SEMINÁŘ RUSKÉHO FILMU Mgr. SVĚTLANA MICHÁLKOVÁ ÚVODNÍ HODINA PROBÍHÁNÍ VÝUKY ◦Výuka se skládá ze dvou častí: teoretické a praktické ◦Teoretická část obsahuje informace: •o období, směrech, režisérech, hercích, •komentáře k jednotlivým filmům PROBÍHÁNÍ VÝUKY ◦Praktická část: •Promítání jednotlivých snímků nebo jejich častí •Diskuse UKONČENÍ PŘEDMĚTU ◦Pravidelná docházka (maximálně 2 absence) ◦Úspěšné složení zápočtu •závěrečný test •analýza/interpretace jednoho z filmů DOTAZY? KDE SE MŮŽU PODÍVAT NA RUSKÉ FILMY? https://cinema.mosfilm.ru/ https://start.ru/ https://www.culture.ru/watch VZNIK KINEMATOGRAFIE ◦ Veřejné promítaní filmů – od roku 1888 ◦ Vynálezci o sobě nevěděli – otázky, kdo byl první ◦ Oficiálně – 28. prosince r. 1895, Grand Café, bratři Lumièrové – první veřejné promítání filmu ◦ Několik krátkých snímků, včetně Dělníci odcházející z továrny (https://youtu.be/yvC_xrDqB3s) a Příjezd vlaku do stanice La Ciotat (https://www.youtube.com/watch?v=-e1u7Fgoocc) ◦ Žánr komedie, první hraný film Pokropený kropič (https://www.youtube.com/watch?v=UlbiNuT7EDI) KINEMATOGRAFIE V RUSKÉM INMPERIU ◦ První promítaní filmů v Ruském impériu – v roce 1896. Nejdřív v Moskvě a Petrohradě, v Nižním Novgorodu a potom i v jiných městech Ruska. ◦ Zachovalo se 300 hraných filmů z cca. 2700 natočených ◦ První natáčení v Ruském impériu byla amatérská. ◦ Začátkem profesionálního kinematografu v Ruském impériu se počítá 15. října 1908. Premiéra filmu Stěňka Razin (Понизовая вольница, Стенька Разин) dle režie neznámého režiséra V. Romaškova. Producent: A.O.Drankov. ALEKSANDR OSIPOVIČ DRANKOV 1886–1949 ◦ Fotograf, producent, kameraman ◦ Stěňka Razin – 1908 (Понизовая вольница, Стенька Разин) ◦ Délka přesně 7 minut 30 vteřin ◦ dle hry V. Gončarova ◦ https://www.culture.ru/movies/311/stenka- razin-ponizovaya-volnica ◦ https://www.youtube.com/watch?v=OOMWGG hqNNg ◦ Více o tom se dozvíte: https://www.culture.ru/materials/76533/postavshik- sensacii ◦ https://www.culture.ru/movies/3104/stenka-razin- ponizovaya-volnica-vladimir-romashkov-1908 ◦ https://www.youtube.com/watch?v=W9Kkgr24zJw ALEKSANDR ALEKSEJEVIČ CHANŽONKOV 1877–1945 ◦ Podnikatel, režisér, scenárista. ◦ V knize První roky ruské kinematografie («Первые годы русской кинематографии») jsou jeho vzpomínky na začátek ruského filmu. ◦ Spolu s V. Gončarovym natočili první ruský celovečerní film: Obrana Sevastopolu (1911, «Оборона Севастополя»). ▪ Délka 1 hodina 40 minut. ▪ Události Krymské války (1853–1856). ▪ První promítání bylo pro Nikolaje II. a jeho rodinu. ▪ Na konci filmu můžeme vidět skutečné účastníky Krymské války. ▪ Film byl natočen na místech, kde se skutečně válčilo. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Defence_of_Sevastopol.webm?embedplayer=y es ▪ Více o tom: ▪ https://www.culture.ru/persons/9215/aleksandr-khanzhonkov ▪ https://www.youtube.com/watch?v=g6Rnsp2AsKY ZAČATKY SOVĚTSKÉ KINEMATOGRAFIE ◦ Za narození sovětské kinematografie se pokládá 27. srpna 1919. Kino se stalo prostředkem propagandy, výchovy a osvícení. ◦ Jedním z nejpopulárnějších žánrů se stávají tzv. agitky (АГИТКИ). Např. Proletarii všech stran sojediňajtěs! (Пролетарии всех стран, соединяйтесь!), Vse pod ružjo (Все под ружье), Zapugannyj buržuj (Запуганный буржуй) – 1919 apod. 20. LÉTA ◦ kinematografie byla omezena sovětskou ideologii ◦ neovlivnilo to stylistiku filmů a způsob uměleckého myšlení režisérů. ◦ 2 umělecké tendence: umírněná (Moskva) a levoavantgardní (FEKS, Leningrad). Dziga Vertov 1896–1954 ◦ Narodil se v Polsku, Bialystoku ◦ Přísnost konstrukce (строгость построения): příznak funkcionální architektury. ◦ Poetika předmětů: nový život je i novým začátkem pro věci. ◦ Filmový týdeník Kino-Pravda (Кино-Правда, 1922–1925). ▪ 23 čísla. ▪ Montáž: manželka J. Svilova ▪ Účinkuje: M. Kaufman ▪ Subjektivní kronika, poema-kronika o Muž s kinoaparátem (Человек с киноаппаратом, 1929) MUŽ S KINOAPARÁTEM ◦ Bez scénáře a syžetu ▪ Nová technika: kino-oči (кино-глаза). ▪ Cíl: ukázat procesy, které člověk běžně nevnímá. Dojem se zvyšuje díky montáži. ◦ Záběr ▪ Film se skládá z krátkých scén chaotického životu Oděsy, Kyjeva a Charkova: domy, kulturní život, práce, doprava, lidé, život té doby. MUŽ S KINOAPARÁTEM ◦ Úryvky: https://www.youtube.com/watch?v=BtTlgxtoqhg https://www.kinopoisk.ru/film/45465/video/156705/ https://www.youtube.com/watch?v=rvrqk1HU7FQ https://www.youtube.com/watch?v=NqdQZRZrJFM ◦ Celý film: https://www.culture.ru/movies/389/chelovek-s-kinoapparatom ◦ Přednášky o filmu (v ruštině): https://www.culture.ru/movies/3079/chelovek-s-kinoapparatom-dziga-vertov-1929 https://www.youtube.com/watch?v=ftKdv96Ya4M SERGEJ MICHAJLOVIČ EJZENŠTEJN 1898-1948 ◦ Divadelní a filmový režisér, scenárista, malíř, teoretik umění, pedagog ◦ Revoluční trilogie: Stávka (Стачка, 1925), Křižník Potěmkin (Броненосец «Потёмкин», 1925), Deset dní, které otřásly světem (Октябрь, 1927). Vlastní styl: metafory, symboly. ◦ Staré a nové (Старое и новое, 1929), Běžin luh (Бежин луг, 1935-1937) – přechod od „montáži atrakcí“ k „montáži myšlenek“ ◦ Alexandr Něvský (Александр Невский, 1938). Zvukový snímek. Biografický, patriotický film (hudba S. Prokofjev). ◦ Ivan Hrozný (Иван Грозный, 1945-1948). Zvukový snímek. První díl v 1944, druhý v 1945, ale byl zakázán až do 1958. KŘIŽNÍK POTĚMKIN(1925) ◦ Premiéra pro veřejnost 18. ledna 1926 ◦ Němý černobílý film. ◦ Délka: 75 minut. ◦ Námět: dle skutečné události z června 1905. Film byl natočen na počest 20. výročí první ruské revoluce. ◦ Po cenzuře slova L. Trockého byla vyměněná za citát V. Lenina. Některé scény byly vymazané. Originální verze filmu byla renovována až roku 2005. ◦ Nejznámější ozvučení (hudba) je až z roku 1964 – D. Šostakovič. KŘIŽNÍK POTĚMKIN(1925). SYŽET PODROBNĚJI. ◦ 1. ukázka: https://www.youtube.com/watch?time_continue=352&v=kuKEtNll42s&feature=emb_logo ◦ 2. ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=rC2k7Z40VZk ◦ 3. ukázka. https://www.youtube.com/watch?v=NC6PUR-mKx0 ◦ Celý film: https://www.youtube.com/watch?v=2986SLGCgeE&t=671s (s anglickými titulky) Muž s kinoaparátem Diskuse ◦ Jsou v tomto filmu hlavní hrdinové? ◦ Ve kterých epizodách se podle Vás je použitá filmová montáž nebo jiné techniky nejzajímavěji? Proč si to myslíte? ◦ Která epizoda z vašeho hlediska působí nejvíc? Proč? ◦ Proč podle vašeho názoru film nebyl oceněn současníky? ◦ Vyjmenujte několik věci, které se změnily v každodenním životě, který vidíme ve filmu a tom, který můžeme pozorovat dnes. ◦ Osobní dojmy a myšlenky Křižník Potěmkin Diskuse ◦ Kdo je hlavním hrdinou/hlavními hrdiny filmu? ◦ Kde se odehrává děj a které scény jsou klíčové. Proč si to myslíte? ◦ Jak můžete okomentovat „zvláštní“ výrazy obličejů postav? ◦ Která scéna na Vás zapůsobila nejvíce? Proč? ◦ Jak, podle vašeho názoru, mohla vzniknout červená vlajka v černobílém filmu? ◦ Osobní dojmy a myšlenky