KOMUNIKACE VĚDY •21. 2. Tisková zpráva: jak připravit tiskovou zprávu; Rozhovor: jak připravit rozhovor •6. 3. Realizace rozhovoru; Jak připravit podcast •20. 3. Nahrávání podcastu •3. 4. Video: vytvoření námětu, návrh na realizaci •15. 5. Prezentace videí CO JE TO KOMUNIKACE VĚDY? •Komunikace vědy (Science Communication) je praxe sdílení informací za účelem zvýšení povědomí společnosti o vědeckých tématech a výsledcích •Nejčastěji se při této praxi pokládají tyto otázky: Jaké jsou klíčové informace, které chci komunikovat? Jakým způsobem a v jaké formě předávat informace? Kde? Kdy? Komu? PROČ KOMUNIKOVAT VĚDU? PROČ KOMUNIKOVAT VĚDU? •Upozornit na vážné a aktuální problémy, o kterých by společnost měla vědět. •Věda je financovaná z peněz daňových poplatníků. Pro podporu vědy a dalšího čerpání těchto financí je zapotřebí, aby společnost věděla, jak jsou tyto finance využívány a jaké přinášejí výsledky. •Zvýšené povědomí o vědě a jejich aktuálních výsledcích jsou klíčové informace pro politiky a osobnosti, které mají zásadní slovo ve velkých například státních rozhodnutí. (např. Covid 19, otázka nakládání s poškozenými historickými objekty…). •Inspirovat další generaci vědců. • • KDO JE KOMUNIKÁTOR VĚDY? •Člověk, který předává informace o vědeckých výzkumech a výsledcích. Většinou jde o předávání informací zábavnou, zajímavou formou určenou pro laickou veřejnost. •Tým lidí, kteří pomáhají badatelům s různými formami prezentování/předávání jejich vědeckých výsledků veřejnosti •Průvodci, edukátoři,… JAK KOMUNIKOVAT VĚDU? • VNITŘNÍ (odborná) VNĚJŠÍ (popularizační) VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Odborník k odborníkovi Odborník k laikovi VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografice, abstrakt, odborná renceze, anotace… VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografice, abstrakt, odborná renceze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografice, abstract, odborná renceze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikům, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografice, abstrakt, odborná renceze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikům, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… Jednoduchý, neformální, aktivní, emoce, přirovnání, příběhy VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografice, abstract, odborná renceze, anotace… Formální, akademický, trpný, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikům, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… Jednoduchý, neformální, aktivní, emoce, přirovnání, příběhy média studenti vědec z jiného oboru ZAHRANIČNÍ PŘEDNÁŠKY A ČLÁNKY PRO VEŘEJNOST •TED talks •https://ashortscientist.wordpress.com •https://theconversation.com/europe • • KOMUNIKACE VĚDY V ČESKÉ REPUBLICE •www.vyzkumveda.cz (https://vedavyzkum.cz/z-domova/z-domova/komunikace-vedy-jak-a-proc-komunikovat- vedu) •2020, 2022, 2023 konference na téma Komunikace vědy •AFO Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů v Olomouci –> Whatch and Know A group of people in a crowd Description automatically generated A hand holding a magnifying glass Description automatically generated PŘÍKLADY AKTIVIT MASARYKOVY UNIVERZITY •Science Slam (+podcast) •Noc vědců •Týden vědy •Den otevřených dvěří (FF MUNI) •MjUNI • •Magazín M, newsletter pro zaměstanance, •Archeologie a Centrum raně středověkých studií, bude vydávat od července vydávat časopis o humanitních vědách a jejich roli v minulosti, současnosti a budoucnosti PŘÍKLADY AKTIVIT SEMINÁŘE DĚJIN UMĚNÍ •R&B (Renezance a Baroko) •Středověc Jinax •SeminArt •SmART Talks •Galerie Edikula A close-up of a blue and white sign Description automatically generated A close-up of a logo Description automatically generated A close-up of a business card Description automatically generated PODCASTY •České –Přepiště dějiny –Středověk (jinak) trvá –Věda na dosah –Balastr –Podcasty vysokých škol: UTB, Studio UHK.. –Science Slam – •Anglické –RadioLab –Sawbones –… A screen shot of a phone Description automatically generated A brain with a wheel Description automatically generated KOMUNIKACE S MÉDII TISKOVÁ ZPRÁVA •Tisková zpráva je text, určený pro novináře (nebo jiný sdělovací prostředek), který ho/ji informuje o důležité události, objevu nebo kauze. V tiskové zprávě musí informace odpovídat na otázky: kdo, co, kdy, kde, jak a proč? •S textem následně pracuje novinář, tudíž se nedoporučuje jej posílat ve formátu PDF • STRUKTURA TISKOVÉ ZPRÁVY •Titul •Domicil (údaj o datu a místo vzniku TZ) •Perex (rozvýjí titul a stručné shrnuje téma TZ: co, kdo, kdy, kde, jak a proč, max. 5 řádků) •Citace: přímá řeč osoby, která je pro téma TZ důležitá •Kontakt •Informace o instituci, firmě, organizaci (+ logo) •Přílohy • •Délka TZ 2–4 odstavce • • • Titul Perex Doplnění informací, vyjádření (citace) osob Souvislosti, kontext Zbylé podrobnosti Domicil JAZYK TZ: • •Ve 3. osobě •Formální •Srozumitelný •Stručný • •Bez superlativů •Bez neznámých zkratek •Bez terminologie (pokud je zapotřebí, musí být vysvětlena) •Bez bodů • KDY A KAM POSLAT TZ? •Kdy: aktuálnost •Kam: Přímý kontakt s novinářem, reportérem • Skrze archiv tiskových zpráv konkrétní instituce: • https://www.muni.cz/pro-media/archiv-tiskovych-zprav • https://moravska-galerie.cz/kategorie/tiskova-zprava/ • https://artalk.cz/category/artservis/tiskove-zpravy/ •Co pak? ÚKOL •Napsat tiskovou zprávu •Poslat do 28. 2. 2024 na email anna.kelblova@phil.muni.cz • KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ • 3. SKUPINY KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ •Pozornost a odbornost klesá –> • –Zjednodušit jazyk –Omezit terminologii (pokud musím použít odborný termín, je zapotřebí ho vysvětlit) –Jednoduchá podoba jazyka –Neformální jazyk –Příběhy/storytelling STORYTELLING/PŘÍBĚH začátek průběh konec začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? výsledek Poučení à diskuze začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? výsledek Poučení à diskuze Příběh vědce Příběh objektu Příběh výzkumu •ARTE.TV – dokumentární filmy s titulkami •TedTalks •Vedavyzkum.cz •Watch and Know (od AFO) • • • • • ROZHOVOR • DRUHY ROZHOVORU •Podle průběhu: –Osobní –Korespondenční –Videohovor • •Druhy výstupu rozhovoru: –Psaný –Video –Podcast –– … PŘÍPRAVA NA ROZHOVOR •Kdo je cílová skupina? •Domluva s respondentem (Kdy, kde, jaké téma, jak dlouho bude rozhovor trvat a kde hovor budete publikovat) •Zjistit si o respondentovi informace: –Kdo to je? –co dělal a dělá? (projekty, publikace, studium, výstavy…) – zda náhodou neexistuje rozhovor na podobné téma • Vytvořit otázky s linií příběhu: –Okruhy: •Začátek – neznámé •Průběh – odkrývat neznámé, doplňovat informace •Konec – rozuzlení, výsledek, poučení •Formální stránka otázek: –Vyhnout se tzv. uzavřeným otázkám, na které se dá odpověď pouze ano nebo ne. Vytvářejte tzv. otevřené otázky na které se musí odpověď, alespoň jednou větou. –Pužívejte spíše “JAK” než “proč” –Vyhněte se otázkám, které nutí respondenta odpovídat za někoho jiného •Zajistěte si diktafon OKAMŽIK PŘED ROZHOVOREM •Místo •Nálada •Funguje vám diktafon? ROZHOVOR •Nahráváte? •Pište si poznámky •Při rozhovoru: –Budťe příjemní, vytvořte příjemnou atmosféru –držte se cíle –dobře poslouchejte a doptávejte se. Nedržte se striktně seznamu otázek. Reagujte na odpovědi respondenta a pak se můžete zase vrátit ke svým připraveným otázkám –soustřeďte se plně na respondenta a mějte o něj zájem –Nesnažte se respondenta tlačit do potvrzení vašich vlastních názorů –Dejte respondentovi čas na odpověď – – VÝSTUP (ČASOVĚ NÁROČNĚJŠÍ NEŽ SAMOTNÝ ROZHOVOR) •Podcast •Video •Článek formou: –otázky a odpovědi –příběhu se zakonponovanými citacemi (Vy vyprávíte) –příbehu s citacemi mezi odstavci –z pohledu respondenta (1. osoba) TEXTOVÁ ÚPRAVA ROZHOVORU •Vaším úkolem je z mluveného slova udělat čtivý textem –> –Smažte vyplňková slova takže, nějaký, prostě… –Pokud není ukazovací zájmeno ten, ta, tato, tento,… záměrně použito, pokládá se za vyplňující slovo a taktéž ho vymažte. Není potřeba pro psaný text –Pokud se Vám to bude hodit, otázky můžete zpřeházet –Pokud se v některých otázkách budou informace opakovat, můžete je samozřejmě vynechat –Vynechejte formální fráze na začátku rozhovoru (přivítání, oslovení…) –Taktéž je důležité zachovat osobnost dotazovaného – – –Po úpravě rozhovoru je zapotřebí, abyste rozhovor před vydáním ještě jednou jednou poslali člověku, s kterým jste rozhovor dělali. PŘÍKLADY •Jak se seminář dějin umění, konkrétněji Centrum ranně středověkých studií spojilo s ČTART a co tomu předcházelo? • •No, tak, toto není úplně otázka na mě, ale odpovím ji, protože vím jak to začalo. Je to vlastně o tom, že Ivan Foletti, pan profesor, už dříve psal nějaké články na ČT Art stránky o…, myslím že jeden z prvních článků byl o nějakých Mariánských poutích a reagoval myslím na nějakej aktuální problém. Oni mu to nějak vydali, a na základě toho jako, se jich zeptal, jestli by jako neměli zájem o něco, co jako je, pro širokou veřejnost a zároveň to jako popularizuje dějiny umění jako obor, ale nějakým stravitelným způsobem typu že právě se zaměříš na jeden prostě předmět a ten předmět nějakým způsobem zpracuješ od počátku až do současnosti, proto taky ten název jakože to nějak zaktuálníš. Takže ukážeš že středověk není, to něco hrozně daleko, ale je to prostě věc která je spojená s námi tady a teď. Takže to byl jako ten point. A to bylo jak jsme se dostali k České televizi. Nebylo to, že by nás oslovili, že by za námi přišli a prosili nás ať Centrum raně středověkých studií a Seminář dějin umění, jako něco vydává pro ně, ale byla to spíše jako spolupráce, která teda ale naopak jako velmi dobře funguje a takže to dál jako pokračuje. Takže teď už si dokážu představit že by za námi i přišli. PŘÍKLADY STRUKTURA PSANÉHO ROZHOVORU •Titulek •Perex – informace o korespondentovi a k tématu rozhovoru •Rozhovor (+Mezitituly – rozdělují jednotlivé sekce otázek. Shrnují, co se čtenář dozvěděl před tím a co ho čeká. ) •Závěr –podle požadavků media, kde chcete článek publikovat –jména tvůrce/ů rozhovoru –doplňující informace • • • PŘÍKLADY •https://vedavyzkum.cz •https://www.em.muni.cz •(https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/15560-urcita-mira-stresu-je-prospesna-tvrdi-libor-ustohal; https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/15334-studie-piti-alkoholu-u-deti-cim-driv-tim-vic-2) • • •Záznam rozhovoru: •https://plus.rozhlas.cz/host-studia-leonardo-archeolog-jiri-machacek-6602561 • • SKUPINOVÝ ÚKOL –Vytvořte 5–10 otázek –Soubor otázek mi pošlete od každé skupiny do pondělí 4. 3. 2024 –Vyberte jednoho zástupce skupiny, který bude vést rozhovor