Jak psát recenzi RENÁTA PŘICHYSTALOVÁ Výsledek hlasování ankety na tudle: Nerudová, Z.: Po stopách nejstaršího osídlení Brna 12 hlasů v Tudle (11 hlasů: Peksa, V. a kol.: Interdisciplinární výzkum středověké sakrální architektury. Metodická příručka 9 hlasů: Galetová Lázníčková. M. ed.: Nejstarší šperky a ozdoby těla) Recenzia/recenze/Peer review/Rezension  Odvozené z latiny: re + censere – posuzovat, konat přehlídku, uvažovat, pozorně si prohlížet a hodnotit  V současném jazykovém povědomí se recenzí rozumí kritické posouzení/ocenění nějakého odborného, vědeckého či uměleckého díla/práce  Velký slovník naučný m/ž, 1999: „1. shrnující zhodnocení vědeckého nebo uměleckého díla; posudek, kritika; 2. posuzování řízení, jímž prochází vědecké nebo umělecké dílo před vydáním.“  Pozor! Neplést si recenzi s anotací!  Anotace: stručná hodnotící informace o obsahu publikace/díla/článku apod. (z latinského ad-, k a notare, poznamenat) Anotace (z latinského ad-, k a notare, poznamenat) k dokumentu pevně připojené  a vytváří je jeho autor (například anotace či resumé odborného článku)  a vytváří je někdo jiný, redaktor nebo recenzent (například anotace na záložce a na obalu knihy, DVD atd.) Tyto anotace vznikají až dodatečně (například čtenářské poznámky na okraji knihy, diskuse k článku na Wikipedii atd.) nejsou s textem fyzicky spojené  stručně charakterizují jeho obsah pro usnadnění výběru uživatele (například anotace v knihovnické databázi, v bibliografii, v nakladatelském katalogu)  posuzují a kritizují dokument z hlediska uživatelů nebo odborníků (stručné recenze, hodnotící poznámky v časopisech, blozích a pod.) Anotace mohou mít formu  poznámek k jednotlivým místům textu, například na okraji knihy (marginálie)  stručného shrnutí obsahu dokumentu  hodnotících či kritických poznámek uživatelů (diváků, čtenářů nebo posluchačů)  V lingvistice se anotací často míní doplnění původního textu o slovní rozbor. Soubory takto anotovaných textů tvoří korpusy a jsou důležitou pomůckou při tvorbě strojových/el. překladů a podobně Rešerše  Rešerše (z francouzského recherche - hledání) může být:  Vyhledávání informací o určité problematice na základě konkrétního požadavku  Soupis vyhledaných informací jako výsledek.  S rozvojem internetu a online-databází se povaha rešeršní práce výrazně změnila a mnozí uživatelé si informace vyhledávají sami, pomocí webových vyhledávačů a databází. Dobře napsaná recenze by měla obsahovat  Popisně informační pohled na recenzované dílo - uvádět základní bibliografické údaje; základní citace; údaje o nakladatelství; rozsah a obsah práce  Analyticko-kritický a hodnotící pohled na recenzované dílo - hodnocení uspořádání a členění díla z formálního hlediska; důkladná analýza myšlenkového přínosu díla; upozornění na sporné, diskutabilní eventuálně mylné/zavádějící názory autora/autorů RECENZE Dobře napsaná recenze by měla obsahovat - celkové zhodnocení významu díla, jeho přínos pro příslušný obor - měla by obsahovat názor na odbornou hodnotu díla, jeho (ne)užitečnost pro vývoj/posun dalšího bádání v sledované oblasti Plně respektuj smysl a funkci recenze! - Je nutné uvědomit si, že recenzi bude číst i autor díla, který může nekompromisně ostře formulované výhrady brát v osobní rovině – je nutné vyhnout se osobním invektivám - Recenze má být psaná s erudicí, nadhledem a velkoryse – ne hnidopišsky - Recenzent nepíše recenzi z pozice „vševěda, všeuměla nebo všudybyla“ - Recenzent bude taktéž někdy někde recenzován - Recenze má co nejvíc zrcadlit vědeckou/uměleckou akribii recenzenta Co by nemělo v recenzi chybět (aneb struktura) Struktura může být opravdu velmi různá. Lze například začít nějakou úvodní vstupní úvahou, pokračovat charakteristikou knihy, dále navázat polemikou/úvahou nad některou z tezí a uzavřít závěrečným hodnotícím shrnutím. Cest je opravdu mnoho, proto nabízíme spíše několik otázek, které je dobré si při promýšlení recenze klást (není nutné na každou z nich odpovědět!): • Bylo téma knihy zpracováno už dřív? Kým a jak? Přináší kniha k problému něco nového? • Přistupuje autor k problému tradičně, nebo s novou perspektivou? Nabízí nějakou novou tezi? Pracuje s tématem konzistentně, nebo jsou ve výkladu rozpory? • Pracuje se dostatečně s kontextem? Zná autor aktuální literaturu a diskutované oborové problémy? • Kde je vlastně autorem? Pokud je to zkušený badatel, jakou hraje tato práce roli v jeho díle? • Je kniha čtivá? Je dobře redakčně a nakladatelsky připravená? • Jaké jsou ambice knihy? Daří se autorovi plnit, co si předsevzal? (Poznámka: Vyplatí se nepřeskakovat v knihách úvody!) • Je kniha určená jen specialistům, nebo se z ní mohou něco dozvědět i (informovaní) laici? http://jakspravnepsat.com/recenze.htmlJak dobře psát – seminář pro studenty dějin umění Spousta, V. 2003: Jak psát recenze. Pedagogická orientace 1, 101–109. https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Recenze https://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv- casopisy/recenze- 1#:~:text=Asi%20nejpodstatn%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD%20je%20pro%2 0%C4%8Dten%C3%A1%C5%99e,m%C4%9Bl%20obsahovat%20shrnut%C 3%AD%2C%20vyj%C3%A1d%C5%99en%C3%AD%20postoje