Softwarová studia - vznik disciplíny • Software považován za neutrální nástroj (instrumentální pohled) • mediální studia - zaměření na tvorbu, distribuci a interpretaci mediálního obsahu • opomíjení zásadní vlastnosti digitálních médií - programovatelnost • kulturní x počítačová logika (Lev Manovich) • vliv počítačové logiky na naši kulturu - kulturní překódování • software je nedílnou součástí naší kultury ^ ^ ^ ^ íífe áfe áfe áfe íáfe áfe W W W W WWW WW n n n n Příklad kulturního překódovár Hra Space Invader SB PRINT "fl7a00736806H6a001SOF FES02B0SCDDE4-03SS02S00 1B0736HE00 OSS©10FE22F6" SO PRINT "447E0625lOFE10FEC9FD SES12547365006E70EFE7DED50CB52S0 07FEBC28012C" 95 PRINT "1B03343500CB622007FE R22SO12D1803343500FD7521368D3RF7 4.4R72804232B " lOO PRINT " 1S04-3S0DCB4-22009CBRD 36AE22F644180B343SDD2900064BlOFE ]OFEC92flF544" lOS PRINT "36B02fiF4443B30112000 FD6E212646FD3620007ED61CCB7F201B D60HCB7F28 1 "7 " HO PRINT "3RF54.4.R72014-3RFB4-4.R7' 20111922F444R7ED52IS173435C5DDE1 CBDDE17EFESO" 1 IB PRINT "200418001804FD3620FF 00OOH7EDS27CFE4420BF21BF46051F23 7EFE80C29D4110F7061910FEC9" 300 LET R=18346 3 10 LET S=R 320 LET R=900 330 LET M*="1100402123407EH7C20 040237EFE0120" 34-0 GO SUB R 3BO LET M$="FR237ED61C070707074 7237ED61CSO12" 3SO GO SUB R 3~70 LET M$= " 13237EFE0120EC237EF E7620FR2318D6" 3SO GO SUB R 390 LET S=USR(S) 900 LET H=CODE(M$)-28 9 10 IF H=-27 THEN RETURN 920 LET Mt=TL$IM$) 930 LET L=CODE(M$)-28 94-0 POKE fl,lBxH+L 9SO LET M$=TL$IM$) 9SO LET R=R+1 9TO GO T O R • • • • • • • • • • • • • I 9 4 2 1 8 4 2 1 • • 18 • • • • 3C • • • • • • 7£ • • • • H D B • • • • • • • • f f m m 24 SA AS Softwarová studia - vznik disciplíny • 2001 - První zmínka o softwarových studiích v knize Jazyk nových médií (Lev Manovich) 2006 - Software studies Workshop (Matthew Fuller) 2008 - kniha Sotware Studies/ A Lexicon (editor Matthew Fuller) 2008 - Lev Manovich - první akademický studijní program - Iniciativa pro softwarová studia na Californské univerzitě v San Diegu 2008 - M IT Press - ediční řada Software Studies https://mitpress.mit.edu/topics/diqital-humanities-new-media/software-studies 2011 - vznik nové publikační platformy recenzovaný online časopis Computational Culture - http://computationalculture.net Další příbuzné disciplíny • Kritická studia kódu (Critical Code Studies): interpretace kódu v kontextu kultury, praxe, ideologie nebo mocenských praktik • Mark C. Marino, Nick Montfort • https://criticalcodestudies.com • Studia platforem (Platform Studies): analyzují vztahy mezi hardwarem a softwarem, průzkum architektury hardwaru • lan Bogost, Nick Montfort • https://mitpress.mit.edu/books/series/platform-studies Návrh komplexní analýzy digitálního artefaktu Ian Bogost - Videogames are mess, 2009 http://www.bogost.com/writing/videogames are a n s.shtml o u o < LU CL RECEPTION/OPERATION INTERFACE FORM/FUNCTION PLATFORM Metodologie softwarových studií: tři přístupy • 1. Metoda komparace - Noah Wardrip Fruin • systematické srovnávání děl a idejí, které přibližně ve stejné době formulovali vědci a umělci • příklad - srovnání povídky Zahrada, kde se cestičky rozvětvují (Jorge Luis Borges, 1941) a návrhu zařízení Memex (Vannevar Bush, 1945) • v obou dílech byla formulována myšlenka hypertextu 2. Evropská větev softwarových studií - Matthew Fuller - kritický přístup k softwaru, interdisciplinární výzkum průzkum softwaru prostřednictvím prověřených metod tradičních humanitních disciplín (sociologie, kritická teorie, mediální studia, teorie vědy, teorie umění) odkrývání historického rozměru softwaru a jeho možných budoucností (spekulativní software - Matthew Fuller) koncept hackability (Anne Galloway) - otevřenost softwaru pro další rozvíjení, vylepšování či přizpůsobování potřebám uživatelů • 3. Americká větev softwarových studií - Lev Manovich - zaměření na vývoj nových a adekvátních nástrojů k výzkumu softwaru a digitální kultury • soustředění na zkoumání kulturního softwaru • Koncept hloubkové remixovatelnosti - směšování všech médií v rámci softwaru • Specifický směr