Smyslově a tělesně postižené dítě 1. Zrakově postižené dítě a, zraková ostrost – schopnost vidět zřetelně b, vliv osvětlení (vidí špatně za šera nebo při ostrém světle?) c, rozsah zorného pole (snížené) d, barvocit (nepředstavuje větší praktické omezení) Stupně: praktická nevidomost - zbytky zraku - těžká a lehká slabozrakost Nejčastější vady: - porucha sítnice – retinopatie, vrozené vady – anophthalmus a microphtalmus - neschopnost akomodace čočky (těžká krátkozrakost) - postižení částí oka (mimo sítnici a nerv) např. glaukom, zánět živnatky - postižení sítnice a zrakového nervu - často kombinace s postižením CNS = atrofie zrakového nervu, kortikální postižení mozku, DMO, někdy i poruchy sluchu - Centrální slepota (postižení zraku)postižení CNS; proměnlivost využívání zraku (jeden den na podnět reaguje, druhý ne) lépe poznává známé předměty, krátká spontánní zraková aktivita, nemžikají mu oči, jejich oči vypadají normálně, pohyby očí plynulé – rodiče si myslí, že dítě normálně vidí -jen malá část dětí – zcela slepá – většinou jen buď se světlocitem nebo nevyužívané zbytky zraku -zrání a učení bez účasti zraku – složité -vizuální podněty jsou důležité pro: aktivaci dítěte, jako zdroj informací, aktivizují pohybový vývoj (zvedá hlavu, leze za ním) -velmi důležitá – speciální záměrná stimulace zbytků zraku v raném dětství – speciální techniky (běžné podněty pro ně nemají stimulační hodnotu) – lesklé plochy, černobílé plochy, kontrasty, neónové barvy kontrastní, ozvučené hračky, spojování výrazného vizuálního podnětu se zvukem, využívání periferního vidění – zraková stimulace v černé komoře -důležitá je ale také činnost zaměřená na rozvoj ostatních smyslů, které nejsou postižené (zejména sluch a hmat – předměty s různými povrchy) -u nás velmi dobře funguje „raná péče pro děti se zrakovým postižením“ (Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Plzeň) Vývojové charakteristiky: - důležité je, zda je postižení vrozené nebo získané - dítě se opožďuje v motorice, adaptivním chování a sociálním chování; většinou nelezou, ale posunují se po zadečku; chůze – průměrný věk 19 měsíců – 2 roky; jemný úchop až po druhém roce, volný úchop – po zvuku mezi ½ a ¾ roku, pokud je stimulované, hledání rukama kolem ½ roku - řeč – někdy se může opožďovat (je li prostředí podnětné nemusí), dítě nemá možnost pozorovat artikulaci dospělého; více než normální děti experimentují s hlasem, melodií, rytmem – získávají tak představy o prostoru, opakují to, co právě slyšely, nechápou obsah řady slov – chybí zraková zkušenost – mluví, aby udrželo kontakt - sociální chování – typická nápadná tichost, aby dobře mohly vnímat sluchově své okolí; nereagují na separaci matky pláčem, sledují sluchem, zda se ozve; v 6ti týdnech – selektivní úsměv na hlas matky; může vymizet, není posilován úsměvem matky; matka může mít pocit, že ji nepotřebuje; separační úzkost – přibližně v normě 10.