Od moderny k okupaci

Počátky české profesionální divadelní režie

Témata:

  • Jak se proměňuje pozice režiséra v dějinách? Kdo je zodpovědný za vznik divadelní inscenace?
  • Jak byste definovali úlohu režiséra?
  • Jaké inscenační pojetí si vyžaduje soudobá dramatická tvorba?
  • V jakých divadelních prostorech se odehrává divadlo na počátku 20. století?
  • Nutnost vzniku druhé divadelní scény: "Druhé české divadlo budiž samostatné" (J. Kvapil)
  • Jaké jsou rozdíly v dramaturgii dvou hlavních divadelních domů?
  • Jak vypadá dobová režijní poetika? S jakými výtvarníky daní herci spolupracující?
  • Jaké jsou dobové poetiky zabývající se divadelní tvorbou?

Rozšíření

Doporučená literatura k tématu režie:

Götz, František. Jaroslav Kvapil. Praha: Vydavatelství ministerstva informací, 1948.
Hilar, K. H. Boje proti včerejšku. Praha: Fr. Borový, 1925. (a další díla Hilara)
Kvapil, Jaroslav. O čem vím. Praha: Orbis, 1932.
Kvapil, Jaroslav. Úvahy o režii. Praha: Divadelní ústav, 1972.
Rutte, Miroslav. K. H. Hilar. Čtvrt století české činohry. Praha: československý dramatický svaz, 1936.
Štech, Václav. Džungle literární a divadelní. Praha: Nakladatelské družstvo Máje, 1937.
Tille, Václav. Kouzelná moc divadla. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2008.
Tille, Václav. Divadelní vzpomínky. Praha: NAMU, 2018.