Design Management & Leadership MasterClass1 Design Management & Leadership MasterClass DESB43 5. března 2024, Matěj Káninský Design Management & Leadership MasterClass2 Co nás dnes čeká 1. Otázky k organizaci předmětu a ukončení (5 min) 2. Přednáška (55 min) ̶ Stav UX 2024 ̶ Org design maturity prakticky ̶ Design business case 3. Diskuze (30 min) Design Management & Leadership MasterClass3 Otázky k organizaci předmětu a ukončení Design Management & Leadership MasterClass4 Stav UX 2024 Design Management & Leadership MasterClass5 Stav UX 2024 ”Much like late-stage capitalism, late-stage UX is characterized by its market saturation, heavy focus on financial growth, commoditization, automation, and increased financialization.” Source: https://trends.uxdesign.cc Design Management & Leadership MasterClass6 Charakteristiky Late-stage UX Source: https://trends.uxdesign.cc Design Management & Leadership MasterClass7 Charakteristiky Late-stage UX Source: https://trends.uxdesign.cc Design Management & Leadership MasterClass8 Budoucnost design leadershipu Sources: https://uxdesign.cc/are-shareholders-the-real-users-5f53339963ae https://uxdesign.cc/ux-leadership-is-failing-and-what-we-can-do-about-it-03f570f89bcb https://www.fastcompany.com/91027996/the-big-design-freak-out-a-generation-of-design-leaders-grapple-with-their-future https://jakobnielsenphd.substack.com/p/ux-roundup-20240226#§fewer-ux-firms-and-teams-more-ux-jobs Design Management & Leadership MasterClass9 Co si z toho vzít? 1. Musím chápat, jak v dané firmě uspět Kde je v org design maturity modelu a umět s danou fází pracovat. 2. Musím firmě přinášet hodnotu Moje práce musí přispívat k cílům, být vidět a musím ji umět prodat. Design Management & Leadership MasterClass10 Co si z toho vzít? 1. Musím chápat, jak v dané firmě uspět Kde je v org design maturity modelu a umět s danou fází pracovat. 2. Musím firmě přinášet hodnotu Moje práce musí přispívat k cílům, být vidět a musím ji umět prodat. Design Management & Leadership MasterClass Design Management & Leadership MasterClass11 Org design maturity prakticky Design Management & Leadership MasterClass12 Org design maturity prakticky Jak jste se s tímto tématem už setkali? Design Management & Leadership MasterClass13 Připomenutí - designová vyspělost ”UX maturity measures an organization’s desire and ability to successfully deliver user-centered design.” https://www.nngroup.com/articles/ux-maturity-model/ “The Service Design Maturity Model is a five-stage model that shows the process of embedding service design into an organisation and structures the transformation towards a service design-led company.” https://koosservicedesign.com/blog/the-service-design-maturity-model-an-introduction/ Design Management & Leadership MasterClass14 Připomenutí - designová vyspělost ”UX maturity measures an organization’s desire and ability to successfully deliver user-centered design.” https://www.nngroup.com/articles/ux-maturity-model/ “The Service Design Maturity Model is a five-stage model that shows the process of embedding service design into an organisation and structures the transformation towards a service design-led company.” https://koosservicedesign.com/blog/the-service-design-maturity-model-an-introduction/ 15Design Management & Leadership MasterClass15 K hodnocení vyspělosti je hodně přístupů K hodnocení vyspělosti je hodně přístupů Sources: https://dovetail.com/blog/uxr-maturity/ https://www.nngroup.com/articles/ux-maturity-model/ https://koosservicedesign.com/blog/the-service-design-maturity-model-an-introduction/ Jeden z nejvíce používaných = NN/g Sources: https://www.nngroup.com/articles/ux-maturity-model/ Design Management & Leadership MasterClass18 OBECNĚ Hodnocení vyspělosti nějaké kompetence Klíčové proto, abyste ji mohli rozvíjet a zlepšovat se 1. Definujte kompetenci 2. Stanovte kritéria hodnocení “You can’t manage what you can’t measure.” 