Mediální archeologie Mediální archeologie - definice 2 - výzkum nových i starých médií - průzkum vztahů mezi nimi - sledování toho, jak se proplétá minulost s přítomností - - interdisciplinární charakter - - rozmanitost výzkumných metod a přístupů Mediální archeologie - definice 3 inspirace - Michael Foucault – kniha Archeologie vědění Klíčové pojmy: - epistémé - archeologie - genealogie Klíčová témata - modernita 4 - průzkum moderního městského prostoru a médií spojených s moderním životem - - výzkumy zasazeny do 19. století a raného 20.století - - modernita viděna jako základ pro naší dnešní mediální krajinu - Klíčová témata - modernita 5 -- Walter Benjamin – kniha Pasáže - flanér -https://www.fdb.cz/film/bezucelna-prochazka/trailery/123375 - Klíčová témata - film 6 -- klíčové médium pro modernitu -- nová zkušenost světa -- film atrakcí – Tom Gunning Klíčová témata - film 7 -- nové dějiny filmu – historie diváctví, technologií apod. -- archeologie filmového média – precinema technologies -https://www.eroicafenice.com/film-serie-tv/precinema-storia-del-cinema170050/ - - - Klíčová témata –Historie současnosti 8 - zpochybnění konceptu novosti nových médií - - každá technologie byla v určitém momentu nová - - modely přijetí médií se opakují Klíčová témata – Alternativní historie 9 - psaní alternativní historie nebo přítomnosti - - alternativních historie médií - - pohled na historii médií z jiné perspektivy - - Manuel de Landa – idea robotického historika Hello Tomorrow - https://www.youtube.com/watch?v=qWIX2sjne-k - - Metody– Erkki Huhtamo – studium topoi 10 Metody– Erkki Huhtamo – studium topoi 11 „…the reality of media history lies primarily in the discourses that guide and mold its development, rather than in the "things" and "artifacts" that, for writers like Ceram, form the core around which everything (r) evolves.“ Erkki Huhtamo - From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archaeology of the Media - neexistující motiv média, které přenáší obraz na velké vzdálenosti: Telectroscope Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 12 - hl. úkol: průzkum odvěkého snu lidstva o ultimátním komunikačním médiu - předmětem zájmu nerealizovaná média, vysněná média, vize - jak naše imaginární představy o médiích ovlivňují jejich vývoj i podobu - imaginární média jsou určitou formou mytologie – příklad dot.com bubble Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 13 Rozlišení imaginárních médií Peter Blegvad rozlišuje: media remembered, media observed, media imagined Siegfried Zielinski rozlišuje tři skupiny imaginárních médií: 1.1. Předčasná a opožděná média/aparáty 2. 2.2. Konceptuální média/stroje/aparáty 3. 3.3. Nerealizovatelná média/stroje/aparáty 4. Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 14 Nejčastější narativy a motivy spjaté s imaginárními médiil 1. Imaginární média pro komunikaci s bohem a mimozemskými bytostmi 1. Athanasius Kircher – kniha: Itinerarium extaticum s. opificium coeleste (1656) Seriál Star Trek: Nová generace (1987 – 1994) 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 15 Nejčastější narativy a motivy spjaté s imaginárními médiil 2. Imaginární média pro komunikaci se spirituálním světem Baron von Schrenk-Notzing: Phenomena of Materialization: A Contribution to the Investigation of Mediumistic Teleplastics (1914) E.G. Robertson - Fantasmagorie 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 16 Nejčastější narativy a motivy spjaté s imaginárními médiil 3. Imaginární média pro komunikaci s jinými lidmi Sen o univerzálním komunikačním prostředku 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 17 Nejčastější narativy a motivy spjaté s imaginárními médiil 4. Imaginární média pro překonání vzdálenosti Teleportační zařízení - The Man Without a Body, Star Trek, fotografie