Pozitivní virus •do konce 90. let minulého století - utilitární perspektiva – virus užitečný pouze jako poslušný nástroj • •Po roce 2000 – nový pohled na pozitivní potenciál viru – ekologická perspektiva Ekologická perspektiva •Nový model mediálního prostředí - konektivita, procesuálnost, událost a stávání - mediální ekologie • • • Původ konceptu •rok 1989- Felix Guattari - Tři ekologie (The Three Ecologies) • •tři ekologie: sociální, mentální a environmentální • •Příroda je neoddělitelná od kultury •„Dnes se více než kdy jindy stala příroda neoddělitelnou od kultury; pokud chceme pochopit interakce mezi ekosystémy, mechanosférou a sociálními a individuálními referenčními univerzy, musíme se naučit myslet ,transverzálně‘.“ •Ekologické je přítomno na všech úrovních našeho života – média, stroje, myšlení, sociální aktivity apod. • •2005 – Matthew fuller - Media Ecologies: Materialist Energies in Art and Technoculture •Úkol mediální ekologie - Mapování dynamických vztahů mezi různými procesy a objekty, bytostmi a věcmi, vzory a hmotou •součástí mediální ekologie, stará i nová média • •2007 - Jussi Parikka – pojem digitální ekologie - Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Viruses • •Internetová síť jako polo-autonomní entita • •Prostor pro náhodu • •spojení lidí, digitálních médií a vlivu materiálního prostředí plodí neočekávané efekty a události Potenciál viru pro kultivaci mediální ekologie •Jussi Parikka - Virus přispívá k rozmanitosti digitální ekologie • •digitální ekologie by měla dosáhnout stejné rozmanitosti jako příroda •vhodným nástrojem k tvorbě těchto diferencí je počítačový virus •hledání nových přístupů k vnímání světa – samoorganizace, materialita, aktivita, emergence • •Jussi Parikka - Malware as Operational Art: On the If/Then of Geopolitics and Tricksters •Operational arts – virus jako operační umění, ovlivňuje naše vnímání jiných softwarových aplikací Get a closer look with Street View in Google Earth VR •Tony D. Sampson – modifikovatelný virus • •Přichází s novým modelem vývoje digitálního prostředí, na němž by se podíleli uživatelé počítačů i počítačové viry • •Virus se volně pohybuje mezi počítači , každý jej může modifikovat Saddie Plant – virus jako podnět pro rozvoj našeho estetického cítění •Virus může vytvořit něco krásného • •nádherné zbarvení tulipánu je příznakem nemoci • •virus determinoval zájem o pestrobarevné květiny a ovlivnil jejich reprezentaci v umění • •anomálie umožňuje bojovat proti konformitě a racionalizaci světa • • Natalie Jeremijenko – OneTrees • • •https://web.archive.org/web/20080114003331/http://www.nyu.edu/projects/xdesign/onetrees/references /index.html • • Natalie Jeremijenko – OneTrees •Ústřední téma díla - mediace mezi přírodou a komputací • •Reálné zasazené stromky vs. jejich digitální reprezentace • •Upozorňuje na odlišné vnímání času v digitálním a fyzickém světě • •https://www.youtube.com/watch?v=uHy0O0UYZNo • • • • Present: Download a Friendly Virus for Your Computer - David Claerbout (2000) •https://www.facebook.com/davidclaerbout/videos/present-download-a-friendly-virus-for-your-computer /2466710966904691/ • •https://awp.diaart.org/claerbout/chooseflower.html • •