Od moderny k okupaci

Divadelní život v období okupace

Témata

  • rozložení divadelní sítě (zrušení divadel, vznik nových)
  • cenzura, zákazy činnosti - metafora a jinotaj jako jevištní výrazové prostředky, soudobé aktualizace klasického repertoáru
  • protektorátní dramaturgie
  • vybrané režijní osobnosti ND a Městského divadla na Vinohradech
  • osobnosti brněnského divadla, České lidové divadlo, Komorní hry Radosti ze života
  • divadlo v koncentračních táborech
  • divadlo v exilu

Literatura viz předešlá hodina.

Tendence a linie proměn divadla od moderny k okupaci


Divadelní instituce

  • funkce divadla a jeho pozice v dobovém politicko-společenském kontextu
  • (reprezentativní ND X komorní experimentální scény X satira a groteska kabaretní scény X politické a angažované) 
  • vznik druhé velké české činohry - Vinohradské divadlo
  • malé intimní a komorní prostory k realizaci nových překladů a původní dramatiky, např. Intimní volné jeviště, okruh kolem Moderní revue
  • divadelní síť: v Praze, Brně, Ostravě, regionální divadla, ochotnická divadla
  • vývoj v pražském Národním divadle, brněnském Národním divadle (a vybrané osobnosti jako např. Jiří Mahen, Rudolf Walter), vznik slovenského Národního divadla

Proměna dramatiky 

  • pevné drama (struktura, postavy, příběhy)
  • avantgardní hravost (dada, surrealismus, poetismus - Devětsil)
  • vliv překladů
  • Dramatika - divadelní prostor - proměna divadelního prostorou - vystoupení z kamenných divadel - plenérová divadla - 
  • Dramatika kladoucí jiné nároky na herce: konstruktivismus (vliv sovětských avantgard, Tairov, Mejerchold) - proměna pozice herce v divadle, jeho součinnosti s divadelními složkami (od realistické dramatiky, přes symbolismus, impresionismus, avantgardní projevy)

Herectví

  • psychologického realismu (Vojan, Kvapilová a další v ND pod vedením Jaroslava Kvapila)
  • expresionismu (např. Václav Vydra, Kohout, Iblová a další na Vinohradské scéně)
  • vybrané herecké osobnosti velkých scén, komorních a studiových scén, avantgardního divadla, kabaretu - proměna komiky u vybraných osobností

Divadelní kritika 

  • vybrané osobnosti divadelní kritiky a jejich zastoupení v jednotlivých časopisech, novinách
  • dobová úloha kritiky, na co se zaměřuje, co požaduje, jak reflektuje proměnu divadelních stylů (např. Šalda, Tille, Vodák) - nároky, které kladou na divadlo a jakým způsobem se podílejí na jeho formování
  • jakými oblastmi kritiky se zabývají - dramatem, herectví, provozními záležitostmi atd.
  • tvůrci, kteří se sami podílejí programovými manifesty na proměnách uvažování o divadle (např. Hilar, Frejka, Honzl)
  • soudobé divadelní časopisy, umělecké časopisy avantgardy
  • zdroje informací: soudobá kritická periodika, deníky, korespondence

Témata, na něž nedošlo:

  • hudební divadlo, rozvoj opery, věnovali jsme se jen menším hudebním žánrům především realizovaných v kabaretech a malých scénách, jistě sem patří i opereta, balet (https://www.antologiehudby.cz/texty.php?obdobi=7https://www.mujrozhlas.cz/rondo/ceska-opera-19-20-stoleti-55-mezivalecna-ceska-zpevoherni-moderna-opery-otakara-ostrcila
  • vývoj divadla na Slovensku - od roku 1920, kdy je založeno Slovenské národní divadlo
  • scénografie dané doby v její komplexnosti, zmiňovali jsme si vždy jen vybrané tvůrce - ke scénografii doporučuji tuto publikaci, k níž je online přístup: https://ndk.cz/view/uuid:b96bc3d0-2c2f-11e4-8e0d-005056827e51?page=uuid:f4f78800-4dc0-11e4-ab76-005056827e51
  • viz výše, nemohli jsme se věnovat důsledně podobám divadelní kritiky, dobovým časopisům, výborům - Nové české divadlo, České umění dramatické

Následující