vzdálených míst 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. Metody– Eric Kluitenberg -Archeologie imaginárních médií 18 Metody– Sigfried Zielinski - Variantologie 19 Motto: Šťastný nález místo marného hledání - Zielinski zkoumá audiovizuální diskurz za posledních 150 let - mapování rozmanitých historií médií - průzkum vědy, umění a technologie - pojem – anarcheologie médií Metody– Sigfried Zielinski - Variantologie 20 „Variantologie se snaží odhalit historii a vývoj komunikace, umění a médií, který není eurocentrický, který není univerzální, ale naopak pluralitní, který není antropocentrický, ale kosmický a který není pouze lineární, ale je dynamický.“ Usiluje o zpochybnění současné standardizované definice toho, co může být považováno za médium - Tří základní principy variantologie: 1. Koncept varianty 2. Koncept hlubinného času 3. Koncept nové kartografie - touha po hledání rozmanitostí, alternativ a variací historie médií - média zkoumaná ve vztahu k vědě, technologiím a umění Metody– Bruce Sterling – Dead Media 21 - plán vytvořit knihu o mrtvých médiích – pocta mrtvým médiím - kniha o selháních a kolapsech médií, o médiích, která byla nahrazena jinými - - příklad - Sensorama https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=2785 - založení databáze mrtvých médií http://www.deadmedia.org - Metody– Bruce Sterling – Dead Media 22 -Příklad mrtvého média z databáze: -Mayská pyramida boha Kukulkána v Chichen Itzá Metody– Bruce Sterling – Dead Media 23 -Hauntologie – návrat přízraků minulosti, kterých se společnost nedokáže či nemůže zbavit - -V kontextu hudby – snaha evokovat zvukovou estetiku minulosti, touha po návratu do dětství -Dokumentární film – Adam Curtis - https://thoughtmaybe.com/all-watched-over-by-machines-of-loving-grace/ - Metody– Wolfgang Ernst - Media Archeography 24 -- zaměření na materialitu médií - -- studium vyjádření samotných médií - -- technický objekt je archivem technických postupů a myšlení inženýrů - -- odklon od antropocentrického přístupu k výzkumu médií Metody– Umělecký výzkum mediální historie 25 -- umělci provádí kreativní a kritickou reflexi současných i minulých technologií - -- využívání zastaralých médií, která jsou dávána do vztahu se současnou mediální kulturou - -- realizace imaginárních médií - -- tvorba asambláží médií, která pocházejí z odlišných historických období - -- využívání levných technologií, proces recyklace - -- tematizace různých technologických prvků starých médií Metody– Umělecký výzkum mediální historie 26 Gebhard Sengmüller - Paralelní obraz (2008), Vinyl Video (1998), Very Slow Scan Television (2005) https://www.gebseng.com/08_a_parallel_image/ https://vimeo.com/143231189 https://www.gebseng.com/02_vsstv/ - Metody– Umělecký výzkum mediální historie 27 Paul De Marinis Messenger (1998) - https://vimeo.com/245355619 - Metody– Umělecký výzkum mediální historie 28 Zoe Belloff Shadow Land or Light from the Other Side (2000) https://alchetron.com/Zoe-Beloff - Metody– Umělecký výzkum mediální historie 29 Rosa Menkman The Collapse of PAL (2010) https://cz.pinterest.com/pin/207024914099922115/ Metody– Umělecký výzkum mediální historie 30 Werner Nekes Série Media Magica (2005) Mediální archeologie jako životní styl 31 -- rostoucí zájem o stará a zapomenutá média - -- vlna zájmu o retrokulturu - -- kreativní tvorba a modifikace analogových i digitálních technologií (DIY) -https://www.csfd.cz/film/228270-prosime-pretocte/prehled/ - Mediální archeologie jako životní styl 32 -Příklad - Fenomén Steampunku Mediální archeologie jako životní styl 33 -Steampunk jako kreativní tvorba -https://www.weirdhomestour.com/homes/steampunk-wonderland/ - Metody– Mediální archeologie jako životní styl 34 -Steampunk jako kreativní tvorba Mediální archeologie jako edukační prostředek 35