1. Vymyslete příklad z ČZJ k oběma typům negativní shody. • manuální negátor + nemanuální negátor − JÁ UMĚT ANGLICKÝ_JAZYK NULA (ASL) − Nemůže (neg. znak + headshake) přijít. − JÁ UČIT BLE − JÁ NEPAMAUJU VŮBEC − JÁ NECHCI − JÁ VŮBEC NEMŮŽU (specifický znak) − KUŘE OBĚD NECHCI (+headshake) • manuální negátor + manuální negátor − JÁ ZNÁT JI VŮBEC (+ht) NULA (+hs) − JÁ – NEVÍM – JÁ – CHCI – CO – NIKDY − JÁ NEVÍM VŮBEC − RODINA TVOJE JÁ VŮBEC NEZNÁM. − Nebylo tam nic. − VČERA_KINO_NEBYLO (+ headshake) − KUŘE NEJÍST VŮBEC. 2. Jaké různé způsoby se užívají ke zdůraznění negace? • doubling, negativní shoda, výraznější negativní mimika, manuální důraz • přidání manuálního lexikálního znaku (nula, vůbec, nic), pohyby hlavy • spreading 3. Jaké jsou dvě formy nepravidelných negativních znaků? Ke každému typu uveďte příklad. • transparentní forma − simultánní: (NE)CHTÍT, (NE)MOCT, (NE)VIDĚT − sekvenční: (NE)VIDĚT, ..._NULA (ASL) • supletivní forma − (NE)UMĚT, (NE)VĚDĚT, (NE)MÍT, (NE)MUSET 4. Řadí se ČZJ do manuálně-dominantních nebo nemanuálně-dominantních jazyků? Svou odpověď odůvodněte pomocí příkladu. • nemanuálně-dominantní − je možné tvořit negaci i pouze pomocí nemanuálního negátoru 5. Je možné v ČZJ najít případ, kdy při negaci nepoužijete headshake? Pokud ano, uveďte příklad. • “av“ • _NULA • https://media.spreadthesign.com/video/mp4/4/30444.mp4 • https://files.dictio.info/videoczj/A_vedle.mp4 − Příklad: S přáteli jsme se chtěli domluvit na termínu společného výletu. Tak dlouho jsme se dohadovali, až jsme se na žádném termínu nedomluvili. PŘÁTELÉ VÝLET SPOLEČNÝ CHTÍT TERMÍN DOHODNOUT (opakovaně) SZ