Jak předat ostatním to, co víme. Základy lektorských dovedností.

Jak podpořit učení mezi účastníky? 27. 3. 2024


V dnešní lekci jsme společně řešili, proč během vzdělávacích programů má smysl používat skupinovou práci, jak nastavit zadání, s nímž skupina pracuje, ale také to, jaký je rozdíl mezi skupinovou a kooperativní a jaké role je možné zvažovat. 

Hodinou nás provázely následující otázky, na které jsme společně hledali odpovědi: 

KOOPERATIVNÍ VYUČOVÁNÍ

Shrnutí zásad kooperativní výuky z pera přední české odbornice Hany Kasíkové naleznete níže.

SKUPINOVÉ ROLE

Možností, jak nastavit skupinové role je velmi mnoho, na hodině jsme si ukázali dva rozdílené přístupy, shrnuté v následujících infografikách. 

ÚKOL

Váš úkol se tentokrát váže k vymezení rolí v kooperativně uspořádané práci. Na výběr máte dvě varianty:

a) Nastavte si libovolný cíl pro vzdělávací aktivitu, kde jako organizační formu můžete využít kooperativní výuku. Aktivitu stručně popište (krátkou anotací, vč. cíle) a poté navrhněte, jaké role by bylo možné nastavit pro účastníky vzdělávání.

b) Podívejte se na ukázku z virtuální hospitace dějepisu: https://audiovideo.rvp.cz/video/2625/VIRTUALNI-HOSPITACE-%E2%80%93-DEJEPIS-IKONOGRAFIE-GOTICKE-ARCHITEKTURY.html, kde vyučující zadává skupinovou práci. Podívejte se také na část skupinové práce (kapitola skupinová práce). Poté navrhněte, jaké role by mohl učitel rozdělit mezi studenty tak, aby místo skupinové výuky realizoval výuku kooperativní. Vaše řešení napište sem: https://muni-arts.padlet.org/brucknerova/u-en-ve-skupin-3e6spnrzs4q0jlp1