Dějiny filosofie IV: Novověká filosofie Daniel Špelda, Katedra filosofie FF MU Jarní semestr 2021 ‹#› Seznam témat ‹#› > Otázky ke zkoušce: ‹#› ´Novověk: D -- die Neuzeit – neuzeitliche Philosophie, AJ – „novověký“ = early modern, „novověk“ – early modern period/times/age… FR - l’age classique a analogicky philosophie classique. ´Nejasnost pojmu novověk (17.-20) století – dnes spíš „raný novověk“. ´Moje dělení: raný novověk – 17. století; osvícenství – 18. století; moderní filosofie 19. a 20. století; současná filosofie – 21.století. ´ Úvod Obsah obrázku strop, zdobené, oblouk Popis byl vytvořen automaticky ‹#› a)Novověká filosofie splývá s vědou. b)17. století bylo stoletím vypjaté zbožnosti – víra a zbožnost byly přirozenou součástí filosofického myšlení. c)Hledání spolehlivé metody poznání. d)Nesmyslnost rozlišování „empiriků/empiristů“ a „racionalistů“. e)Všichni „významní“ filosofové působili mimo univerzity; čistě kvantitativně a numericky vzato nejvíce filosofů bylo na univerzitách a nejvíce filosofických knih obsahovalo komentáře k Aristotelovi. ´ Obecné rysy novověké filosofie ‹#› Seznam témat I. Francis Bacon (1561-1629) ‹#› ´Lord kancléř 1618, 1621 obvinění z braní úplatků. ´Essays or Counsels, civil and moral (Eseje čili rady občanské a mravní, 1597). ´The Advancement of Learning (O pokroku vědění, 1605), rozšířená latinská verze De dignitate et augmentis scientiarum (O důstojnosti a pokroku věd, 1623). ´Novum organum (Nové organon, 1620) – součástí byl Instauratio magna scientiarum (Veliké obnovení věd). ´New Atlantis (Nová Atlantis, 1627). ´Česky Eseje, Nová Atlantis v několika překladech a neúplný překlad Nového organon (1978, 1990). ´ Život a dílo Francis Bacon Obsah obrázku text, čepice, nošení, kabát Popis byl vytvořen automaticky ‹#› 1. Vědění je moc Francis Bacon 1. Vědění je moc ‹#› ´Aristotelský, kontemplativní ideál: filosofické poznání samoúčelné, a nemusí se vykazovat užitkem, protože samo o sobě přináší blaženost. ´Tradice odsuzování curiositas: helénistická filosofie a patristika, zejména Augustinus. ´Bacon, Valerius Terminus (1603): reinterpretace příběhu o pádu a zavržení člověka. ´ Odsuzování zvědavosti Francis Bacon 1. Vědění je moc Obsah obrázku text, kreslení, malování, tkanina Popis byl vytvořen automaticky ‹#› ´V Novém organon Bacon jasně píše, že „počátkem ani příčinou pádu nebylo totiž ono čisté a neposkvrněné vědění o přírodě […] nýbrž byla to ctižádostivá a panovačná touha po vědění mravním, jež by rozhodovalo o tom, co je dobré a zlé, a vedlo by k tomu, že by člověk odpadl od Boha a dával si sám zákony.“ (NO, s. 56) ´Vědění má člověku navrátit moc, kterou disponoval Adam v ráji: „že skutečným cílem lidského poznávání je znovuobnovení svrchovanosti a moci, kterým se člověk těšil v prvotním stavu“ (Val. Term., Works III, 222) ´V závěrečném aforismu Nového organon Bacon zdůrazňuje, že člověk po pádu sice přišel o stav nevinnosti i panství nad přírodou, ale obě tyto ztráty mohou být zčásti napraveny. První náboženstvím a vírou, druhá uměními a vědami (NO II, 52). ´projekt velkého obnovení věd (instauratio magna scientiarum) ´ Obhajoba zvědavosti a Adamova moc Francis Bacon 1. Vědění je moc ‹#› 2. Veliké obnovení věd Francis Bacon 2. Veliké obnovení věd ‹#› ´Organon = označení pro souhrn Aristotelových metodologických spisů. ´„Nové organon“ – nová metodologie. ´Kritická a konstruktivní část NO. ´ Organon Francis Bacon 2. Veliké obnovení věd Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky ‹#› ´Nešťastný stav věd . ´„Legitimní ponížení lidského ducha“ (Nov. Org.s. 54) ´ a)Kritika věd (NO I, 5-37) ´Vědci opomíjejí zkušenost, soustředí se na spory ´Řecká filosofie a věda je „vědou dětí“, Řekové měli omezenou znalost světa. ´ Kritická část NO Francis Bacon 2. Veliké obnovení věd Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky ‹#› ´Lat. idolum = obraz, modla. ´Idoly rodu (idola tribus): týkají se lidského rodu; antropomorfní a antropocentrický výklad světa; chápeme věci podle jejich vztahu k nám a podle jejich podobnosti s námi (ex analogia hominis – ex analogia universi). ´Idoly jeskyně (idola specus): individuální, tělesné i duševní, zdroje omylů. Jejich název má naznačit, že každý poznává svět vždy ze svého hlediska, ze své vlastní „jeskyně“. ´Idoly tržiště (idola fori): vycházejí z komunikace a z povahy jazyka. ´Idoly divadla (idola theatri): nekritické přijímání filosofických systémů („divadla světa“). ´Analýza antropologických, individuálních, lingvistických a vzdělanostních předpokladů člověka při poznávacím úsilí. ´ b) Kritika poznání (sebeklamů rozumu) (NO I,35-62) Francis Bacon 2. Veliké obnovení věd ‹#› 3. Induktivní metodologie Francis Bacon 3. Induktivní metodologie ‹#› ´Že poznání můžeme získat jen tehdy, když do zkoumaného jevu budeme zasahovat během důmyslně připravených experimentů. ´Příroda musí být donucena k tomu, aby odhalila svá tajemství. Nástroji nové vědy jsou pitva, řezání, pálení, vrhání, tavení, chlazení atp. ´Přírodu lze lépe poznat, „když je spoutána uměním, než když je jí ponechána volnost.“ (Nov. Org., s. 70) ´ Konstruktivní část NO Francis Bacon 3. Induktivní metodologie ‹#› 1)Tabulka přítomnosti – známé případy určitého druhu (pozitivní instance). 2)Tabulka nepřítomnosti – případy, kdy se zkoumaná vlastnost nevyskytuje (negativní instance). 3)Tabulka stupňů – instance seřazené podle intenzity. ´Porovnání tabulek, eliminování všeho, co s jevem nesouvisí. ´První provizorní hypotéza – „první vinobraní“. Např. „teplo je své podstatě pohyb a nic jiného“ (NO II, aph. 20) ´Pak následuje dalších osm fází metody, které zase mají několik kroků. ´Baconův význam netkví v induktivní metodologii, ale ve zdůraznění experimentálního a manipulativního přístupu k přírodě, který má lidem poskytnou moc (vrátit rajský Adamův stav). ´dvoukroký postup: a) zavržení veškeré dosavadní tradice; b) náčrt vlastní metody a vlastního systému, který nahrazuje všechny dosavadní ´ Eliminativní indukce (NO II, 11-14) Francis Bacon 3. Induktivní metodologie