Dějiny filosofie IV: Novověká filosofie Daniel Špelda, Katedra filosofie FF MU Jarní semestr 2021 ‹#› Seznam témat V. Thomas Hobbes (1588-1679) ‹#› ´Vychovatel ve šlechtické rodině Cavendishů. ´Pobyt ve Francii během občanské války (1640-1651). ´Po návratu do Anglie ostré spory s kritiky jeho spisů. ´V 87 letech – překlad celého Homéra. ´De cive (O občanu, 1642) (mělo být součástí Elementa philosophiae). ´Leviathan (1651). ´De corpore (O tělese, 1655), De homine (O člověku, 1658). ´Česky Leviathan (2009); Výbor z díla – výbor z O tělese a O člověku (1988) ´ Život a dílo Thomas Hobbes Obsah obrázku osoba, muž, interiér, tmavé Popis byl vytvořen automaticky ‹#› 1. Ontologie a antropologie 1. Ontologie a antropologie Thomas Hobbes ‹#› ´Vše je vyvoláváno pohybem částic (je to nejjednodušší řešení). ´Smyslové vjemy i fungování mysli chápal Hobbes také materialisticky. ´Tělo = stroj. Srdce je mechanická pumpa, váštěn vznikají jako důsledky pohybových impulsů přicházejících do mozku. ´Myšlení = důsledek působení vnějších objektů na orgány, nervy a mozek. ´Základy teorie státu spočívají na poznání duševních pohybů. ´Sociální filosofie = fyzika státu. ´ Materialistická ontologie a antropologie Thomas Hobbes 1. Ontologie a antropologie ‹#› ´Člověk = těleso. ´Principy lidského jednání podobné jako fyzikální zákonitosti. ´Princip setrvačnosti = pud sebezáchovy. ´„Prvním dobrem je pro každého zachování sebe sama. […] A naopak, prvním zlem je smrt.“ (O člověku XI, 6) ´„Každý je totiž puzen dychtit po tom, co je pro něj dobré, a unikat tomu, co je zlé, především však největšímu přirozenému zlu – smrti, a to vlivem jakési přírodní nutnosti, která o není menší než síla nutící kámen padat dolů.“ (O občanu I, 7) ´Neexistuje absolutní a univerzální morálky; dobro a zlo jsou relativní. ´ Fyzika člověka Thomas Hobbes 1. Ontologie a antropologie ‹#› ´Člověk má právo užívat všech věcí jako prostředků pro vlastní sebezáchovu: „příroda dala každému právo na všechno.“ (O občanu I, 10) ´Přirozený stav (status naturalis) v novověké filosofii se tak označoval stav lidské společnosti, kdy neexistují žádné (státní) instituce a lidé se řídí pouze svou přirozeností; kladl se do minulosti, nebo do neevropských etnik – Indiáni. ´Konstrukce přirozeného stavu měla odhalit přirozenou povahu člověka – a podle toho vybrat sociální systém optimálně uzpůsobený lidské přirozenosti. ´ Přirozený stav Thomas Hobbes 1. Ontologie a antropologie Obsah obrázku text, exteriér, voda, pózování Popis byl vytvořen automaticky ‹#› ´Podle Hobbese v přirozeném stavu neexistuje stát, ani instituce. ´Panuje pouze tzv. přirozené právo, jehož základem je právo na sebezáchovu a právo využívat k sebezáchově všech věcí, které si člověk dokáže získat a udržet. „Každému náleží to, co si může vzíti, dokud si to udrží.“ (Leviathan, 165) ´Lidé jsou nedůvěřiví; „člověk člověku vlkem“ (homo homini lupus). ´ Člověk člověku vlkem Thomas Hobbes 1. Ontologie a antropologie Obsah obrázku text, kniha, staré, malování Popis byl vytvořen automaticky ‹#› ´Jelikož neexistuje žádná moc, která by lidi „držela na uzdě“, panuje v přirozeném stavu právo silnějšího. ´Výsledkem soužití zcela egoistických a cynických individuí je „válka všech proti všem“ (L, s. 162). ´V přirozeném stavu žijí 1) Indiáni, 2) panovníci vůči sobě; 3) občanská válka, kdy přestává ve státě existovat „společná moc držící je [sc. lidi] ve strachu.“ (L, s. 164) ´„Lidé žijí osaměle, nuzně, stísněně, jako zvířata; a jejich život je jen krátký.“ (L,s. 163) ´ Nuzný a krátký život Thomas Hobbes 1. Ontologie a antropologie ‹#› 2. Společenská smlouva 2. Společenská smlouva Thomas Hobbes ‹#› ´Cestu z přirozeného stavu ukazuje rozum, „dávaje mu vhodné zásady míru“ (L, 165). ´Rozum dává člověku pravidla, jejichž následování je pro všechny výhodné. ´19 přirozených zákonů. ´První přirozený zákon: „je třeba zachovávat mír“. ´Druhý zákon: „„co nechceš, aby ti činili jiní, nečiň ani ty jim.“ (L, s. 167) ´Třetí zákon: je třeba dodržovat úmluvy. ´Zákony se příčí egoistické lidské povaze a lidé je nedodržují: „smlouvy bez meče nejsou než holá slova“. ´Válečný stav přetrvává všude tam, „kde není žádná viditelná moc, která by lidi držela na uzdě a strachem před trestem je měla k tomu, aby konali, k čemu se smlouvami zavázali, dbajíce […] přirozených zákonů.“ (L, s. 201) ´ Přirozené zákony Thomas Hobbes 2. Společenská smlouva ‹#› ´Společenská smlouva: idea politického myšlení 17. století: měla vysvětlit původ státu jako výsledek sociálních procesů (ne božího ustanovení); smlouva svobodných individuí, která předávají svá práva státu. ´Podle lidé na základě racionální úvahy smlouvou zřídí moc, „držící je na uzdě a řídící všechny jejich činy ke společnému blahu.“ (L,s. 205) ´Vzniká stát, obec, pospolitost, civitas, politické těleso – tedy stát. ´Stát = Leviathan, smrtelný bůh. Leviathan byl biblická mořská obluda, který vyvolávala hrůzu a děs (viz např. Jb 40,25-32, Iz 27,1). ´Uzavřením smlouvy volí lidé menší zlo – absolutistický stát s monopolem na násilí. ´ Společenská smlouva Thomas Hobbes 2. Společenská smlouva ‹#› ´Moc ve státu náleží suverénovi (jednotlivec nebo kolektiv). ´Suverén není smluvním partnerem – lidé uzavírají smlouvu mezi sebou, suverén stojí nad nimi a disponuje zcela neomezenou mocí. ´Každý se „musí podřídit jeho vůli a své mínění jeho mínění.“ (L, s. 205) ´Absolutismus ve jménu zajištění míru: 1)Nezvratnost smlouvy. 2)Neexistuje nespravedlnost panovníka. 3)Panovník/suverén má absolutní práva. ´Hobbesova teorie byla reakcí na anglickou občanskou válku (poprava Karla I., 1649): cílem bylo zastavit vraždění. ´ Absolutistický stát Thomas Hobbes 2. Společenská smlouva