Akademické čtení a psaní
Akademické čtení
Akademické texty čtete pravidelně, ať už pro školní povinnosti nebo kvůli magisterské práci. Tentokrát se ale na četbu tohoto typu podíváme z trochu jiné perspektivy - jak z ní pro vlastní text vytěžit maximum.
Můžete si klást následující otázky:
- Jak se studie či kapitola vztahují k mému vlastnímu výzkumu?
- Jaké otázky pomáhá zodpovědět nebo jakých témat se dotýká?
- Nabízí text jedinečnou perspektivu nebo nové informace?
- Mohu obsah studie či kapitoly využít i jinak?
- Nabízí text užitečný rámec pro pochopení mého tématu nebo výzkumné otázky (teoretický rámec)?
- Obsahuje text odkazy, které bych mohl/a využít pro získání dalších informací?
Klíčová slova
- Ke každému článku si poznamenejte několik vlastních klíčových slov. Ta mohou souviset s tématy, jimiž se dlouhodobě zabýváte.
- Klíčová slova si napište přímo do textu nebo použijte vestavěné funkce pro poznámky v nástrojích pro správu referencí.
Zvýrazněte si slova, termíny, fráze, zkratky atd. které jsou vám neznámé. Můžete si je zvýraznit v textu nebo si vytvořit jejich seznam v poznámkovém programu.
Nemusíte se dívat na každou citaci v poznámkách pod čarou či na konci textu. Stačí podívat se do přehledu použitých zdrojů, abyste identifikovali základní odkazy, které se týkají vašeho tématu.
Vyzkoušejte si:
- přečíst text Richarda Dyera "Entertainment and Utopia" a napsat jeho resumé tak, aby shrnul klíčové poznatky, a zároveň abyste si nezavřeli možnost práce s tímto textem pro aktuálně řešený projekt. Podobně postupujte také s dalšími texty poskytnutými vašimi kolegy.
- sledovat strukturu textu během čtení. Kde se objevují klíčové poznatky, s nimiž budete chtít pracovat - v úvodu, hlavním těle či závěru textu?
Následující