výzkumu Kulturální analytika Kulturální analytika • Lev Manovich - text - Cultural Analytics: Analysis and Visualization of Large Cultural Data Sets. • změnil se způsob distribuce, tvorby i prezentace uměleckých děl a kulturních artefaktů • obrovský nárůst množství obsahu generovaného uživateli • Jak analyzovat množství kulturních dat, která máme k dispozici? • Řešení: nový přístup ke zkoumání uměleckých děl a kulturních produktů současné kultury prostřednictvím digitálních technologií - kulturní analytika Kulturní data kulturní analytika se zaměřuje na analýzu a vizualizaci velkých kolekcí vizuálních dat zejména současná data dostupná na webu • Software Studies Iniciativě (2007) - činnost - práce s velkými kulturními daty z oblasti umění a kultury, vývoj aplikací pro zpracování dat • využití nejmodernější techniky - systém HIPerSpace Příklad - analýza jednoho milionu stránek manga komiksů Kritická analýza softwaru It looks like you're writing a letter: Microsoft Word (2000) - Matthew Fuller • Kritická analýza programu Microsoft Word • https://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l- 0009/msg00040.html Save Ctrl+S Save As... Save as Web Page... File Search... Permission Versions... Web Page Preview Page Setup... Print Preview Print... Ctrl+P Send To Properties * Foi Cli|- :• Professional and Easy „mat Painter • J U 4 4 • » • f " » * 1 — 3 — . write a letter in MicrosoftDate; Jan. 13,21 Word L Attar The Supervisor ^ I B ^ ^ I K^E Electric Board • Rules & Types Formal Informal Sub— RggardinK Frequent Breakdown in Electricity Supply Respected Sir With duey area. It Causes a lot of problem ?o trie Resident of trie area, Board Exams are Near and student are • rti.icy •"light ?. ..e- tc E>:trici~ "reak-: ::vn ar: rhar-efr^ case: : ; r c - b a n d :: "&ft "a .<= also Increased. I hope you would realize our p-rctrlems and would take sine! action againsl Those who are found guilty. I Shall fie Thankful To Vou. Select' QS Engmh [Unitíd Stat«| m m It looks like you're writing a letter, Would you like help? • Get help with writing the letter • Just type the letter without help l~~ Don't show me this tip again Kritická analýza softwaru It looks like you're writing a letter: Microsoft Word (2000) - Matth ew Fuller umělec Jaroslav Vašek • • • • • • • • • • • • • • • • • •:;.::::::::::::»:::::;::::::::::::::::::::::..••::::• * • • • • • • • • » • •••• •*••••••••••••••••• ZZm • *mmm «•••••••••••••••••••• • • _ _ • • » • • • • • • • • • • • • • • • • • • •••• mwmm • • ••• •? • • • • • • • * • liHiiHiiurtM"* • • • • • • • • ••» • • • • • • • • • ( • • • • " f " " • • • • • I • " • " • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • ' _ * • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • B B B I 1 1 I B B 0 I B B I B B B B • 1I flfl • • • f l ! • • I l l • • • • • • 1 • • • IB* • • • 1 B B B B B . Bl I • B. :. I B B • • • 1I P B • • mm m m m\ 1 B B B B B B : J U B B I B • . • • • I I I IBB • • • • 1• • • • i • I I I B B B B B B B I • B f l lIB I I B • • • 1trm • • • • • I• • • • •I B B B B B I 1: II IE : l i 111 • 1IB •fl•tflfl • • • 1I B B • •••I1 B i l l B B B B I I I B B B I IB • I I B • • • 1 £ I • • • •• • • IE H B K t l I B B B I I B B B B 1 • • I I I IB • • • • B 1 I I I L B I U I! • • 1• J Ľ — J I I B B B I • • • • • • • 1 • • I I IIB • • I B l • 1 II • • • • •• • • 1m i l i B B B B B B I I IB • • • • I I I • • 1IBB • I I IIII ľ 11 I B B 1 B B I I I I M I i • B B B IIB • • • • ! • • • • • 1I I I • • • • 1 • • •• • • • • • B B fl B B B B B B B • I l l l n " • • • l I f II • • H n i l i• • • II I B B 1I B B B I fl I I I I III B B B B B l • • I • • • 1r w a a n i IB I• • • • • • • • • • • • • • • • M r i ] • • • • • : • I I I 1• 1 1 — iiI B B IB l l f l f l I • • • • • • • • • 1 B BB B B I I B B • • • • • • I Ii n n 1 B B IB BB B B B B I B l IBB : B B B :• • • • • •n~< I I I • • • • • • IIH i l l • • JI B B B I B • • • • B I B • • i a a I B B B I B B I I B • • • • ! • • 1I B B B B 1 B B B B B III • • • • a • • • • • I I I • • • i I B B B t f n h M r x i