Jak předat ostatním to, co víme. Základy lektorských dovedností.

Jak zjistím, že předávám to, co chci? 6. 3. 2024

V rámci této lekce jsme společně řešili, proč je nezbytné ověřovat si, zda předáváme to, co jsme si naplánovali, a zda se to promítá i do výstupů na straně účastníků vzdělávacích aktivit. Řešili jsme, jak nám k tomu napomáhá formulování kritérií a jak s nimi lze pracovat v rámci formativního hodnocení, které pomůže jak účastníkovi, tak lektorovi v přípravě další lekce. 

ZADÁNÍ ÚKOLU:

Lektorujete vzdělávací blok, jehož cílem, je: Účastník napíše abstrakt odborného článku.

Vaším úkolem je zvolit kritéria pro hodnocení produktů účastníků, tzn. abstraktů, a rozhodnout se, jak je budete vyhodnocovat. Zvolíte check-list? Nebo sadu kritérií? Body s komentáři? 

Kritéria formulujte podle následujících kritérií:

KRITÉRIA PRO TVORBU KRITÉRIÍ:

 

budou minimálně tři

 

budou vycházet z popisu abstraktu níže

 


VYMEZENÍ ABSTRAKTU (dle materiálů KISK FF MU)

Abstrakt obsahuje všechna důležitá sdělení z článku. Je v něm stručně nastíněno vše potřebné – metodologie, závěry, způsob práce, téma. Bývá často delší, je tedy jistou kondenzací obsahu daného textového útvaru. Čtenáře neláká, ale seznamuje s vlastními výsledky.


PRODUKT UČENÍ, KTERÝ HODNOTÍTE, MŮŽE VYPADAT NÁSLEDOVNĚ: (Machů; upraveno ZŠ)

Studie prezentuje výsledky zajímavého výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit informace o nadaných dětech. Prvním výzkumným nástrojem byly nominační dotazník pro třídního učitele jako metoda identifikace 71 nadaných dětí. Ve druhém dotazníku vybrané nadané děti odpovídali na otázky: Jaké je tvoje největší přání? Z čeho máš největší radost? Z čeho máš největší strach? Co tě nejvíc trápí? Na základě srovnání těchto dat se skupinou dětí bez identifikovaného nadání byly definovány kategorie pro skupinu nadaných dětí z našeho výzkumu.

SVOJI PRÁCI ODEVZDEJTE NA VLASTNÍ LIST V JAMBOARDU



Těším se na Vaše nápady :)

Zuzana Šalamounová



NAVÍC:

Zde máte k dispozici video, v němž můžete sledovat formativní hodnocení produktu. Hodnocení je současně vrstevnické, poskytují ho sami učící se. Video reprezentuje základní znaky formativního hodnocení, takže byste po jeho shlédnutí měli být s to uvést alespoň 5 znaků tohoto typu hodnocení. Současně se můžete zamyslet nad otázkou, co by se stalo, kdyby byl produkt na počátku hodnocen klasicky, sumativně.