-18. měsíc, ale trvá déle než dosáhne permanence objektu – teprve kolem 4-5ti let vnitřní reprezentace matky, separace od matky bývá opožděná (větší závislost), rychlost socializace je ovlivněna výchovou rodiny (zda se mu sociálně věnují) - stereotypie časté – houpání, kývání, hopsání, mžikání očí, doplňují si tak svoji hladinu aktivace; dlouho trvá, než je schopné toto chování kontrolovat; obvykle se lépe osvědčuje převést tuto aktivitu do společensky přijatelné formy = houpání na houpačce apod., než odvádění pacienta k jiné činnosti - děti jsou zvýšeně úzkostné, špatně se adaptují na nové prostředí - hmat je kompenzační smysl, ale nemá takovou informační hodnotu – hmatové vnímání je pomalejší, analytické, má mnoho dílčích kroků Psychodiagnostika - některé děti – optické pomůcky - dotazníky a projektivní techniky lze administrovat ústně - u slabozrakých – jako u normálních s optickými pomůckami, na psaní fixy, obrázky se zdůrazněnou konturou - prodloužené období závislosti, potřebuje její fyzickou pomoc při každodenní rutinně dítě se zrakovým postižením vyšetřujeme vždy na několik sezení, nejlépe v jemu známém prostředí (doma, v MŠ); potřebuje delší dobu na seznámení - problematicky navazují kontakt, neadekvátní mimika (nemá komunikační význam) - do 2 let se moc standardní vyšetření udělat nedá, musí se přizpůsobit: - Gessel a Baylleyová – příliš zatížené položkami na zrakovou zkušenost (lze použít položky na výv. řeči, motorickou škálu lze vyplnit i anamnesticky, senzomotorickou dle stupně poruchy) - u nás k dispozici překlad manuálu škály Reynell – Zinkin (1979) – určena pro děti od 0 do 5ti let = škála vývojová; nemá standardní škály; místo obrázků jsou zde konkrétní předměty, zjišťuje vývoj v 6 oblastech: sociální adaptace, senzomotorické poznávání, orientace v prostředí, reagování na zvukové podněty, porozumění řeči předškolní: - u starších dětí lze použít verbální části testů (pokud řeč v normě) – S-B, Perkins-Binet Test of Intelligence for the Blind (modifikace S-B pro nevidomé)WPPSI, PDW, Vineladnská škála sociální zralosti – pro posouzení socializační úrovně v předškolním věku (pozor zastaralé normy!) škola: - PDW / WISC – verbální část, pozor je ale sycena jinými fakory – dílčí subtesty mají specifický význam (nižší bývá POR, POD jsou taky o zkušenosti s předměty z položek, OČ bývá nejlepší, SLO a INF jsou o podnětnosti rodiny) - Raven (Barevné progresivní matice) – u slabozrakých lze použít, stejně tak lze u těchto dětí použít Kostky a Skládanky z Wechslera, lépe bez časového limitu - Hmatová úprava Kohsových event. Wechslerových kostek – pro děti od 6 let(místo č/b barvy je použit haldký/drsný povrch), obohaené o další úlohy - Blind Learning Aptitude Test (BLAT) – neverbální zkouška dětí na ZŠ, obsahuje úkoly převzaté z Ravena (formou plastových výlisků), sleduje se proces učení - Kresebné zkoušky u slabozrakých – vývoj je obvykle zpomalen, horší senzomotorická kooridnace – (nepřesnosti, asymetrie, nenavazování) – lze ale použít Test kresby lidské postavy (obsahově dosahují průměrně stenu 4, formálně stenu 3) a Matějčkův test obkreslování – zjišťujeme míru zrakového defektu, nehodnotíme tím konitivní vývoj - Osobnost: dotazníky verbálně administrované – JEPI, SPAS, u slabozrakých CATO, v kolektivu sociometrika SORAD, škály sebeposouzení, posouzení sociálních kompetencí rozhovorem, pozorováním profesní poradenství: -méně adekvátní ambice (vliv kompenzace, tlaky rodičů) – vzít v úvahu stav zraku, dosavadní prospěch, motivaci, předpoklady (verbál. Wechsler, neverbál Raven, Kohsovy kostky), orientačně osobnost JEPI, škály sebeposouzení Vzdělávání: -integrace do běžné ZŠ – obtížně se zařazují, bývají izolováni (rizikové jsou závislé a přecitlivělé děti, egocentrické, s malým rodinným zázemím) - internátní speciální škola – problém v odloučneí od rodiny, chybí běžné sociální zkušenosti Podpora rodiny - základ ve