n i • •••Ii a B I B • B B B fl; 1 • B B B Ii a a B B B B l l l l • Bfl • • • • • • • • • I B B I B I I : • • • i I iBB • B B B B B B • • • • • • • • O O O I I I I B I IBBBI I • • • • • • • B f l B B f l f l f l B l IB I B fl B 1 • • •B. • •1 • • • • o o o i • • • 1I B B B B 4I B B B I • • • • I B B B B >> B B B B B i « • • • • • • • • • • • • o r j o a a a i • • • • • I B B B B • f l f l f l l IB B B i a a • • • • • • I • I I O O O l l l I B B • • 1 1I B B B B B I II B B • • • • • • • I B B • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • f l B B f l U ooo ooo O Ů Ů w B B 0 0 4 • • • 0 0 • • • O O Q i i f l ' • • • • • • O O O H B I I I I I t i l I ô 7^ A Inside Photoshop Lev Manovich (2011) Kritická analýza programu Adobe Photoshop http://computationalculture.net/insid e-photoshop/ Inside Photoshop Lev Manovich Inside Photoshop - Lev Manovich https://wwwTeddit.eom/r/movies/comments/3zhakx/the genesis sequence from star tr ek ii the wrath/ https://www.historvofinformation.com/detail.php?id=3141 Aktuální témata softwarových studií Zlá média (Evil Media) • Autoři v publikaci Evil Media rozvíjejí implikace korporátního sloganu firmy Google: „Don't be evil.", tedy „nebuď zlý" nebo „nedělej špatné věci", Zabývají se hledáním odpovědí na otázku, co by se stalo, kdybychom toto předsevzetí obrátili. • snaží se překročit tuto ustavenou dichotomii mezi „zlými" a „hodnými" médii • zaměření na ambivalentní, hraniční, potenciální a skryté chování mediálních forem • aktivní role digitálních médií - média iniciují a provokují, překrucují a ohýbají, manipulují • Průzkum šedé zóny - neviditelné struktury, které do značné míry ovlivňují chování vlády, obchodu a kultury, unikají naší pozornosti Zlá média (Evil Media) • Kniha Evil Media - autoři Matthew Fuller a Andrew Goffey • soubor výzkumných a analytických metod pro zkoumání manipulativních praktik médií • každé médium může manipulovat, záleží na tom, jak je využíváno v konkrétním kontextu • Hlavní cíl - odhalovat a analyzovat rozmanité taktiky médií • průzkum složitých a nepřehledných vztahů, které rozvíjíme s médii (interakce lidských a strojových aktérů) Zlá média (Evil Media) Eristická dialektika • soubor lingvistických ozvláštnení, která mají být užívána k prosazení zájmů řečníka • rétorické klamy či lsti určené pro vedení co nejpřesvědčivější argumentace ve prospěch nějakého tvrzení • Úkol eristické dialektiky - identifikovat a analyzovat tyto rétorické figury aby mohly být ve skutečných debatách ihned poznány a zničeny • Eristika programovaných médií - digitální média svojí interaktivitou vytvářejí infrastrukturu pro vedení diskuze, přináší nové strategie manipulace • výzkum vedoucí k demaskovaní klamných rétorických figur uplatňujících se v šedých zónách digitálních médií Zlá média (Evil Media) Eristická dialektika Seznam taktik digitálních médií - zdroj: Jana Horáková - Úvod do softwarových Ol Vyhni se reprezentaci (Bypass Representation) 02 Prozkoumej anachronismy (Exploit Anachronisms) 03 Podněcuj (zhoubné) bujení (Stimulate Malignancy) 04 Stroj jako soubor topoi3 2 0 (Machine the Commonplace) 05 Učiň náhodné esenciálním (Make the Accidental the Essential) 06 Přesměruj stratagemata (Recurse Stratagems) 07 Zruš zaujetí (Rapture of Capture) OS Obelstít aparát (Sophisticating Machinery) 09 Co je dobré pro přirozenýjazyk, je dobré i pro (What is Good for Natural Language is Good for 09 formálníjazyk Formal Language) 10 Znej svá data (Know your data) 11 Osvoboďdeterminismus (Liberate Determinism) 12 Ekonomie nepozornosti (Inattention Economy) 13 Mozky mimo jazyk (Brains Beyond Language) 14 Udržuj svoji taktiku v tajnosti co nejdéle (Keep Your Stratagem Secret As Long as Possible) 15 Všímej si symbolů, význam bude následovat (Take Care of the Symbols, The Sense Will Follow) l6 Kreativita hmoty (The Creativity of Matter) Zlá média (Evil Media) Základní koncepty evil media studies Klíčové myšlenky: • Mimo reprezentaci • Zpředmětněný jazyk • Iracionalita (sofistika programování) • Afekt • Hypnotická sugesce • Princip zla