Abstraktní obrázek zakřivených čar VILÉM FLUSSER ŽIVOT •- narozen 1920 v Praze • •- 1939 – emigrace do Brazílie • •- 1962 – člen Brazilského filosofického institutu • •- od 60. let – výuka teorie komunikace a filozofie médií •- zemřel v roce 1991 • - - FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Hlavní cíl komunikace – výměna slov za účelem jejich předání a uchování • •komunikace projevem lidské svobody - možnost vytvářet informace • • FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Obraz: -hl. úkol znovu zprostředkovat vztah ke světu -každý tradiční obraz výsledkem snahy pochopit svět -příliš složitá a neustále se rozrůstající síť významů obsažených v obrazech -obrazy začaly svět zastírat - FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Lineární text: -důvod vzniku textu: lepší pochopení tradičních obrazů -texty jsou však čím dál abstraktnější -texty se postavily mezi člověka a tradiční obrazy - - - FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Technický obraz: -jejich úkolem je znovu učinit abstraktní text představitelným -mylně je považujeme za zachycení reality -správné dešifrování technického obrazu: odhalování skrytých pojmů a teorií, díky kterým byl obraz vytvořen (techno-imaginace) - - - - PŘÍKLAD UMĚLECKÉHO DEŠIFROVÁNÍ TECHNICKÉHO OBRAZU •Andreas Müller-Pohle - Digital Scores (after Nicéphore Niépce) – 1995-1998 PŘÍKLAD UMĚLECKÉHO DEŠIFROVÁNÍ TECHNICKÉHO OBRAZU •Andreas Müller-Pohle - Digital Scores (after Nicéphore Niépce) – 1995-1998 FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ • PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -kódování obrazu je vždy prováděno za pomoci programu, který je uvnitř určitého aparátu -spojení aparátu a programu = black box -program je vždy skrytý -Jakým způsobem nás programuje fotografie? PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -fotografie odráží svět pojmů nikoli „svět venku“ -složitý proces kódování fotografického obrazu -každá pořízená fotografie představuje realizaci • jedné možnosti programu -program je napevno zabudovaný do aparátu • LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA – ZÁKLADNÍ PRVEK PROGRAMU FOTOAPARÁTU -zobrazování objektů tak jako bychom se na ně dívali z okna nebo skrze rámeček -perspektiva předpokládá jediného pozorovatele, musí zaujmout ideální stanoviště LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA – ZÁKLADNÍ PRVEK PROGRAMU FOTOAPARÁTU -ideologický rozměr perspektivy - Erwin Panofsky – kniha Perspektiva jako symbolická forma -reprezentuje „objektivní“ pohled na skutečnost • PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -program fotoaparátu může upravovat jen výrobce -fotografie je výsledkem dialogu mezi pamětí fotografa a pamětí fotoaparátu -kritérium hodnoty inf. obsažené ve fotografii - schopnost dávat věcem význam PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -Tři typy fotografií: -1. Automatická - vědecká -2. Amatérské snímky -3. Snímky experimentálních fotografů PŘÍKLAD EXPERIMENTÁLNÍHO PŘÍSTUPU K FOTOGRAFII •- Andreas Müller-Pohle - Transformance.1979–198 • VIZE TELEMATICKÉ SPOLEČNOSTI -telematika – spojení informatiky a telekomunikace -každý člověk by byl tvůrcem i distributorem technických obrazů • HARUN FAROCKI •Inspirace Flusserovým dílem •Ich glaubte Gefangene zu sehen (Myslel jsem, že vidím uvězněné, 2004) •