Dějiny české kinematografie II

Kinematografie reálného socialismu (1981-1985)

Asi nejvýrazněji se v tomto období projevuje nástup debutujících mladých tvůrců. Jejich tvorbu sledujeme také v průběhu předchozí dekády, avšak často jako součást povídkových filmů. Tvůrci celovečerních debutových titulů nezřídka při premiéře svého prvního filmu překročili čtyřicítku.

Karel Smyczek, který natočil svůj dlouhometrážní debut Housata (1979) z prostředí dívčího učňovského internátu,  v této linii pokračoval například filmy Jen si tak trochu písknout (1980) a Sněženky a machři (1982). V druhé pol. 80. let natočil Proč? (1987) a Sedm hladových (1988). Jiří Svoboda, k jehož nejlepším dílům patří psychologické drama o dětech alkoholičky Dívka s mušlí (1980), ambiciózní snímek o nacistických pokusech na lidech Schůzka se stíny (1982) a drama z konce války Zánik samoty Berhof (1984). Vladimír Drha debutoval společensko kritickým snímkem Dneska přišel nový kluk (1981). Zdeněk Troška se prosadil jako režisér klasických kostýmních pohádek (O princezně Jasněnce a létajícím ševci, 1987) a lidových veseloher (Slunce, seno, jahody, 1983); hraný debut dokumentaristy Fera Feniče Džusový román (1984) byl do distribuce uvolněn s tříletým  zpožděním. 

Stejně tak se můžeme s novým desetiletím blíže podívat na distribuci a uvádění. Úbytek diváků, který sledujeme od počátku normalizace, pokračoval i v osmdesátých letech. Vzhledem k němu byla zdejší síť kin předimenzovaná a udržovaná i za cenu neekonomického hospodaření. 
V kinech mívalo každoročně premiéru přes 200 titulů; kromě 40–45 domácích k nim patřívalo kolem 40 snímků sovětských a půl sta titulů z dalších evropských socialistických zemí. Z USA mívalo ročně premiéru kolem 15 snímků, ze západní Evropy asi 40 filmů, o zbytek se podělily kinematografie jiných kontinentů.V programování kin platil poměrný systém: socialistické produkce tvořily 60 % repertoáru (z toho třetina měla být pokryta domácí tvorbou), nesocialistické nesměly přesáhnout 40 %. V praxi však návštěvnost kapitalistických produkcí přesahovala padesát procent a zahraniční spřátelené země se na trhu podílely jen jednou pětinou. Čísla byla navíc vylepšována představeními pro školy, dvojnásobným vykazováním výsledků dvojdílných filmů nebo zkreslováním statistických dat.


Zaměřte se:

  • na důvody, které komplikovaly kariérní start mnoha mladých tvůrců ve druhé polovině 70. a první polovině 80.let - důvody praktické, ideologické, ekonomické. 
  • na tři tituly vlastní volby, které se do československé distribuce dostaly z USA a/nebo západní Evropy. Které okolnosti vedly k jejich nákupu a uvedení? Jak vypadala jejich propagace (plakáty) a jaké bylo jejich přijetí (dobové recenze)?
Přečtěte si: