Proměny rituální praxe starověkých společností: Oběť, mystérium, magie Rituál ve starověkých náboženstvích •Rituál •Definice rituálu •Funkce rituálu • •Roviny rituální praxe •Společenská •Soukromá • •Rituální specialisté •Kněží, obětníci •Rituální praxe Římský denár, 45-44 př. n.l., Julius Gaius Ceasar jako pontifex maximus https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coin_Julius_Caesar_Pontifex_Maximus.PNG Náboženství antického Středomoří: Variabilita rituální praxe • •Mezopotámie •Egypt •Syropalestina •Zoroastrismus •Řecko •Řím •Helénismus Mezopotámie •Novoroční slavnost akítu v Babylónu (částečně rekonstruovaná) •Probíhala o jarní rovnodennosti (prvních 11 dnů měsíce nisannu). •Obřady řídil velekněz •V centru slavnosti bůh Marduk •Mardukův chrám spojovala s domem novoročních slavností (bít akítu) Procesní cesta, zvaná „Nechť ji nepřítel nepřekročí“. •Procesní cesta z Mardukova chrámu vedla Ištařinou bránou vyzdobenou reliéfy kráčejících lvů (symbol Ištary). • Rekonstrukce Ištařiny brány z nalezených glazovaných cihel, 6. století př.n.l. (rekonstruovaná výška 14,3 m) viz Předoasijské muzeum, Berlín. ●Mardukovi kněží – vlivná vrstva ●podíl na vzniku a rozvoji legendy o Sargonovi (+2276 př. n.l.) ●Kritika/hanopis Nabonida (text Adad-guppi, +539 př. n.l., odvrat od Marduka, podpora kultu měsíčního boha Sína) • •Nabonidova stéla •Ištar, Šamaš, Sín – zastoupené reliéfy hvězdy, okřídleného slunce a srpkem měsíce •Charrán (dnešní Harran, dnes jihovýchodní Turecko, nedaleko syrských hranic) • • • • • •https://commons.wikimedia.org/wiki/File:British_Museum_Stela_of_Nabonidus.JPG • Egypt •Od 18. dynastie růst kněžské vrstvy •Amonovi kněží v Karnaku • •Kněží – úředníci, písaři •Stavitelé chrámů, lékaři •Rituály vázané na kulty mnoha bohů a bohyní •Představy o podsvětí, pohřební rituály • Amenhotep, nejvyšší kněz Amona, nástěnný reliéf, chrám Amona-Ré v Karnaku, Egypt, 12./11. stol.př. n. l. Syropalestina • •Šalamounův chrám •zbudován králem Šalamounem (970–931 př. n. l.), zničen Babyloňany v roce 587/586 př. n. l. •Druhý chrám, asi 516 př. n. l. - 70 n. l. •Centrum chrámového kultu •Židovské rituální předpisy • • •Zdroj: Starý Jeruzalém, Aish HaTorah Yeshiva, model Druhého Chrámu, Autor: Berthold Werner – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5333260 • Rituál(y) v náboženství antického Řecka • •Rituály – prostředek k dosažení cílů •Základním cílem je předvídatelný život ve fungujícím (a poznatelném) kosmu ovládaném božstvy Ønástroj komunikace lidí s bohy a bohyněmi Ønejčastěji zahrnuje modlitby, očišťování a oběti Øzajišťuje stálé udržování vzájemných vazeb (koloběh přání a díků v podobě dávání darů) •Vycházejí z tradice ØNejsou obvykle explicitně vázány na konkrétní mýtus (výjimkou jsou mystéria) Ørole aitiologických mýtů, např. forma krvavé oběti – Prométheus Øspecifika a odlišnosti v různých lokalitách v rámci kultu téhož božstva • • Rituál(y) v náboženství antického Řecka •Rituály jsou prováděny: • ØV soukromí domácností ØVeřejně jak pro jednotlivce, tak především obec ØMystéria – tajné rituály (ve vyhrazených, uzavřených prostorách svatyní) přístupné jen zasvěceným Ø •Kněžstvo Ønení v Řecku významnou/mocnou sociální vrstvou Øoběti a modlitby v rodině vykonává otec Øv obci a státě panovník nebo úředník • ØKněží, hiereis, a kněžky, hiereiai pečovali o chrám a kult boha/bohyně v daném místě §sami konali oběti nebo pronášeli modlitby §byli voleni, určováni losem, dědili kněžskou funkci aj. Ø • Rituál(y) v náboženství antického Řecka •Oběti (a dary) ØDary § Nekrvavé oběti: úroda, věnce květin, obilí, ovoce, koláče, med §Úlitba: vína, mléka, oleje, medu (např. začátek a konec hostin) ØKrvavé oběti §Obětní zvířata přesně stanoveno jaký druh kterému bohu nebo bohyni ohekatombé – hekatomba, oběť původně sta kusů dobytka spojená např. v Athénách se společnou hostinou všech účastníků – občanů/celé obce oholokauston – celopal - oběť podsvětním božstvům byla celá spálena • Rituál(y) v náboženství antického Řecka • •Věštění Ø velmi obvyklá a často využívaná cesta ke zjištění