Jak zjistím, že předávám to, co chci? 6. 3. 2024
V rámci této lekce jsme společně řešili, proč je nezbytné ověřovat si, zda předáváme to, co jsme si naplánovali, a zda se to promítá i do výstupů na straně účastníků vzdělávacích aktivit. Řešili jsme, jak nám k tomu napomáhá formulování kritérií a jak s nimi lze pracovat v rámci formativního hodnocení, které pomůže jak účastníkovi, tak lektorovi v přípravě další lekce.
ZADÁNÍ ÚKOLU:
Lektorujete vzdělávací blok, jehož cílem, je: Účastník
napíše abstrakt odborného článku.
Vaším úkolem je zvolit kritéria pro hodnocení produktů účastníků, tzn. abstraktů, a rozhodnout se, jak je budete vyhodnocovat. Zvolíte check-list? Nebo sadu kritérií? Body s komentáři?
Kritéria formulujte podle následujících kritérií:
KRITÉRIA PRO TVORBU KRITÉRIÍ: |
|
budou minimálně
tři |
|
budou vycházet
z popisu abstraktu níže |
|
VYMEZENÍ ABSTRAKTU (dle
materiálů KISK FF MU)
Abstrakt obsahuje všechna důležitá sdělení z článku. Je v
něm stručně nastíněno vše potřebné – metodologie, závěry, způsob práce, téma.
Bývá často delší, je tedy jistou kondenzací obsahu daného textového útvaru.
Čtenáře neláká, ale seznamuje s vlastními výsledky.
PRODUKT UČENÍ, KTERÝ
HODNOTÍTE, MŮŽE VYPADAT NÁSLEDOVNĚ: (Machů; upraveno ZŠ)
Studie prezentuje výsledky
zajímavého výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit informace o nadaných
dětech. Prvním výzkumným nástrojem byly nominační dotazník pro třídního učitele
jako metoda identifikace 71 nadaných dětí. Ve druhém dotazníku vybrané nadané
děti odpovídali na otázky: Jaké je tvoje největší přání? Z čeho máš největší
radost? Z čeho máš největší strach? Co tě nejvíc trápí? Na základě srovnání
těchto dat se skupinou dětí bez identifikovaného nadání byly definovány kategorie
pro skupinu nadaných dětí z našeho výzkumu.
SVOJI PRÁCI ODEVZDEJTE NA VLASTNÍ LIST V JAMBOARDU
Těším se na Vaše nápady :)
Zuzana Šalamounová
NAVÍC:
Zde máte k dispozici video, v němž můžete sledovat formativní hodnocení produktu. Hodnocení je současně vrstevnické, poskytují ho sami učící se. Video reprezentuje základní znaky formativního hodnocení, takže byste po jeho shlédnutí měli být s to uvést alespoň 5 znaků tohoto typu hodnocení. Současně se můžete zamyslet nad otázkou, co by se stalo, kdyby byl produkt na počátku hodnocen klasicky, sumativně.