SEO a UX copy [8/14] Martin přednáší PLIN052 Copywriting (jaro 2023), Martin Brablec 4. 4. 2023 Čas na rozcvičku – na čem jste pracovali? SEO pro copywritery Co je SEO? Autor: Tomáš Novák, Marketing Miner Co je SEO? SEO (Search Engine Optimisation) = systematická práce na tom, aby web přiváděl co nejvíce relevantních návštěvníků z přirozeného vyhledávání Dlouhodobý proces vedoucí k vyšší viditelnosti v neplacených výsledcích vyhledávání Co SEO umí? Zvýšit návštěvnost z vyhledávačů Co SEO umí? Zvýšit návštěvnost z vyhledávačů Zlepšit viditelnost značky Co SEO umí? Zvýšit návštěvnost z vyhledávačů Zlepšit viditelnost značky Zlepšit vaši reputaci Co SEO umí? Zvýšit návštěvnost z vyhledávačů Zlepšit viditelnost značky Zlepšit vaši reputaci Přivádět relevantnější návštěvníky SEO ovlivňuje přes 200 faktorů Autor: Tomáš Novák, Marketing Miner Další viz https://backlinko.com/google-ranking-factors Black Hat SEO Nekalé praktiky, které vedou k umělému zvýšení hodnocení stránky Spamování klíčovými slovy Automaticky generovaný obsah Nákup zpětných odkazů Skrytý obsah Kompletní seznam je v pokynech od Google Další vyhledávání + lokální SEO Obrázkové (alt tag v HTML kódu – popisek) a video vyhledávání (YouTube je 3. nej vyhledávač v ČR – titulek, tagy, popisek…) Vyhledávání aplikací Lokální SEO: • Konzistentně vyplněné záznamy v katalozích a webech (Firmy.cz atp.) • Vyplněný Google My Business, aktuální hodnocení SEO pro copywritery Nezbytně jej potřebujete ke své práci. Základ je analýza klíčových slov. Kompletní návod najdete např. zde. Vyzkoušejte si práci se sběrem dat – jaké jsou vyhledávací dotazy? • Sklik návrh klíčových slov • Google Ads plán klíčových slov • SEMOR pro obecné poznání slov z našeptávačů • Ukázka v praxi Na čem si dát záležet Titulek Stručný, čtivý, lákající k prokliknutí, 50–60 znaků, klíčové slovo, na které stránka cílí, brand Popisek <meta name=“description“> 160 znaků, rozvíjí lákadlo z titulku Co dál zapracovat Nadpisy <h1>, <h2>, <h3>, <h4>, <h5> a <h6>. Klíčová slova zahrnovat, ale přirozeně, vyhledavače umí časovat, skloňovat, rozumí kontextu Bold jen na to podstatné pro čtenáře Co je skryté, vyhledávač nevidí Provazovat, aktualizovat a udržovat obsah kvalitní Featured Snippet Nultá pozice ve vyhledávání Proč? 99.6 % featured snippetů je z první strany, ale jen 31 % z první pozice vyhledávání Top dotazy: • otázky – 42 %, How to bath a dog • srovnání – 23 % DC vs Marvel Character • předložky – 18 % Iphone without SIM card Featured Snippet – odstavec Featured Snippet – seznamy Featured Snippet – tabulka Featured Snippet: Jak najít vhodné dotazy? Nástroje – Ahrefs, Marketing Miner Analýza klíčových slov Časté dotazy zákazníků Quora, Odpovedi.cz… Featured Snippet: Další tipy Google obvykle ukazuje 6 bodů = pišme alespoň 8 Pišme od nejnižšího po nejvyšší = TOP 10 filmů od desátého Můžeme ručně požádat o indexaci – Search Console –> Kontrola URL –> Požádat o indexování, do 15 min je výsledek Featured Snippet: Jak se tam dostat? <p>Odstavec</p> průměrně 46 slov a 272 znaků 22 nadpisů (<h1>, <h2>,… <h6>), seznamy do <ol> nebo <ul>, tabulky <table> 12 obrázků (včetně alternativního popisku), 4:3, 600×425 px 33 externích odkazů 2 100 slov, 48 externích citací Https Mobile friendly UX copy UX copy Copy + informační architektura + kontext Cíl je umožnit plynulé a bezchybné používání Nemá na sebe strhávat pozornost, ideálně si jej uživatel ani nevšimne. Zásady: 1) dialog, jako s člověkem, 2) chápat kontext uživatele, 3) stručnost, 4) konzistence SMS zprávy, dialogová okna a tlačítka, Chybové hlášky, formuláře, placeholder, tooltipy, empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states UX copy SMS zprávy Dialogová okna Tlačítka Chybové hlášky Formuláře Placeholder Tooltipy Empty states