Akademické čtení a psaní

Akademické psaní

V případě akademického psaní mohou naši vlastní praxi komplikovat nejrůznější zlozvyky, obavy, předchozí zkušenosti, slaďování dalších závazků s magisterským výzkumem nebo „jen“ prokrastinace. Abychom se mohli do takového zadání pustit, musíme nejprve reflektovat naše vlastní způsoby psaní a vytváření odborných textů, včetně podmínek a předpokladů pro jejich vznik. 

Po úvodní diskuzi si přiblížíme rámcová pravidla a doporučení, následně se zaměříme na odevzdané výstupy - dva odstavce o oblíbeném jídle, a abstrakt magisterského projektu či vznikající magisterské práce. Na srovnání obou textů se mohou ukázat silné či slabší stránky pisatelstva, které se mohou propsat také do odborných výstupů.

Protože jeden z nejvíc stresových momentů pro studentstvo představuje samotný start psaní, jedno z budoucích zadání je zkusit si napsat první odstavec chystané práce - a to odlehčenou formou, například pomocí příběhu či glosy, s jejichž pomocí lze zkoumané téma vhodně představit. Spolu s další revizí abstraktu magisterské práce podle představených doporučení vytvoříme základ pro další sezení. 

Přečtěte si:

  • první tři kapitoly v knize Howarda S. Beckera. Která z předestřených situací platí také pro vás - spoléhání se na odborný žargon, začátek psaní až těsně před odevzdáním (a tedy absence editace), nadužívání pasiva?
Zkuste si:

  • přeložit odstavec jednoho odborného textu, z něhož budete vycházet při samotném výzkumu a je tedy pravděpodobné, že jej budete muset zapustit do Vašeho vlastního pojednání. Zkuste si všechny tři představené postupy: citaci, parafrázi a shrnutí a zamyslete se, který výsledek vám přijde nejčistší a nejsrozumitelnější, 
  • najít pět slov, která budete používat ve své magisterské práci, a k nim najít synonyma, 
  • průběžně upravovat již napsané části vašich magisterských prací s ohledem na představené zásady (a zamyslet se, která ve vašich textech fungují lépe a která hůře).