Sídlo Jazzové sekce GPS 50.042368 14.458062 Ve stráni nedaleko stanice metra Kačerov se v roce 1976 v soukromém domě v ulici Ke Krčské stráni 611 usadila Jazzová sekce, jedna z nevýznamnějších nezávislých kulturních organizací období normalizace. Pod záštitou Svazu hudebníků se proměnila ve výjimečnou kulturní frontu, jež svou oficiální registrací, ale v podstatě neoficiální činností pomáhala organizovat ve své době výjimečné koncerty a kulturní setkání. Publikační činností významně ovlivnila nejenom hudební, ale i výtvarnou a literární scénu. Později sehrála důležitou úlohu v politickém boji se státní mocí. Pro pochopení významu Jazzové sekce je nutné si uvědomit, že po roce 1968 se veškerá veřejná činnost znovu dostala pod přísnou kontrolu úřadů. K uspořádání koncertu nebo výstavy bylo nutné vyplnit tzv. povolovačku se seznamem účinkujících, skladeb či výtvarných děl. Účinkující navíc museli mít souhlas příslušné koncertní agentury nebo výtvarné organizace (Svazu československých výtvarných umělců). Teprve po schválení povolo-vačky mohl organizátor požádat o pronájem sálu či výstavních prostor, dát vytisknout plakáty (zde KRČ probíhal navíc tiskový dohled) a nechat je vylepit (po předložení schválené povolovačky). Nejenže tento proces trval měsíce, ale neobešel se bez osvícených a nápaditých lidí, kteří v džungli státní byrokracie pomáhali na svět alternativnější kultuře. Jazzová sekce již od roku 1972 vydávala členský bulletin Jazz, jenž se stal platformou pro publikování řady významných statí o soudobé hudbě a české i zahraniční kultuře v nejširším slova smyslu. Z pohledu akčního umění byla nej-významnější edice Jazzpetit: v ní vycházely knihy nejen o jazzu a rocku, ale i o moderním umění - v roce 1982 zde vyšly například klíčové publikace Minimal & Earth & ConceptArt editované Karlem Srpem mladším nebo Tělo, věc a skutečnost v současném umění Petra Rezka. Za pozornost stojí i edice Situace, jež ve dvaceti sešitech mapovala klíčové osobnosti české neoficiální výtvarné scény. Mezi nimi se objevily i unikátní publikace Situace 2 a Situace 11 věnované Karlu Milerovi a Petru Štemberovi. Publikační činnost Jazzové sekce byla v době cenzury tisku naprosto výjimečná. Fungovala na principu členství - publikace nebyly oficiálně v prodeji, byly zasílány členům-předplatitelům poštou. Jednalo se tedy v podstatě o sofistikovanou a graficky kvalitnější formu samizdatu, vycházející i v tisícových nákladech. Pod hlavičkou Jazzové 438 439 I- il KRČ sekce v roce 1984 vznikla unikátní sbírka výtvarně pojednaných krabiček od 144 československých umělkyň a umělců, nazvaná jejím organizátorem Joskou Skalníkem Minisalon; jednalo se výhradně o výtvarníky stojící mimo oficiální výtvarnou scénu. 8ÍbUQC<2 2 KAREL MILER možnosti 8ÍtupC<2 - "II PETR ŠTEMBERA performance . ■ Karel Srp, Situace 2, Praha 1979 (PM) Karel Srp, Situace 11, Praha 1981 (PM) I KRČ Karel Srp (ed.), Minimal & Earth & Concept Art, Praha 1982 (PM) 440 441 PROCHÁZKA AKČNÍ PRAHOU Akce, performance, happeningy 1949-1989 Pavlína Morganová Odborná recenze: Lucie Šmardové, Ondřej Chrobák Jazyková redakce: Tereza Hubáčková Grafická úprava, sazba a mapy: Martin Odehnal Tisk: Helbich, a.s. Vydala: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, Praha 2014 Edice Dokumenty Náklad 500 výtisků ISBN 978-80-87108-54-3 Publikace vychází za finanční podpory Magistrátu hl. m. Prahy a Ministerstva kultury ČR. Mapové podklady © Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy 2014. Ortofoto: VGHMÚř Dobruška, © MO ČR H < íu b b a 5 3 f ■ 5 u □ I "O o I lékuji svému manželovi, Danielu Mofťjanovi, který první přišel •• nápadem udělat průvodce po akční Praze. Děkuji Ondřeji I chrobákovi, že mě k napsání tohoto i >r ti vodce vyprovokoval, pomáhal >tu vytvořit jeho koncepci a pak mě i lotu nechal, takže mi nezbylo než ho prostě napsat. Děkuji Martinu '•i.hnalovi, že knihu graficky upravil .i vymyslel její vizuální systém. Můj