odpovědí na otázky soukromého i veřejného života • •Věštci a věštkyně ØManteis – věštci: výklad znamení, zjišťování vůle bohů a bohyní §podle obětních zvířat (hieroskopiá) Ø ØVěštírny – místa zasvěcená jednotlivým bohům nebo bohyním, kde bylo možné zjišťovat jejich vůli §Diova věštírna v Dodóně §Apollónava věštírna v Delfách, v Didymé u Milétu §Asklépiův chrám v Epidauru (inkubace vedoucí k uzdravení) § Zdroj: Abaton v Epidauru. Plaketa s ukázkou léčebného postupu. §https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abaton_of_Epidaurus,_202471.jpg Rituál(y) v náboženství antického Řecka • Chrám ØPříbytek boha, bohyně ØUložení chrámových pokladů ØVstup jen kněží a kněžky ØOltáře před chrámem – shromáždění k obětem Kalendář ØKaždé město/každá polis vlastní kalendář (nestejný počátek roku i měsíců), původní lunární postupně nahrazován solárním rokem ØOficiální kalendáře nejčastěji slouží k orientaci v náboženských svátcích: §Delfský kalendář §Athénský kalendář – dobře dochované – množství svátků nejrůznějšího významu (zahrnující aspekty zemědělského života, prosperity, kult Athény, občanské svátky, Dionýsova kultu) Rituály v náboženství antického Říma • •Mos maiorum • •Ortopraxe, založeno na znalosti a správném provedení • •Vliv řecký •Vliv etruský • •Veřejné •Domácí •Kult císařů • •Augustus jako Pontifex Maximus, Řím, pozdní doba Augustova, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:August_Labicana_Massimo_Inv56230.jpg • Rituály v náboženství antického Říma • Flamen (pl. Flamines), kněz, obětník, člen kolegia 15 flaminů, z nichž každý měl na starost péči o kult jednoho božstva. §Bylo podřízeno autoritě nejvyššího pontifika. Flamen Dialis, Flamen Martialis a Flamen Quirinalis měli vyšší status jako Flamines Maiores. §Flaminové nosili tógu zv. Toga praetextata (viz obr.) a zvláštní pokrývku hlavy apex. Dalším typickým oděvem byla silná vlněná pláštěnka (laena) a vavřínová ratolest. Flamen Divorum se staral v době císarské o kult zbožštělých císařů. Zdroj: Adkins- Adkins 1996: 79. Rituály v náboženství antického Říma •Saliové •Salii, kněží boha Marta •označení odvozeno od lat. salire – tančit, protože na veřejnosti předváděli v procesích tance (tripusium) - během svátků v březnu a říjnu •péče o ancilia, štíty boha Marta, během svátků (počátek a konec válečné sezóny) je vynášeli a rituálně očišťovali. Zpívali také píseň Carmen Saliare. •Virgines Vestales, panny vestálky • kněžky pečující o symbolické „srdce“ města Říma, oheň v chrámu bohyně Vesty. •Podléhaly nejvyššímu pontifikovi, který také vybíral nové členky mezi dívkami ve věku 6-10 roků, aby bylo zaručeno jejich panenství, jehož ztráta byla nejtěžším proviněním. • Nosily zvláštní oděv a charakteristický účes známý jako sex crines, šest copů, který jinak mohly nosit pouze nevěsty ve svatební den. •Zdroj: Adkins- Adkins 1996: 238. Rituály v náboženství antického Říma •Jeden z nejvýznamnějších nástrojů komunikace člověka s bohy v římském náboženství v mnoha podobách využívány při nejrůznějších příležitostech. • Zde oběť býka před chrámem deifikovaného Augusta (Divus Augustus), kterou se chystá vykonat Gaius (Calligula) – se zahalenou hlavou (capite velato) (sestercius z roku 40/41). •Zdroj: Adkins- Adkins 1996: 196. • Rozšiřující literatura • • •Adkins, Lesley – Roy Adkins (edsd.), Dictionary of Roman Religion, New York: Oxford University Press 1996. •Beard, Mary – John North, Pagan Priests: Religion and Power in the Ancient World, London: Ducworth 1990. •Burkert, Walter, Homo Necans. The Anthropology of Ancient Greek Sacrifical Ritual and Myth, Berkeley: University of California Press 1983. •Meyer, Marvin – Paul Mirecki, Ancient Magic and Ritual Power, Leiden: Brill 2001. •Navrátilová, Hana, „Chrámový personál v období Nové říše“, in: Mynářová, Jana (ed.). Pražské egyptologické studie [online] 2005, č. 4, 1-9. http://pes.ff.cuni.cz/pdf/pes4_navratilova.pdf [13.5. 2021] •Vítek, Tomáš – Jiří Starý – Dalibor Antalík (eds.), Věštění a prorokování v archaických kulturách, (Svět archaických kultur), Praha: Hermann 2006.