Od moderny k okupaci
Počátky české profesionální divadelní režie
Témata:
- Jak se proměňuje pozice režiséra v dějinách? Kdo je zodpovědný za vznik divadelní inscenace?
- Jak byste definovali úlohu režiséra?
- Jaké inscenační pojetí si vyžaduje soudobá dramatická tvorba?
- V jakých divadelních prostorech se odehrává divadlo na počátku 20. století?
- Nutnost vzniku druhé divadelní scény: "Druhé české divadlo budiž samostatné" (J. Kvapil)
- Jaké jsou rozdíly v dramaturgii dvou hlavních divadelních domů?
- Jak vypadá dobová režijní poetika? S jakými výtvarníky daní herci spolupracující?
- Jaké jsou dobové poetiky zabývající se divadelní tvorbou?
Rozšíření
Doporučená literatura k tématu režie:
Götz,
František. Jaroslav
Kvapil.
Praha: Vydavatelství ministerstva informací, 1948.
Hilar,
K. H. Boje
proti včerejšku.
Praha: Fr. Borový, 1925. (a další díla Hilara)
Kvapil,
Jaroslav. O
čem vím.
Praha: Orbis, 1932.
Kvapil,
Jaroslav. Úvahy
o režii.
Praha: Divadelní ústav, 1972.
Rutte, Miroslav. K. H.
Hilar. Čtvrt století české činohry.
Praha: československý dramatický svaz, 1936.
Štech, Václav. Džungle
literární a divadelní.
Praha: Nakladatelské družstvo Máje, 1937.
Tille, Václav. Kouzelná moc divadla.
Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2008.
Tille, Václav. Divadelní
vzpomínky.
Praha: NAMU, 2018.