střediscích rané péče – naslouchat, dát prostor pro vyjádření emocí?, podpora, respekt, akceptace - pravidelné návštěvy rodičů - rehabilitační pobyty (týdenní) - schůzky rodičů ve střediscích RP - dospívání – školy, SPC; Tyfloservis – pomůcky 2. Sluchově postižené dítě - záleží na stupni; je-li zbytek – nutné co nejdříve sluchadla (v kojeneckém věku) - rané období – kritická perioda pro rozvoj řeči a abstraktního myšlení - 1. nedoslýchavé (sluchadla); 2. neslyšící; 3. ohluchlé - u úplně sluchově postižených lidí – narušené i abstraktní myšlení - pokud dojde ke ztrátě sluchu po 1. roce života, někdy není postižení tak vážné – naučí se lépe mluvit, než když ztráta sluchu od narození - mírné postižení – většinou pozdě diagnostikováno Vývoj: - na počátku tyto děti nejsou nápadné; schopnosti slyšet se člověk v prvním roce života učí?; i neslyšící kojenec brouká ale už nežvatlá - kolem 20. týdne ustává, protože neslyší svůj hlas (5 měsíců), důležité je včasné zachycení a užití sluchadla aby se neopožďoval vývoj, v interakci s matkou se nechová očekávaně a matka na něj neumí často reagovat - v batolecím a předškolním věku – do 2 let (citlivé období pro rozvoj řeči) se rozhodnout pro vhodný způsob komunikace (normální řeč x znaková – vhodnější u těžších postižení) 1. nejtěžší poruchy - od raného věku se dítě nenaučí spontánně mluvit (jen se zvláštním výchovným postupem – pomocí zrakových vjemů, kinestetickomotorických) 2. myšlenkové pochody pouze na úrovni konkrétních činností – manipulace s předměty, pozorování , obtížně se tvoří obecné pojmy (vlivem vypadnutí jednoho smyslu nedochází k dokonalé integraci senzorických modalit) – myšlení obtížně dosahuje stadia symbolických operací 3. pokud se nedívají, nemají žádné informace 4. omezené komunikační možnosti - nechápou motivy jednání svého okolí,neorientují se v mezilidských vztazích, (v rodině je bezbranné, neschopné vyjádřit pocity a potřeby, závislé na rodičích, často se cítí vyděleni od zbytku slyšící rodiny) 5. citová a podnětová deprivace – internátní výchova Etiologie: - hlavní = dysfunkce CNS; dále nedonošenost, hypoxie, zarděnkový syndrom, meningitida, inkompatibilita Rh – faktoru; genetický faktor + pojí se s dalšími vadami (v 11- 40%) > tím že jsou vlastně organické, častěji kombinované vady (MR, DMO, vady zraku…) -výskyt neurotických projevů – signifikantně vyšší než u běžné populace – tím že jsou vystaveni podnětové deprivaci, citové deprivaci, mají více mozkových dysfunkcí, často prožívají zklamání neboť nejsou schopny splnit nároky učitelů, jsou ve stresu když musí komunikovat slovně či odezírat - v kojeneckém období zvýšená dráždivost, plačtivost, zvýšená spavost / bdělost, vyhýbají se očnímu kontaktu s matkami - v batolecím a předškolním věku – problémy s jídlem, vyměšováním, spaním, záchvaty vzteku, instabilita, zvláštní rituály a návyky, poruchy přizpůsobení - ve školním věku a adolescenci – poruchy chování Terapie - práce s dítětem omezená kvůli komunikační bariéře > hlavní je práce s rodiči - individuální terapeutický plán – prvky behaviorální terapie - zpočátku rodiče, kteří potřebují pomoc; typické prožívání vyrovnávání se s faktem nevyléčitelného onemocnění (Kubler Rossová): - 1. šok – popření - 2. hněv – kritika - 3. smlouvání - 4. deprese - 5. přijetí -zpočátku je důležitá podpora rodiny (lépe se vyrovnávají matky, také lépe lidé se SŠ, VŠ mívají na děti větší očekávání-hůře