Čas, aspekt a modalita Anna Knápková, Lucie Hudková Exit slip 5 1. Vypište časové osy, které se vyskytují v ČZJ a ke každé uveďte příklad. 2. Popište volné morfémy pro značení aspektu. 3. Vypište znaky, které můžeme v ČZJ použít pro vyjádření nutnosti a možnosti v rámci deontické modality. 4. Vymyslete příklad v ČZJ, kde je použit tzv. continuative morpheme pro vyjádření aspektu. Úvod - každá věta/promluva v přirozených jazycích musí obsahovat informace o čase, aspektu a modalitě - gramatické kategorie realizovány pomocí TAM-marking - nemusí být jasně specifikovány – vyplývají z kontextu - specifikovány: slovesné skloňování, volné morfémy Mluvené x znakové jazyky - v obou se 3 gram. kategorie vyjadřují pomocí TAM-marking - způsoby TAM-marking ve znakových jazycích se zpravidla výrazně liší od mluveného jazyka na daném území - v rámci znakových jazyků jsou strategie/způsoby TAM-marking velice podobné – méně časování, bohaté systémy aspektuálního skloňování atd. Čas/Tense Čas/Tense - kde v čase se událost nachází ve vztahu k jinému bodu v čase (často jiná událost, ke které může být referováno i v rámci jedné věty) - ve většině znakových jazycích slovesa nepodléhají flexi při vyjadřování času - vyjádřen pomocí: - volných morfémů – příslovce (používají časové osy), LTM (lexical tense markers) - vázaných morfémů – modulace sloves (fonologické změny) Časové osy - vyplývají z percepce času dané kultury – zakódováno do jazyka - typický model: lineární, události před námi nebo za námi - EN – “looking forward to something, what is coming up next week” - ČJ – “už to mám za sebou” - osy používají téměř všechny znakové jazyky - výjimky: - Malagasy – budoucnost za zády a naopak - Kata Kolok — zj, který osy nepoužívá - vyjádření událostí napojených na čas za pomoci rovníku NOON - pointing 90° - (CSL — všechny tři osy – události) - sagitální - události - horizontální - vyjádření trvání událostí - vertikální - např. pro vyjádření růstu Příslovce/adverbials - funkce: lokalizace události na časové ose - zpravidla na první pozici ve větě – sentence-initial position - specifické – indikují specifický bod v čase (e.g. yesterday, in-two-days) - nespecifické – nejasná lokalizace události v minulosti nebo v přítomnosti (e.g past) - artikulační vlastnosti: modulace path movement time adverbials – vyjádření vzdáleností časových událostí [ASL] FUTURE-ADV - prodloužení pohybu do dálky - “dále v budoucnosti” [ČZJ] ? (3. světová válka) [CSL] VČERA JÁ KNIHA ČÍST [ČZJ] “Včera jsem četl knihu.” ČZJ - ? LTM/”lexikální časové markery” - používáno v ASL - podobají se časovým příslovcům, ale více omezené používání – liší se distribucí v rámci syntax a mají odlišné artikulační vlastnosti - zaměření článku pouze na LTMs spojené s časem budoucím - fungují jako modální slovesa – nacházejí se mezi subjektem a slovesem, před negací ve větě - X současně modální sloveso a LTM - modulace pro vyjádření větší či menší vzdálenosti v čase nejsou možné – fixní artikulace Značení času na slovese - značení času pomocí vázaných morfémů – modulace sloves (fonologické změny) - Jacobowitz and Stokoe (1988) – v ASL více než 200 sloves, u kterých soustavně dochází k modulacím u jejich manuální části - např. COME, GO – obsahují path movement - extenze v zápěstí, lokti nebo rameni “značení budoucnosti” - flexe v zápěstí, lokti nebo rameni “značení minulosti” Zucchi (2009), LIS - změny související s časovými osami – přidání nemanuální části k znaku - rameno natočeno dozadu “minulost” - rameno natočeno dopředu “budoucnost” - (neobjevuje se pokud věta obsahuje časový příslovce pro budoucnost nebo minulost) Aspekt Aspekt - označuje způsob jakým událost/skutečnost probíhá v čase – jak dlouho trvá, dynamická x statická - bohaté systémy aspectual marking ve znakových jazycích - realizován: volnými nebo vázanými morfémy - Lexikální aspekt/Aktionsart – popisuje vnitřní časovou strukturu události - Gramatický aspekt/viewpoint aspect – popisuje časový rozsah, ve kterém je na událost nahlíženo – trvání, opakování za určitou dobu, ukončená x neukončená Marking of aspect - free aspectual markers - aspectual inflection on verbs - continuative morpheme - iterative morpheme - habitual morpheme - other aspectual morphemes (non-manual aspect marking) Free aspectual markers - tyto markery především značí completive a perfective aspect - vznikají gramatikalizací sloves nebo příslovců - LIS - sloveso DONE “dokončit” - (a) lexikální sloveso x (b) aspectual marker (perfective aspect) JANA OBĚD VAŘIT KONEC “Jana dovařila oběd.” [ČZJ] Meir (1999), Israeli SL - perfective marker ALREADY - (a) experiential perfect, (b) perfect denoting a terminated