3. Nasbírejte data 4. Ohodnoťte podle kritérií 5. Identifikujte silné a slabé stránky nebo rozdíl mezi současným a cílovým stavem 6. Nastavte plán rozvoje 7. Kontrolujte progres Design Management & Leadership MasterClass19 Proč je dobré vědět, jak vyspělá moje organizace je? Design Management & Leadership MasterClass20 Jakou informaci mi dává design vyspělost ̶ Chci tam pracovat? Na jaký typ problémů se chci soustředit? ̶ Jaké metody mají větší pravděpodobnost přijetí? ̶ Jaké projekty mají větší pravděpodobnost podpory? ̶ Jak můžu organizaci pomoci s rozvojem této kompetence? Design Management & Leadership MasterClass21 Designová vyspělost organizace prakticky 1. Kde jsem (As Is) ̶ Dává mi návod, jak s organizací pracovat, jaké aktivity mají největší šanci na úspěch 2. Kde chci být (vize, To Be) ̶ Dává mi směr, popis cílového stavu - napojení na business cíle, vizi a misi společnosti 3. Kde mám největší mezery (Gap analýza) ̶ Rozpory mezi tím, kde jsem teď a kde chci být 4. Jak mezery překonat (Strategie) ̶ Návrh konkrétních opatření a co je na jejich realizaci třeba (Design business case) Design Management & Leadership MasterClass22 1. Kde jsem (As Is) Většina popisů, co najdete online jsou příliš high-level. Design Management & Leadership MasterClass23 1. Kde jsem (As Is) Většina popisů, co najdete online jsou příliš high-level. 1. Kde jsem (As Is) Užitečnější zpracování. Design Management & Leadership MasterClass25 1. Kde jsem (As Is) Actionable zpracování. Stanovte si, jaká kritéria jsou pro vás důležitá. Buďte konkrétní – jak přesně by se daný level vyspělosti projevoval v kontextu vaší organizace? Design Management & Leadership MasterClass26 1. Kde jsem (As Is) Sběr dat a hodnocení Nejčastější metody ̶ Rozhovory ̶ Dotazník ̶ Pozorování Design Management & Leadership MasterClass27 1. Kde jsem (As Is) Zhodnoťte, na jakém levelu se v rámci dané oblasti nacházíte. V obrázku zeleně. Design Management & Leadership MasterClass28 2. Kde chci být (To Be) ̶ Jaká je vize společnosti? ̶ Jakou roli hraje / může hrát Experience design v jejím naplnění? ̶ Jaký level je pro naplnění této vize optimální? ̶ Jaké si nastavit průběžné cíle? ̶ Vyznačte si, kam se chcete dostat. Design Management & Leadership MasterClass29 2. Kde chci být (To Be) Na jakém levelu se v rámci dané oblasti chcete nacházet? Co to společnosti přinese? (business case) V obrázku žlutě. Design Management & Leadership MasterClass30 2. Kde chci být (To Be) Všimněte si, že ne všechny řádky mají cíl pro zlepšení. Proč? Design Management & Leadership MasterClass31 3. Kde mám největší mezery (Gap analýza) Co to ve skutečnosti znamená dostat se z Level 2 do Levelu 3? Jaký je rozdíl mezi cílovým stavem a současností? Design Management & Leadership MasterClass32 4. Jak mezery překonat? Design business case Design Management & Leadership MasterClass33 Design business case Pro zvyšování vyspělosti i pro další strategická témata Design Management & Leadership MasterClass34 https://formester.com/blog/7-types-of-website-usability-survey-questions-to-ask-in-2023/ Design Management & Leadership MasterClass35 Jak většinou vypadá prezentace strategické designové potřeby (např. Design system) 1. Co je design system (v detailu) ̶ Ukázky komponent ve Figmě, ukázky dokumentace, atd. 2. Jak nám to designerům pomáhá ̶ Ukázky jak se rychle poskládá interface, atd. 3. Benefity (Optional) – že nám to šetří čas a jsme efektivnější ̶ 2x rychleji dáme dohromady UI 4. Co potřebujeme ̶ X milionů budget a idealně dedikovaný tým o alespoň pěti lidech https://dribbble.com/shots/5520618-Design-System Design Management & Leadership MasterClass36 Jak většinou vypadá prezentace strategické designové potřeby (např. Design system) 1. Co je design system (v detailu) ̶ Ukázky komponent ve Figmě, ukázky dokumentace, atd. 2. Jak nám to designerům pomáhá ̶ Ukázky jak se rychle poskládá interface, atd. 3. Benefity (Optional) – že nám