Hra ako film – Analýza hry Snatcher (1988) a jej inšpirácie
Miroslav Hazák
Interpretační prístup : Kontextuálna interpretácia / Obsahová analýza
-Úvod – Predstavenie hry Snatcher a Hidea Kojimu
-Naratív
-Inšpirácie z terajšej kultúry (Blade Runner, Terminator, Akira a ďalší cyberpunk tej doby)
-Postoje k sociálnym problémom
-Kojima ako „auteur“ a jeho snaha o filmovosť v jeho hrách
-Záver : Miesto Snatcher v cyberpunk kultúre
(Predčasné) Referencie :
https://www.researchgate.net/publication/348054433_Media_convergence_of_video_games_and_film
s_Narrative_aesthetics_and_industrial_synergy
http://game-wisdom.com/critical/player-agency-game-design-narrative
https://www.vice.com/en/article/vdpq58/d4-heralds-the-return-of-video-gamings-auteurs-mike-diver-
013
https://cardinalscholar.bsu.edu/bitstream/handle/123456789/201289/PatalitaJ_2018-
3_BODY.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.uww.edu/documents/colleges/cls/Departments/Film%20Studies/RF2%20Shallcross.pdf
Hideo Kojima – Snatcher
Kyberpunkové a sci-fi motivy – futuristické město, robot, nahrazení lidí jejich kopiemi
Stylizace – inspirace komiksem
https://www.youtube.com/watch?v=002T9eKIZps
https://imgur.com/a/fhdSW
Analýza novomedeálního díla - Plán textu
Cory Arcangel - Super Mario Clouds
Lucie Holanová
Osnova:
• Úvodní slova a krátké povídání o autorovi
• O vzniku díla a zasazení jej do historicko-sociálního kontextu v rámci game art
• Vizuální popis díla
• Porovnání s jiným dílem z oblasti Game art - především vizuální prvky
• Závěrečné zhodnocení analýzy
Způsob interpretace:
Formální analýza - přijde mi nejvhodnější pro posuzování díla, které dominuje vizuální stránkou
Zdroje:
1. ARCANGEL, Cory. Super Mario Clouds. Whitney [online]. Whitney Museum of American Art 99
Gansevoort Street New York: Whitney Museum of American Art, 2023, 2002 [cit. 2023-04-07]. Dostupné
z: https://whitney.org/collection/works/20588
2. ARCANGEL, Cory. Super Mario Clouds. Cory Arcangel [online]. Stavanger, Norway: studio AT
coryarcangel DOT com, 2002, 2002 [cit. 2023-04-07]. Dostupné z:
https://coryarcangel.com/things-i-made/2002-001-super-mario-clouds
3. MAGNIN, Emilie. Defining an Ethical Framework for Preserving Cory Arcangel’s Super Mario
Clouds. Electronic Media Review [online]. Postfach 3001 Bern, Switzerland: Contemporary Art
conservator MA, 2015 [cit. 2023-04-07]. Dostupné z:
https://resources.culturalheritage.org/emg-review/volume-4-2015-2016/magnin/
4. ZIPPAY, Lori. Cory Arcangel Interview. Electronic arts intermix [online]. 264 Canal
Street, 3W New York: Electronic Arts Intermix, 2005 [cit. 2023-04-07]. Dostupné z:
https://www.eai.org/supporting-documents/674/sr
5. HEILMANN, Mary. Cory Arcangel. Interview magazine [online]. Manhattan, 2011 [cit.
2023-04-07]. Dostupné z: https://www.interviewmagazine.com/art/cory-arcangel
6. BURGOYNE, Robert. Super Mario Clouds and the John Ford Sky: Love and Loss in the Work of
Douglas Gordon and Cory Arcangel. Revista Txt: Leituras Transdisciplinares de Telas e Textos; v. 4
n. 7 (2008) [online]. 2015 [cit. 2023-04-07]. ISSN edsbas. Dostupné z:
doi:10.17851/1809-8150.4.7.36-44
Super Mario Clouds
https://archive.org/details/youtube-IJLf77IMZxc
https://myfanwy.ca/html/mario.html
https://www.youtube.com/watch?v=JN-WCA5-Qxs
https://coryarcangel.com/things-i-made/2002-001-super-mario-clouds
https://stavangerkunstmuseum.no/en/events/i-skyene
Otázky archivace díla.
Malba mraků.