situation Hoiting and Slobin (2001), NGT - continuous/habitual marker THROUGH - chceme reduplikovat lexikální sloveso v rámci tvoření aspektu, ale nemůžeme – vnitřní pohyb, znakováno na těle Aspectual inflection on verbs - ASL – sledování aspektuálních jevů, kterými lze modifikovat slovesa – nalezeno více než 15 - modulace na slovese: reduplikace, napětí, pauzy mezi cykly reduplikace, rychlost znakování, … - Rathmann (2005) – stanovení 6 aspektuálních morfémů: marker FINISH, continuative, iterative, habitual, hold, conative Continuative morpheme - pomáhá znázornit časový interval během kterého se událost rozvíjí nepřerušeně a déle než je obvyklé - realizace: pomalá reduplikace, pomalý obloukový pohyb – může přerůst až v kruhový pohyb - u znaků, které nemají path movement – aspekt znázorněn pomocí delšího držení znaku - nemanuální markery – našpulené rty, slabé foukání - BSL – HOLD - nemá path movement – extended hold - ČZJ – HLEDAT - rychlé kruhové pohyby, vyplazený jazyk = “hledat dlouho” Iterative morpheme - pomáhá znázornit děj, který se děje znovu a znovu, opakovaně - realizace: reduplikace pohybu kořene slovesa, opakované krátké pohyby, opakovaný pohyb v rámci jedné lokace ASL - STUDY – reduplikace pohybu “opakovaně studovat” ČZJ - ? Habitual morpheme - podobný iterative morfému - také pomáhá zachytit repetice událostí – neočekává ale jejich ukončení - události se opakují pod vlivem nějakého zažitého chování, vzoru - realizace: reduplikace s menšími a rychlejšími pohyby, … ASL – STUDY – krátký opakovaný pohyb, wiggle není ČZJ – ??? UČIT SE - reduplikace s menšími a rychlejšími pohyby, vyplazený jazyk NGT - pomalý eliptický pohyb – odvrácení zraku, uvolněné rty a vystrčený jazyk Non-manual aspect marking - většinou doprovází aspekt markery, ale může značit aspekt i samostatně ASL – kývnutí hlavy – perfective marker Modalita Modalita - sémantické hledisko: deontická x epistemická - Wilcox and Shaffer (2006), ASL – rozlišování mezi participant-internal a participant-external u nutnosti/možnosti - Deontická modalita – souvisí s nutností nebo možností nějakého stavu na základě norem, zákonů, morálních principů nebo ideálů – povinnosti, závazky, povolení, schopnosti - Epistemická modalita – souvisí se znalostmi znakujícího o světě – co je možné/nutné - často dochází k případům, kdy není jasné o kterou modalitu se jedná: - ČJ: Matka musí uvařit pro svou rodinu. Deontická modalita - ovlivňuje participanta v činnosti nutností (necessity) a možností (possibility) - nutnost/možnost především vyjádřeny modálními slovesy a auxiliaries + pokrčené obočí, našpulené rty, kývnutí hlavy, ... ASL – necessity – MUST/SHOULD - participant-external: - participant-internal: ASL – possibility – CAN - participant-internal: - participant-external: - vznik CAN ze znaku STRONG/POWER Epistemická modalita - označuje, jak dalece si je znakující jistý svou promluvou – jistota - do jaké míry věří svému tvrzení - pravdivost Míra jistoty/degree of certainty - ASL - modální sloveso SHOULD “vysoká míra jistoty” na konci + hn,fb Míra závazku/degree of commitment - krátké ostré pohyby spojovány se silnějším závazkem vs. jemné a opakované pohyby spojovány s menší mírou závazku Závěr K vyjádření gramatických kategorií času, způsobu a modality používají znakové jazyky volné a vázané gramatické markery. Volné morfémy – temporal adverbials, LTMs – nejčastěji používány pro naznačení času. Aspekt může být naznačen pomocí slovesného skloňování – alternace pohybu. Completive/perfective aspect obvykle realizován pomocí volných gramatických morfémů. Modalita také realizována pomocí volných gramatických morfémů – modální slovesa. Pozorovány podobné postupy TAM-marking v rámci znakových jazyků. Děkujeme za pozornost. - Pfau, R., Steinbach, M. & Woll, B. (2012). 9. Tense, aspect, and modality. In R. Pfau, M. Steinbach & B. Woll (Ed.), Sign Language: An International Handbook (pp. 186-204). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. - Lin, H., Kuhn, J., Sheng, H., & Schlenker, P. (2021). Timelines and Temporal Pointing in Chinese Sign Language. Glossa: a journal of general linguistics, 6(1). - Malaia, E., & Milković, M. (2021). Aspect. In Quer, J., Pfau, R. and Herrmann, A. (Eds.) The Routledge Handbook of Theoretical and Experimental Sign Language Research (pp. 194-212). Routledge. Exit slip 5 1. Vypište časové osy, které se vyskytují v ČZJ a ke každé uveďte příklad. 2. Popište volné morfémy pro značení aspektu. 3. Vypište znaky, které můžeme v ČZJ použít pro vyjádření nutnosti a možnosti v rámci deontické modality. 4. Vymyslete příklad v ČZJ, kde je použit tzv. continuative morpheme pro vyjádření aspektu.