to šetří čas a jsme efektivnější ̶ 2x rychleji dáme dohromady UI 4. Co potřebujeme ̶ X milionů budget a idealně dedikovaný tým o alespoň pěti lidech Co na to říkáte? Design Management & Leadership MasterClass37 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Design Management & Leadership MasterClass38 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Vztáhněte se k cílům a vizi organizace • Konkrétní OKR nebo KPI Příklady • Time-to-market musí být 2x kratší • Sjednocení brandu na všech platformách • Zvýšení produktivity o 30 % Design Management & Leadership MasterClass39 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Design system – analogie (dům, auto) Alternativní řešení • Statická styleguide • Současné nevyhovující řešení High-level project plan • Jaké oddělení musí spolupracovat? • Jak dlouho to bude trvat? • Jaké změny týmů jsou třeba? • High-level roadmapa (zvažte fáze) Konkrétní cíle • Např. 2x rychlejší time-to-market Design Management & Leadership MasterClass40 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Dva základní typy business benefitů 1. Zvýšení tržeb 2. Snížení nákladů Design system primárně snižuje náklady, Nepřímo může ovlivnit i zvýšení tržeb. Ukažte konkrétní benefity, které jsou důležité pro vaši organizaci. • Konkurenční výhoda – až 20x rychlejší release • Snížení nákladů na tvorbu řešení – až o 30 % • … Design Management & Leadership MasterClass41 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Nemusí to být rocket science, zvažte: • Platy / head count • Náklady na externisty • Náklady na vybavení, např. nové počítače, licence softwaru, místnost Ukažte náklady • Co potřebujeme, abychom mohli začít • Kolik to bude stát v průběhu (jak dlouho bude projekt trvat, případně roční odhad nákladů) Design Management & Leadership MasterClass42 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Co když věci nepůjdou podle plánu? Mějte připravené odpovědi na základní otázky • Nemůžeme sehnat lidi • Technologické řešení není ideální • Bude to trvat déle, než jsme čekali Co když se projekt neuskuteční? • Jak vypadá náš business, když tohle neuděláme? Jakým rizikům se vystavujeme? (většinou opak benefitů) Design Management & Leadership MasterClass43 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab https://www.smashingmagazine.com/2022/09/formula-roi-design-system/ Opět, nemusí být rocket science Designéři a designérky se často bojí odhadovat finance. Důležité ale je být transparentní co se týče předpokladů a zjednodušení. (pozn. více v materiálech v ISu) Design Management & Leadership MasterClass44 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Nedávejte jen jednu možnost co s tím. Typické jsou scénáře nebo varianty, např.: 1. Ideální varianta 2. Konzervativní varianta 3. Neuděláme nic 1. Interní projekt 2. Externí projekt 3. Mix Design Management & Leadership MasterClass45 Struktura business casu 1. Executive summary 2. Definujte strategickou potřebu nebo příležitost 3. Představte svůj přístup k projektu a cíle 4. Představte business benefity vašeho projektu 5. Odhadněte náklady 6. Představte možná rizika 7. Odhadněte ROI 8. Představte možnosti rozhodnutí a dejte doporučení https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab Co říkáte na tohle? Design Management & Leadership MasterClass46 Závěr Design Management & Leadership MasterClass47 Co si z dneška odnést 1. Pochopení designové vyspělosti organizace, se kterou pracuji mi zvýší pravděpodobnost úspěchu mých strategických návrhů. 2. Při zvyšování organizační vyspělosti musíme být konkrétní a stanovit si měřitelné cíle. 3. Business case nemusí být složitý, ani nudný a netýká se jen „byznys lidí“. Umět prodávat design a strategické iniciativy je klíčová kompetence design leadera. Design Management & Leadership MasterClass48 Další zdroje Design Management & Leadership MasterClass49 Diskuze Design Management & Leadership MasterClass50 Díky 🌟