se smiřují, SOU špatně odhadují druhotné následky) Cíle: - poskytnout emoční podporu při překonání krize - korigovat pocity bezmocnosti - hledat přiměřené perspektivy a pozitivní cíle - posílit integritu rodiny -fungují i Rodičovské skupiny (mají dojem, že jsou na společné lodi, že si rozumí, setkávají se jedinci v různém stádiu a předávají si zkušenosti, skupiny poskytuje zázemí když se izolují od okolí) - kochleární implantáty = protetická pomůcka, přímá stimulace sluchového nervu Zařazení do školy - častěji pozdější nástup - speciální školy pro sluchově postižené (podle normálních osnov, s redukovanými osnovami) – MŠ, SPC – většinou internátní, kde to umí (x izolace od rodiny) - integrace do běžné ZŠ – obtížné, často nerozumí, okolí nerozumí jim, ideální s tlumočníkem, výhodou je lepší sociální rozvoj - ZŠ s redukovanými osnovami (následně speciální učební obory, a speciální odborné sš) - absolventi – do běžných učilišť a středních odborných škol - gymnázium pro sluchově postiženou mládež – dále pak pro slyšící - speciální školy – pedagogická, elektr., zubní laborant, oděvní, ZVŠ Psychodiagnostika -nedoslýchavost x těžká sluchová porucha x totální hluchota, -prelingválně (zde je postižen celý vývoj řeči, >senz. deprivace)x postlingválně získaná vada -sekundárně opožděný vývoj sociální inteligence -v batolecím věku škála Bayleyové -v intelektu vycházíme hlavně z neverbálního (verbální se rozvíjí nerovnoměrně) – Raven, Leiterova performační škála, neverbální část PDW (WISC-R) s úpravami v zadání, z celkových např. S-B rozdíl mezi IQv a IQp bývá 15-30b! -kresebné zkoušky: kresba lidské postavy, Matějčkův test obkreslování -predikce studijních předpokladů: Váňův inteligenční test VIT, Amthauerův IST, Kaufmanův ABC -vyš. osobnosti: rozhovor (s tlumočníkem), projektivní – Test barevného sémantického diferenciálu, Lüscher, Test stromu, Kresba rodiny 3. Dětská mozková obrna (DMO) - závažné postižení hybného vývoje – podmínkou pre-, peri, postnatálně (časně) – hypoxie, mechanické vlivy porodu, krvácení do mozku, velmi častá mentální retardace Formy: 1. Hypotonická DMO – nejlepší prognóza 2. Hypertonická (spastická) – kvadruparézy, hemi-, di- parézy (dobíhání?) 3. Atetoidní – nejméně postižen intelekt, ale pohybově značně postižené, včetně řeči 4. Mozečková – postižena motorika i intelekt (vzácná); diagnóza z neurologického hlediska jasná obvykle až kolem prvního roku Motoricky postižené dítě - méně mimických a emočních projevů, postihuje i vývoj řeči - děti si nemohou aktivně vybírat podněty - opožďování separace - negativismus dlouho přetrvává - dráždivé děti – v rodičích to vzbuzuje pocity viny; dítě celkově pro rodiče méně srozumitelné - děti s motorickým a smyslovým postižením – riziko v interakci s rodiči - ve vývojových škálách je nutné se u motoricky postižených dětí orientovat podle toho, o co se zajímá: zda se v 11ti měsících více zajímá o malé nebo velké předměty --- ne podle toho na co sahá, ale podle toho na co se dívá očima - zkoumat sociální úroveň - práce s rodiči – stres – neplní očekávání rodičů; cvičení – rehabilitace = Vojta (velká emoční zátěž pro rodiče) - interakce – přizpůsobena v běžném životě chronologickému věku dítěte a ne mentálnímu, svět se pro dítě stává nesrozumitelný!!! - pro postižené děti – mentálně retardované – systém „PORTAGE“ – nácvik různých dovedností (psycholog, speciální pedagog) – do rodiny 1x týdně