Základy argumentační analýzy

Úvod (19. 2.)

Vítejte v kurzu Základy argumentační analýzyČemu se vlastně lze v kurzu o argumentaci věnovat? Hodnocení argumentů, kdy nás zajímá kvalita přesvědčování; tvorbě argumentů, kdy nás zajímá úspěšnost přesvědčování; a rozboru argumentů, kdy nám jde o náležité porozumění přesvědčovacímu postupu. 

Máme tu tři cíle, evaluativní, praktický a analytický. V tomto kurzu se budeme věnovat především tomu poslednímu cíli. Budeme se snažit pochopit a popsat, jak se mluvčí snaží přesvědčit posluchače, tedy zda se vůbec snaží přesvědčit (určení argumentu); o čem se snaží přesvědčit (určení teze) a čím se snaží přesvědčit (určení důvodů). 

V druhé části kurzu se dostaneme také k tématu evaluativnímu, kdy využijeme argumentační rozbor k tomu, abychom argumenty podle určitých kritérií zhodnotili. Třetí cíl, praktický, budeme sledovat jen nepřímo. Můžeme doufat, že když si vytříbíme analytický aparát a ujasníme kritéria kvality, že to bude mít dobrý vliv i na naše vlastní výsledky.

Tento kurz je kurzem interpretačním. To znamená, že nám půjde o náležité porozumění určitému sdělení, přesněji o náležité porozumění určitým vrstvám sdělení. Budeme se věnovat tomu, co kdo napsal či řekl, co tím asi myslel, proč to řekl a jestli by to mělo mít nějakou váhu. 

Interpretační kurzy obecně mohou být pro některé posluchače frustrující: málokdy máme při výkladu po ruce zcela drtivé důkazy o zamýšleném smyslu; málokdy je jisté, co se tím míní; výpovědi lze často klasifikovat různě, a jeden a tentýž úsudek může být dobrý, pokud to neznámý mluvčí mínil upřímně, může ale být špatný, pokud to neznámý mluvčí mínil zaujatě a sledoval tím vlastní prospěch. Interpretace je umění pravděpodobnosti, nikoli umění jistoty. 

Předpoklady

Z toho plyne i to, jaké schopnosti jsou pro argumentační analýzu důležité: jazykový cit (tj. schopnost určit předpoklady a důsledky slov, schopnost odlišit různé významy téhož výrazu, schopnost zvážit alternativní projevy, které přicházely do úvahy) a analytická neutralita (tj. schopnost pozdržet hodnocení, odhlédnout od svých hodnot a cílů, schopnost nadhledu). 

Podmínky ukončení

Čtyřikrát během semestru budete v hodině skládat KvIS, přibližně desetiminutový test s uzavřenými otázkami. Tyto kvízy budete skládat ze svých digitálních přístrojů (mobily, tablety, laptopy) přinesených přímo na lekci. Abyste tento kurz absolvovali, musíte v alespoň jednom z těchto kvízů získat polovinu získatelných bodů a zároveň se musíte aktivně zúčastnit alespoň tří z těchto čtyř kvízů. Termíny kvízů budete vědět nejpozději týden předem. Jiné podmínky ukončení nejsou, tj. docházku nebudu kontrolovat (s výjimkou oněch kvízů), na konci kurzu nebude žádný velký závěrečný test, nebudete muset - ale ani moci - psát nějaký dodatečný esej, nebudou žádné možnosti kompenzace atd.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2024/CORE056/um/Kriticke_mysleni.pdf