DOBRÝ UČITEL Abstraktní vodní vzorek s oranžovou a červenou barvou mísící se s modrou > Jaký by podle Vás měl být DOBRÝ UČITEL? Jaký byl Váš OBLÍBENÝ UČITEL? Shlédněte následující medailonky vybraných učitelů na ZŠ/SŠ, kteří jsou momentálně více či méně mediálně známí, a udělejte si poznámky k otázce, jak tito vyučující vnímají a popisují dobrého učitele. Jedenáctero znaků ideálního učitele Broňa, nadšený učitel angličtiny (www.brona.cz) STANDARD KVALITY PROFESNÍCH KOMPETENCÍ STUDENTA UČITELSTVÍ https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2020/11/Standard-kvality-profesnich-kompetenc i-online1.pdf https://www.youtube.com/watch?v=Uicbm_07AHw&list=PL7z6h8fdXjuUNtyrkBaStHtA-ewQc_JTQ&index=4 > SPOLEČNÝ CÍL > Zdroj: Rámec profesních kvalit učitele (2012) ETAPOVÝ/GRADAČNÍ MODEL •Začátečník (Beginner) Začínající učitel se ve třídě zaměřuje na okamžité přežití́ pomocí fragmentarizovaných jednoduchých technik. Hledá spíše návody a soustřeďuje se zejména na obsah, krátkodobé plánování a okamžité reakce v pedagogických situacích. Většina profesního učení probíhá na základě imitace či rad od druhých. • •Pokročilý začátečník (Advanced beginner) Vyučovací postupy se pomalu začínají automatizovat, nabývají rutinní povahy. Na základě získání určitého objemu epizodických zkušeností učitel postupně postihuje podobnosti, vynořují se určité vzorce / schémata. Od jednotlivých reakcí na pedagogické situace pomalu postupuje k vytváření strategií. Jeho pozornost se od konkrétního vlastního výkonu začíná přesouvat k celkovému vní- mání procesů vyučování; s tím je spojena schopnost klást si otázky a hledat odpovědi na to, co / jak / proč ve třídě dělá. • Zdroj: Rámec profesních kvalit učitele (2012) ETAPOVÝ/GRADAČNÍ MODEL •Kompetentní učitel (Competent teacher) Učitel nyní vlastní repertoár strategií, které mu umožňují vyrovnávat se úspěšně s běžnými situacemi ve třídě, a tyto strategie plně využívá. V této fázi profesního rozvoje má učitel již dostatek sebedůvěry pro improvizaci ve třídě, je schopen činit vědomá rozhodnutí o konkrétních postupech v daném kontextu. Zatímco až dosud byla jeho pozornost soustředěna především na obsah vyučování, kompetentní učitel se začíná zaměřovat na žáka a jeho potřeby. Přechází k středně / dlouhodobému plánování a je schopen stanovit priority. • Zdroj: Rámec profesních kvalit učitele (2012) ETAPOVÝ/GRADAČNÍ MODEL •Zkušený učitel (Proficient teacher) V této fázi profesního rozvoje začíná být profesní výkon řízen intuicí ve spojení s explicitními pravidly / principy. Je rozvinuto problémové řešení komplexních pedagogických situací a vyučování je stále více zaměřováno na žáka. •Učitel – expert (Expert teacher) Nejvyšší fáze profesního rozvoje je charakterizována intuitivním uchopením pedagogické situace. Učitelův výkon je plynulý; zdánlivě nevynakládá žádné zvláštní úsilí. Plánování je flexibilní. Expert je schopen anticipovat události (ne je pouze řešit), je si vědom univerzálních schémat v rámci procesů učení / vyučování a jejich manifestace v konkrétním dění ve třídě. • • •* Etapové / gradační modely vzniklé na základě výzkumů byly kritizovány, protože nepostihují dostatečně fakt, že životní cyklus učitele může zahrnovat i „odbočky“, slepé uličky, někdy i regresy; ne každý také nezbytně dojde až do etapy experta. Přesto vedly v různých zemích k vypracování standardů pro potřeby podpory profesního rozvoje a hodnocení kvality práce učitele. • Zdroj: Rámec profesních kvalit učitele (2012) Jak na to? Celková koncepce praxí během studia •Praxi studenti vykonávají po dobu tří semestrů. •Praxe všem studentům začíná ve 2. semestru navazujícího magisterského studia. •Praxe je graduálně uspořádaná tak, aby odpovídala měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe I proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele. •V rámci Praxe II a Praxe III jsou pak stupňovány vlastní výukové činnosti, v nichž student přebírá zodpovědnost za plánování a realizaci výuky a učí se také realizovat výuku v tandemu. STÍNOVÁNÍ •STÍNOVÁNÍ = úvodní technika zaškolování do praxe, kdy praktikující student po celý den sleduje provázejícího učitele, aniž by zasahoval do jeho práce. Zaměřuje se na veškeré činnosti související s výkonem profese (dozory, komunikace s rodiči, příprava pomůcek na hodinu, individuální komunikace s žáky, administrativa, práce s elektronickou podporou výuky, suplování, komunikace s kolegy a dalšími pracovníky školy …) • •Jde o širší zaměření, než je pouhá hospitační činnost v hodinách. Praktikující student získává povědomí o struktuře profesních činností učitele a o způsobech spolupráce s dalšími pracovníky školy. • •Stínování je příležitostí pro diskusi o učitelově pojetí výuky, o zdrojích pro rozhodování učitele nebo o subjektivním vnímání učitelské pracovní zátěže. • (Duschinská & High, 2020) NÁSLECH •NÁSLECH = technika, v níž praktikující student sleduje učitele a žáky v rámci vyučovacích hodin. Student se zaměřuje na tzv. regulativní i didaktický diskurz, tzn. pozoruje nastavování a udržování podmínek pro učení ve třídě i konkrétní didaktické postupy učitele. Krom jednání učitele student sleduje také jednání žáků ve třídě a vzájemnou interakci mezi učitelem a žáky jakožto individualitami i skupinou. • •Náslech navazuje na stínování, neboť student již dokáže popsat činnosti učitele a vyhodnotit jejich zátěž. Nyní se tedy orientuje na situace přímo ve výuce. TANDEMOVÁ VÝUKA