Každodennost v kyberprostoru: návod k přežití

Týden 7 - Mediální kyberprostor v době postfaktické

Svět, ve kterém žijeme, je stále více závislý na mediálních technologiích, jež nás propojují se zbytkem světa. Vytvářejí síť, ze které je čím dál obtížnější vystoupit. Na mediální podněty máme často pouze reflexivní reakci, bez snahy o hlubší porozumění. V současnosti na ovlivňování lidí nemusíte vlastnit celostátní média. Mnohdy postačí dobře vedený online profil...

- PhDr. Bedřich Musil



Medialni kyberprostor v dobe postfakticke Doba postfakticka v medialnim prostoru
PDF ke stažení
Úkol

Zahrajte si hru Chcete se stát dezinformátorem? 

Vyzkoušejte si, jaké je to šířit falešné zprávy. Jaká je vaše taktika? Povede se vám ovlivnit davy?

Do odevzdávárny vložte zpracovanou osobní reflexi na tuto hru. Reflexe bude obsahovat shrnutí toho, jakou strategii jste pro průchod hrou zvolili, jak se Vám  dařilo a k jakému cíli jste došli. 

Rozsah min. 1 000 znaků.

Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny do 24. 4. 2024 do 23:59


Co bude v testu?


Jakým způsobem lze minimalizovat riziko phishingového útoku spojeného s falešnými odkazy?

a) Ignorováním všech e-mailů s odkazy.

b) Kontrolou adresy odkazu před kliknutím.

c) Vyplněním všech údajů na cizích webových stránkách.


Co není znakem phishingu?

a) Text je plný hrubek, překlepů.

b) V e-mailu je urgentně vyjádřen omezený čas na reakci.

c) Tělo e-mailu je nevzhledné, používá různé velikosti písem, různé fonty.


Co je tzv. honey trapping?

a) Komunikační technika na základě metody cukr a bič.

b) Komunikační technika využívající romantický až sexuální tón ze strany ovlivňovaného.

c) Komunikační technika využívající romantický až sexuální tón ze strany ovlivňujícího.


Co vyjadřuje zkratka FOMO?

a) Strach z chybování (fear of misleading off).

b) Strach ze stížností (fear of moaning minnie).

c) Strach ze zmeškání (fear of missing out).


Co vyjadřuje zkratka JOMO?

a) Radost ze zmeškání (joy of missing out).

b) Radost ze vzpomínek (joy of memories of).

c) Radost z vedení (joy of managing on).


Manipulace chápání světa ve prospěch útočníka a dosažení cílů skrze kyberprostor se nazývá 

a) Informační válka

b) Kognitivní válka

c) Válka algoritmů


Co je to netolismus?

a) Závislost, až drogového charakteru, na bytí online, ať na sociálních sítích či v online hrách.

b) Netolerování. Chorobná neochota akceptovat cizí názory, postoje, hraniční až s xenofobií.

c) Období před masivním rozšířením internetu.