Bitmapové písmo Lo-Res od Zuzany Ličko
Zuzana Magočová
Osnova
• Digitálna typografia/písmo pred 1985
• Zuzana Ličko, magazín Emigre
• Lo-Res font 1985 – bitmapová konštrukcia, „estetika pixelu“
• Technológie ktoré sprevádzali a ovplyvňovali vznik tohto písma
• Macintosh 1984 – prevrat v UI
• Možnosti a limity obrazovky
• Technológia dot matrix tlače s nízkym rozlíšením
Prístup
Po prehodnotení rozsahu témy som zúžila zameranie na jedno písmo Lo-Res (pôvodne s názvom Oakland)
z roku 1985 od Zuzany Ličko, ktorý bol predstavený a používaný v rámci magazínu Emigre. Kľúčové je
zasadenie do kontextu obdobia, v ktorom bolo písmo vytvorené (kontextuálna interpretácia), budem sa
snažiť o prepojenie vtedy novo sa vyvíjajúcich technológií (Macintosh osobný počítač, low-res
tlačiarne) s formou a funkciou tohto fontu, teda ako sa vzájomne ovplyvnili.
Literatúra
DOOLEY, Michael. Critical Conditions: Zuzana Licko, Rudy VanderLans, and the Emigre Spirit
[online]. In Graphic Design USA 18. Watson-Guptill, 1998. Dostupné z:
https://www.emigre.com/Essays/Emigre/CriticalConditionsandtheEmigreSpirit.
SAMARA, Timothy. Letterforms: Typeface Design From Past to Future. Minneapolis: Rockport
Publishers, 2018, 240 s.
STAPLES, Loretta. Typography and the Screen: A Technical Chronology of Digital Typography
1984-1997. In Design Issues. The MIT Press, 2000, 16 (3), s. 19 – 34.
Bitmapové písmo Lo-Res
https://www.emigre.com/Fonts/Lo-Res
JOINME - Plán textu - Téma: ORLAN – dílo: La réincarnation de Sainte-Orlan (1990 – 1993)
Adéla Válková
Interpretační přístup: obsahová analýza
Bodová osnova:
1) Představení umělkyně ORLAN
2) Představení díla La réincarnation de Sainte-Orlan (téma, vizuální prvky, atd.)
3) Motivace umělkyně
4) Kontext + význam díla
Zdroje:
HODGE, Max. ORLAN – a Feminist Icon who Strived for Social Change. KAZOART [online]. 5. 4. 2023.
[cit. 5. 4. 2023]. Dostupné z:
.
JEFFRIES, Stuart. Orlan´s art of sex and surgery. The Guardian [online]. 1. 7. 2009. [cit. 5. 4.
2023]. Dostupné z:
.
MILOSEVIC, Nikola. ORLAN. Widewalls [online]. 11. 10. 2013. [cit. 5. 4. 2023]. Dostupné z:
.
ORLAN. Artnet [online]. [cit. 5. 4. 2023]. Dostupné z: .
SAYEJ, Nadja. ORLAN: I walked a long way for women. The Guardian [online]. 15. 1. 2016. [cit. 5. 4.
2023]. Dostupné z:
.
ZYLINSKA, Joanna. The Cyborg Experiments: The Extensions of the Body in the Media Age. 1. vyd. New
York: Continuum, 2002.
Orlan – La réincarnation de Sainte-Orlan
https://web.stanford.edu/class/history34q/readings/Orlan/Orlan2.html
http://www.medienkunstnetz.de/works/reincarnation/images/1/
https://clampart.com/2014/01/nancy-burson-2/#0
Alexei Shulgin, Form Art
Kateřina Valová
1. Úvod: Představení díla, důvod analýzy, představení způsobu analýzy
2. Představení umělce a jeho obecné tvorby
3. Obecnější popis díla, kterým se zabývám
4. Analýza díla
5. Vložení do kontextu? (porovnat s jinými díly a vliv)
6. Závěr
7. Zdroje
Analýza: Formální interpretace (analýza struktury díla a jeho jednotlivých prvků)
Zdroje:
http://variants.artbase.rhizome.org/Q1249/
https://www.artsy.net/artist/alexei-shulgin
http://www.kunstradio.at/FUTURE/RTF/INSTALLATIONS/SHULGIN/interview.html
http://www.easylife.org
https://v2.nl/archive/people/alexei-shulgin
https://anthology.rhizome.org/form-art
Form Art - Shulgin
https://web.archive.org/web/20080412221507/http://sunsite.cs.msu.su/wwwart/apc.htm
https://web.archive.org/web/20001012172211/http://remote.aec.at/form/about.html
https://nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-9709/msg00020.html
https://www.defnekaynak.com/formart
https://rhizome.org/editorial/2017/jan/12/a-net-artist-named-google-1/