Techniky literárněvědné práce Obecná metodologie – Techniky literárněvědné práce doprovodná část přednášky Obsah • •volba metody/metod •využití relevantního textu •nalezení problému •stanovení cílů •stanovení hypotéz •praktické rady Volba metodologického přístupu •Každý z „čistých“ metodologických přístupů má své před-nosti, ale i nedostatky. Zpravidla tedy budeme v disertační práci volit vhodný mix přístupů. Vodítkem nám může být: Øpečlivé vyhodnocení metodologických postupů a jejich potenciálních přínosů pro naše konkrétní téma Øsoustava cílů práce Ømateriál, který máme k dispozici Øzkušenosti ze závěrečných prací Ødoporučení školitele. Dedukce nebo indukce? •Deduktivní přístup („shora dolů“) volíme zpravidla při aplikaci teoretických poznatků na zpracovávaný konkrétní materiál. Vhodný je např. při: Øpři subsumování teoretických poznatků a hle-dání kritérií, jež použijeme v dalším postupu Øhodnocení materiálu z několika kategoriálních zorných úhlů Øzjišťování, nakolik zkoumaný materiál odpovídá teorii, nakolik „vyhovuje kritériím“. Dedukce nebo indukce? •Induktivní přístup („zdola nahoru“) volíme zpravidla při detailní práci s textovým materiálem, když potřebujeme formulovat zákonitosti platné právě pro daný textový materiál, tedy: Øpři detailní analýze daného textu jako specifického fenoménu Øpři práci s materiálem v případě, že se nechceme nechat ovlivnit předchozími teoretickými postuláty Øtam, kde se setkáváme s materiálem vymykajícím se nám známým teoretickým poznatkům Øpři ověřování platnosti/aplikovatelnosti teoretických postulátů. Volba textu •Volíme vždy validní texty: Øtext „poslední ruky“, poslední autorizovaná varianta díla Øakademická vydání např. v sebraných spisech atp. Øvydání v renomovaných vydavatelstvích Øsaháme po textu v originálním jazyce, i dobré překlady jsou vždy „jen“ překlad Øopatrní jsme u textů dostupných v internetovém prostředí – ne vždy se lze na dané znění spolehnout. Definujeme „problém“ •Při stanovení zaměření práce se snažíme přesně pojmenovat, co bude práce obsahovat. Vhodné je hledat „problém“, tedy něco, co má být „řešeno“, „pojmeno-váno“, co není „jednoznačné“, co budeme v práci nalézat: Øpomůže nám to stanovit dílčí cíle pro práci Øvytvoří to podmínky pro hledání vhodného postupu Øpomůže nám to zvolit vhodné metody práce Øorientuje nás to na vhodnou sekundární literaturu Øspoluvytváří to zaměřenou/záměrnou pozornost. Stanovení dílčích cílů •Cíl = myšlením předjímaný výsledek naší činnosti: Øjasně pojmenovává, co v dané etapě práce hodláme dělat při řešení „problému“, dosahování celkového cíle Øpomáhá nám zvolit vhodnou metodu práce Øcíle spoluvytvářejí strukturu práce (důležitá je proto jejich následnost) Øříká, kdy bude daná etapa splněna, pomůže nám kontrolovat postup naší práce Ødotváří naši zaměřenou/záměrnou pozornost Øideální formulace: infinitiv dokonavého slovesa. Formulace hypotéz •Hypotéza je předpoklad, který má být potvrzen nebo vyvrácen. Hypotézy jsou tedy těsně propojeny s cíli – potvrzení nebo vyvrácení konkrétní hypotézy může být jedním z cílů. Hypotézy formulujeme jako potenciální zjištění, jako předpokládanou možnou „pravdu“. Hypotézy Øpomáhají stanovit cíle Øpro důkaz/vyvrácení vyžadují vhodnou metodu práce Øspoluvytvářejí záměrnou pozornost Øorientují nás na argumenty, jež slouží k posouzení pravdivosti hypotézy Øvedou nás k materiálu a práci s ním Øzdůrazňují nutnost pojmenovat závěry Øověření hypotézy může vést k prověření dosavadních závěrů jiných badatelů a k případnému argumentovanému (ne)souhlasu s nimi, může dokonce ověřovat platnost některých metodologic-kých postupů. Záměrná/zaměřená pozornost •Při čtení rozsáhlejšího textu nám vždy něco unikne. Pokud jsme formulovali hypotézy a cíle, je naše pozornost zaměřena na ty signály textu, které s našimi cíli či hypotézami souvisejí. Pomáhá nám to koncentrovat se na priority, které v práci sledujeme. • •Pozor: Přílišná koncentrace jen a jenom na naše priority nám může uškodit – můžeme „nevidět“ něco, co v textu objektivně je, ale my jsme na to nezaměřili pozornost. Několik praktických rad Øspoléhejte na svůj rozum, ale konzultujte se školitelem Øpokud si poznamenáváte/konspektujete zdroje, čiňte tak vždy s přesným bibliografickým údajem Øsvá tvrzení dokládejte argumenty Øi svá vlastní tvrzení raději ověřujte Ørozpracované texty vždy zálohujte Závěrečná práce z předmětu Obecná metodologie Øpokyny naleznete v sekci Učební materiály Øzašlete na mailové adresy obou vyučujících Ø Ø •Děkuji za pozornost…