Dějiny české kinematografie II
(N)ostalgie a vlna filmových životopisů
̶Fenomén "ostalgie" označuje specifickou nostalgickou vlnu v zemích
bývalého východního bloku, která se smířlivě ohlíží za érou socialismu. Původ má v Německu, jako kombinace "nostalgie" a německého slova „Ost“ (východ). V tuzemsku ji můžeme vysledovat už od druhé poloviny 90. let ve filmech Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, později v televizním seriálu Vyprávěj, pořadu Retro, soutěži Tenkrát
na východě, ale také v kontextu opětovného uvádění seriálů ze 70.let.
Ostalgická vlna se vyčerpala nejpozději kolem roku 2010, kdy do distribuce vstoupily filmy jako Pouta, Kawasakiho růže či Protektor. Mnohem silněji však rezonuje sílící tendence filmových životopisných snímků (zkráceně "biopics"), která "normalizační kýč" spojený s ostalgií, střídá důrazem položeným na hyper-realismus či důrazem položeným na výjimečné životní osudy jedinců v socialistickém zřízení.
Zaměřte se:
- na otázku, které znaky mají ostalgické audiovizuální společné s filmovými životopisy, a kde se naopak liší - na rovině konstrukce postav, po vizuální stránce či stran kritického přijetí.
- na tvůrce s oběma fenomény spojenými. Najdeme personální překryvy či jde o dvě rozdílné skupiny autorů?
- jak do potlačení ostalgické tendence zasáhly festivalové úspěchy či pobídky od Státního fondu kinematografie.
Přečtěte si: