Akademické čtení a psaní

Akademické čtení


Akademické texty čtete pravidelně, ať už pro školní povinnosti nebo kvůli magisterské práci. Tentokrát se ale na četbu tohoto typu podíváme z trochu jiné perspektivy - jak z ní pro vlastní text vytěžit maximum.

Můžete si klást následující otázky:

  • Jak se studie či kapitola vztahují k mému vlastnímu výzkumu? 
  • Jaké otázky pomáhá zodpovědět nebo jakých témat se dotýká?
  • Nabízí text jedinečnou perspektivu nebo nové informace?
  • Mohu obsah studie či kapitoly využít i jinak?
  • Nabízí text užitečný rámec pro pochopení mého tématu nebo výzkumné otázky (teoretický rámec)?
  • Obsahuje text odkazy, které bych mohl/a využít pro získání dalších informací?

Klíčová slova

  • Ke každému článku si poznamenejte několik vlastních klíčových slov. Ta mohou souviset s tématy, jimiž se dlouhodobě zabýváte. 
  • Klíčová slova si napište přímo do textu nebo použijte vestavěné funkce pro poznámky v nástrojích pro správu referencí. 

Zvýrazněte si slova, termíny, fráze, zkratky atd. které jsou vám neznámé. Můžete si je zvýraznit v textu nebo si vytvořit jejich seznam v poznámkovém programu.

Nemusíte se dívat na každou citaci v poznámkách pod čarou či na konci textu. Stačí podívat se do přehledu použitých zdrojů, abyste identifikovali základní odkazy, které se týkají vašeho tématu. 

Vyzkoušejte si:

  • přečíst text Richarda Dyera "Entertainment and Utopia" a napsat jeho resumé tak, aby shrnul klíčové poznatky, a zároveň abyste si nezavřeli možnost práce s tímto textem pro aktuálně řešený projekt. Podobně postupujte také s dalšími texty poskytnutými vašimi kolegy. 
  • sledovat strukturu textu během čtení. Kde se objevují klíčové poznatky, s nimiž budete chtít pracovat - v úvodu, hlavním těle či závěru textu?

Následující