - využití komunikačních počítačových her